Hoe kom ik makkelijk aan genoeg vezels en calcium — Dutch (Netherlands)

Hoe kom ik makkelijk aan genoeg vezels en calcium

Opties
M32B
M32B Berichten: 1 Member
Beste allemaal... Ik probeer heel bewust te gaan eten maar merk dat ik het lastig vind om aan alle voedingsstoffen te komen.
Als ik qua voedingsstoffen het 1 eet is het teveel voor het andere.
Ik kom vooral een ernstig tekort in vezels6en calcium terwijl ik in alle andere voedingstoffen op norm zit.
Hoe kan ik dit goed aanvullen en met welke producten?
Iemand tips?

Reacties

  • pascal8923
    pascal8923 Berichten: 23 Member
    Opties
    In groente zit veel vezels en ook calcium, in broccoli zit bijvoorbeeld 2.6 gram vezels en 47 mg calcium.
  • pascal8923
    pascal8923 Berichten: 23 Member
    Opties
    Ik kan mijn reactie niet meer aanpassen maar hier even van Google : Vezels in fruit
    Van alle soorten fruit bevatten volgens een onderzoek van de Consumentenbond mango’s, peren en sinaasappelen de meeste voedingsvezels. Per portie bieden ze drie grams vezels. Bosvruchten zoals zwarte, blauwe of aalbessen zijn ook echte vezelbommetjes. De veel gegeten appel is tevens een goede vezelbron, met zo’n twee gram per portie. Er zit wel verschil tussen de soorten appels. Zo bevatten de Elstar of Golden delicious meer vezels dan de Granny Smith. Voorwaarde is wel dat je de appels eet mét schil, want anders gaat er al zo`n 0,9 gram af. Onderaan de fruitlijst staan meloenen, aardbeien en druiven. Neemt natuurlijk niet weg dat ze wel vol vitamines zitten, dus je hoeft ze zeker niet te laten staan.

    Vezels in groente
    Met 4,5 gram voedingsvezel op een portie van 150 gram is broccoli de onbetwiste vezelleider der groentes. Deze groene vezelbom wordt gevolgd door bospeen, rode kool en sperziebonen met 3,8 gram per portie van 150 gram. Tomaten, komkommers en ijsbergsla bevatten relatief weinig vezels.
  • pascal8923
    pascal8923 Berichten: 23 Member
    Opties
    > @ValkyrieP zei:
    > ValkyrieP schreef: »
    >
    > M32B schreef: »
    >
    > Beste allemaal... Ik probeer heel bewust te gaan eten maar merk dat ik het lastig vind om aan alle voedingsstoffen te komen.
    > Als ik qua voedingsstoffen het 1 eet is het teveel voor het andere.
    > Ik kom vooral een ernstig tekort in vezels6en calcium terwijl ik in alle andere voedingstoffen op norm zit.
    > Hoe kan ik dit goed aanvullen en met welke producten?
    > Iemand tips?
    >
    >
    >
    >
    > Ik zou wel willen helpen maar ik weet het ook niet wat ik zit met datzelfde probleem.
    > Waar er wel veel vezels inzitten dat zijn in volkorenproducten of peulvruchten of in zemelen.
    > Gisteren kwam ik maar aan 13 vezels en vandaag zit ik ook nog maar aan 12.
    > Ik eet koolhydraatarm en ik kan ze daarin nergens vinden.
    > Maar eigenlijk mag zemelen wel voor mij dan!
    > Bedankt voor de tip :blush:
    >
    >
    >
    >
    > Dit snap ik weer niet, ik dacht ik ga wat yoghurt eten met 20g. zemelen want die van Delhaize bevatten 8 vezels en 4 koolhydraten voor 20g.
    > Ik neem de yoghurt al uit de kast en weeg 100g. af en dan neem ik mijn Bio zemelen uit de kast en ook die bevatten 8 vezels voor 20g. en 13 jawel DERTIEN koolhydraten voor 20 g.
    > Ik heb de yoghurt maar weer terug in zijne pot geschept en de zemelen in de vuilnisbak gekieperd.
    > Maar hoe kan zoiets nu toch ......Vraagtekens

    Het is heel logisch dat zemelen veel koolhydraten bevatten, zie hier: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zemelen
    Die 13 gram per 20 gram klopt alleen niet helemaal als ik zo naar die Wikipedia pagina kijk. Is er misschien nog iets aan toegevoegd?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als men aan vezels wil komen zal men volkoren of vezelrijke voeding moeten eten. Waar zitten vezels in? Juist, voornamelijk in (complexe) koolhydraten. Broccoli is vezelrijk, pruimen, havermout, avocado en de vezelrijk crackers van Wasa zitten ook vol vezels.