Wou het even delen — Dutch (Netherlands)

Wou het even delen

Opties
spillepoot
spillepoot Berichten: 23 Member
Vandaag een hele intressante docu gezien op npo : that sugar film.
Ik realiseerde me dat ik ook iemand ben die in deze "gezond" eten valstrikken val. Dus ik wou het even delen misschien heeft iemand er wat aan.

Reacties

  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Heb ik ook gezien! Heel leerzaam en indrukwekkend. Gelukkig eet ik al zo goed als suikervrij, maar het sterkt me wel in het idee van puur en onbewerkt eten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    suikervrij eten bestaat niet. Suiker zit ook in prei, want suikers zijn koolhydraten. That sugar film heeft goede aspecten, maar is ook voor het overgrote deel bangmakerij.
  • spillepoot
    spillepoot Berichten: 23 Member
    Opties
    Ik ben ook onbewerkt eten gaan eten, en het bevalt me heel erg goed. Ik vind het ook wel leuk om nieuwe dingen uit te proberen en te kijken wat ik in elkaar kan knutselen. Ik merk ook dat ik veel meer van mijn eten geniet, en gevarieerder eet.

    En dat overal suiker in zit klopt, maar het gaat meer om de voedingswaarde en de hoeveelheden. Er zit zoveel toegevoegde suiker in al ons eten, dat is echt niet gezond meer. En het zijn voornamelijk lege calorieën, dus je blijft honger houden. En als je hier niets van weet krijg je heel makkelijk veel te veel binnen. Is geen bangmakerij maar juist educatief, en ook goed onderbouwd als je het mij vraagt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Educatief is het zeker, vooral als men nog onbekend is met voeding. Als men labels leert lezen, kan men zelf de keuze maken om iets wel te eten of niet. Maar het demoniseren van suiker an sich is onzin.
  • spillepoot
    spillepoot Berichten: 23 Member
    Opties
    Jammer dat ie zo op jouw overkwam, ik voelde me juist geïnspireerd erdoor en hoopte dat te delen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juni 2017 aangepast
    Opties
    Delen is prima hoor! Ik ken de film al en heb hem eerder gezien. Binnen verschillende evidence based groepen is hij al meerdere malen aangehaald. Er worden verschillende onjuistheden in die docu getoond en de context is soms ook ver te zoeken.

    Wat goed is aan de docu is dat het wellicht aanzet tot denken en dat men bijvoorbeeld koekjes en snoepjes gaat vervangen voor fruit en groente. En dat is alleen maar toe te juichen :smile:

    Rob van Berkel schrijft onder andere het volgende in de FB groep Café Chivo (Café Chivo is de plek waar de (aspirant)professional solide informatie kan vinden over vitaliteit, fitness en leefstijl):
    "In de documentaire wordt ook gezegd dat hij veel meer at dan voorheen en dat hij eigenlijk nooit vol zat. Het is dan aannemelijk dat hij ook meer calorieën binnen heeft gekregen.

    Sievenpiper werd er als criticus bijgehaald, maar zijn inhoudelijke standpunt en de argumenten daarvoor bleven onbesproken. Hij werd er voornamelijk bijgehaald om de banden met Coca Cola naar voren te brengen. Waarom werden zijn onderzoeksresultaten naar fructose niet gedeeld [1]:

    “The highest level of evidence from systematic reviews and meta-analyses of controlled trials has not shown that fructose-containing sugars behave any differently from other forms of digestible carbohydrates. Fructose-containing sugars can only lead to weight gain and other unintended harms on cardiometabolic risk factors insofar as the excess calories they provide.”

    Referentie
    1. Khan T, Sievenpiper JL. Controversies about sugars: results from systematic reviews and meta-analyses on obesity, cardiometabolic disease and diabetes. Eur J Nutr. 2016 Nov;55(Suppl 2):25-43.
    "

    Ik bekijk zo'n docu waarschijnlijk met andere ogen dan de gemiddelde nederland :wink:
  • spillepoot
    spillepoot Berichten: 23 Member
    Opties
    Met aannames van iemand op facebook kan ik niks,en waarom er niks met zijn onderzoeken is gedaan kan ik je ook niet vertellen. (Men dacht vroeger ook dat de aarde plat was, ga mensen dan maar overtuigen dat ie rond is. Daar gaat wel een tijdje overheen. )
    Verder snap ik niet echt welke punt je wilt maken? Misschien kun je beter aangeven welke informatie volgens jou foutief is? Ik krijg namelijk een beetje het gevoel dat je je gelijk probeert te halen, terwijl ik je niet echt tegenspreekt..
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juni 2017 aangepast
    Opties
    Rob van Berkel is (onderzoeks)diëtist en haalt wat informatie aan die in de docu worden vermeld.

    Het enige punt dat ik wil maken is dat het delen ervan een hele goede zet is van je, alleen dat de inhoud van de docu met een korreltje zout mag worden genomen. Ik wil er namelijk voor waken dat men verkeerde aannames gaan maken over suiker, aangaande de docu.

    Maar inderdaad, we spreken elkaar niet tegen en wellicht post ik overbodig. Excuus hiervoor.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Ik denk dat mensen over het algemeen bedoelen dat ze eten zonder toegevoegde suikers. Zo heb ik het opgevat in elk geval
  • spillepoot
    spillepoot Berichten: 23 Member
    Opties
    Zou ik een linkje mogen waarin hij dat aankaart? Ik heb op z'n site gekeken maar kon hier niet echt iets over vinden
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juni 2017 aangepast
    Opties
    Hij heeft dat gepost in de aparte FB groep, café chivo. Je zou daar dan lid van moeten worden. Deze docu is volgens mij al eerder op de TV geweest en toen is daar ook al een discussie over gestart. Maar niet alleen daar worden discussies gestart, ook op andere groepen waar men evidence based werkt wordt dit aangehaald en besproken.
  • spillepoot
    spillepoot Berichten: 23 Member
    Opties
    Jammer,toch bedankt :smiley: