Rauw, gekookt afwegen — Dutch (Netherlands)

Rauw, gekookt afwegen

Opties
Hallo,
Hoe doen jullie je producten registeren.
Als ik bijvoorbeeld 100 gram gedroogde kikkererwten heb is dit ongeveer 370 kcal...
Maar gekookt in blik zit er maar 100 kcal in 100 gram.
Als ik ze zelf kook hoe bereken ik dit?

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Altijd het onbewerkte product afwegen.
  • JeroenSturms
    JeroenSturms Berichten: 11 Member
    Opties
    Dus als je 100gram gedroogde kikkererwten eet kost je dat 370 calorieën
    Uit blik maar 100 ofzo....flink verschil
  • lellebel79
    lellebel79 Berichten: 10 Member
    Opties
    Ik weeg wat ik daadwerkelijk eet. Dus mn aardappels rijst en pasta als ze gekookt zijn.
  • DenzoBell
    DenzoBell Berichten: 23 Member
    Opties
    Is inderdaad zo heb het even nagekeken omdat ik het zo raar vind. Misschien ook minder calorieen als je het bereid hebt?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2017 aangepast
    Opties
    Ik weeg wat ik daadwerkelijk eet. Dus mn aardappels rijst en pasta als ze gekookt zijn.
    Dat is dus niet juist. Je dient áltijd het onbewerkte/ ongekookte product af te wegen, omdat de voedingswaarde de waardes zijn van het ongekookte product. Dus weeg je aardappels & rijst rauw, niet als het gekookt is.

    Daarnaast ga af wat erop het label staat.
  • JeroenSturms
    JeroenSturms Berichten: 11 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Ik weeg wat ik daadwerkelijk eet. Dus mn aardappels rijst en pasta als ze gekookt zijn.
    Dat is dus niet juist. Je dient áltijd het onbewerkte/ ongekookte product af te wegen, omdat de voedingswaarde de waardes zijn van het ongekookte product. Dus weeg je aardappels & rijst rauw, niet als het gekookt is.

    Daarnaast ga af wat erop het label staat.

    Dus 100 gram kikkererwten is 350 kcal
    Na het koken heb je misschien 150 gram maar die 150 gram reken je dus gewoon 350 kcal voor?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2017 aangepast
    Opties
    Wat staat er op de verpakking?! Je moet uitgaan van wat er op de verpakking staat. Als de erwten daar ongekookt in zitten, dan is het ongekookt. Zijn ze al bereid, dan zijn het de voedingswaarde van de bereiden erwten. De voedingswaarde zijn de waarden zoals ze in de verpakking zitten.

    Je moet nooit iets afwegen als je het al bereid hebt. Voorbeeld: pak je rauwe aardappel, schil ze (of niet) en weeg ze af. DIE grammen geef je op bij de voedingswaarde die op de verpakking staan.
  • Nathalie391978
    Nathalie391978 Berichten: 2 Member
    Opties
    Hallo ik ben vandaag gestart en het is nog een beetje zoeken. Op het werk heb ik opgevulde courgette gegeten en kan het niet vinden hoeveel kcal het is. Wie kan er mij helpen? Mvg Nathalie
  • JeroenSturms
    JeroenSturms Berichten: 11 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Wat staat er op de verpakking?! Je moet uitgaan van wat er op de verpakking staat. Als de erwten daar ongekookt in zitten, dan is het ongekookt. Zijn ze al bereid, dan zijn het de voedingswaarde van de bereiden erwten. De voedingswaarde zijn de waarden zoals ze in de verpakking zitten.

    Je moet nooit iets afwegen als je het al bereid hebt. Voorbeeld: pak je rauwe aardappel, schil ze (of niet) en weeg ze af. DIE grammen geef je op bij de voedingswaarde die op de verpakking staan.

    Daar staat kcal op in gedroogde vorm.....
    Maar ik kook die per 500 gram altijd.
    Mij lijkt als 500gram samen 1500 kcal is gedroogd.
    Gekookt kom je rond de 600 gram uit misschien, maar je houd wel 1500 kcal lijkt mij?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik begrijp niet waarom je zo moeilijk doet. Je weegt de erwten af waar je nog niets mee gedaan hebt, die grammen noteer je en die zijn geldend voor de voedingswaarde die op de verpakking staat. Je doet NIETS met een gekookt of bewerkt product, gewoon het aantal grammen wegen van een ongekookt, ongebakken, onbewerkt product.

    Je haalt de erwten uit dat blik, weegt ze, noteert dat en geeft dat in met de voedingswaarde die op het label staan.
  • JeroenSturms
    JeroenSturms Berichten: 11 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Ik begrijp niet waarom je zo moeilijk doet. Je weegt de erwten af waar je nog niets mee gedaan hebt, die grammen noteer je en die zijn geldend voor de voedingswaarde die op de verpakking staat. Je doet NIETS met een gekookt of bewerkt product, gewoon het aantal grammen wegen van een ongekookt, ongebakken, onbewerkt product.

    Je haalt de erwten uit dat blik, weegt ze, noteert dat en geeft dat in met de voedingswaarde die op het label staan.

    Moeilijk...jij reageert zonder goed te lezen. Ik gebruik geen blik maar kook 1000 gram per keer gelijk af.
    Dus na het koken heb je meer dan 1000 gram
  • ave1969
    ave1969 Berichten: 336 Member
    Opties
    Simpel: dan is die 1000 gram droge kikkererwten zeg maar 3700 kcal (want 100 gram is 370 kcal volgens verpakking). Die ga je koken en dan wordt het (misschien wel) 2500 gram. Dan maak je daar gelijke porties van, zeg 25. Dan deel je die 3700 kcal door 25 porties. Voila!!!
  • JeroenSturms
    JeroenSturms Berichten: 11 Member
    Opties
    ave1969 schreef: »
    Simpel: dan is die 1000 gram droge kikkererwten zeg maar 3700 kcal (want 100 gram is 370 kcal volgens verpakking). Die ga je koken en dan wordt het (misschien wel) 2500 gram. Dan maak je daar gelijke porties van, zeg 25. Dan deel je die 3700 kcal door 25 porties. Voila!!!

    Bedankt voor je reactie!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dit is wat ik elke keer al heb gezegd. Je neemt het onbewerkte product, weegt dit af en noteert daar de voedingswaarde van en niet van het gewicht wat de erwten hebben ná bereiding.