Last van maag door gezond eten?
Lisalotje89
Ik at laatste tijd echt super slecht. Afhaal maaltijden, veel chocolade (soms wel 2 repen per dag) en witte pasta, weinig groente. Nu zit ik in mijn 3e week van afvallen/gezond eten en ik eet zo'n 200-250gr groente per dag. En witte pasta/rijst weer vervangen voor volkoren en zilvervliesrijst. Maar savonds heb ik ineens last van mijn maag en soms wordt ik er wakker van. Is dit "normaal" komt dit vaker voor als je zo'n drastische omslag maakt? Of doe ik iets niet goed? #help
0
Reacties
-
Ik denk eerder dat het andersom is. Dit soort voeding is 'lastiger' af te breken door het lichaam. Het moet harder werken, omdat er veel meer complexiteit in de voeding zit. Wanneer je bijvoorbeeld veel simpele koolhydraten eet, dan is dit heel makkelijk door het lichaam af te breken. Eet je complexe koolhydraten zoals in jouw voorbeeld zilvervliesrijst, dan moet je lichaam harder werken om het af te breken. Ook duurt dit langer, als ik mij niet vergis. Je blijft langer verzadigd. Vezels zullen hier denk ook wel een rol in spelen.2
-
Ik herken dit wel :-) Ik eet zelf normaal gesproken veel groente, volkoren granen en volkorenbrood. Als ik een tijd producten met minder vezels heb gegeten zoals witbrood, moet mijn lichaam altijd weer wennen aan mijn normale voedingspatroon. Ik zal jullie de details besparen.
Ik ben geen voedingsdeskundige, maar ik denk dus ook dat je maag en darmen gewoon moeten wennen aan de vezels en complexere koolhydraten. Ik weet in ieder geval dat vezels de darmwand stimuleren, dus als je ineens veel vezels eet kunnen je darmen heftig reageren. Het kan een vervelend probleem zijn, maar het komt goed. Wat kan helpen is om uit te zoeken welke producten bij jou de meeste klachten veroorzaken. Dat doe je simpelweg door te testen. Ik kan zelf bijvoorbeeld niet erg goed tegen peulvruchten, dus die eet ik niet zo vaak.
0
Categorieën
- Alle Categorieën
- 2.3K Hoofdfora
- 855 Stel jezelf voor
- 326 Algemene hulp bij diëten en gewichtsverlies
- 41 Succesverhalen
- 396 Voedsel en voeding
- 254 Fitness en training
- 312 Motivatie en steun
- 65 Recepten
- 38 Kletsen, gezelligheid en spelletjes