Verkeerd bezig
snoekel99
Net nieuw op het forum, wel al langer bekend met de MFP app en inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik verkeerd ben begonnen. 47jr jong (ahum) , 188cm de hoogte in en 114kg op de weegbrug.....way to much. Begonnen met het letten op de calorieën (na KHA te hebben geprobeerd en inmiddels te hebben afgeschreven) en als limiet in MFP 1500cal opgegeven. Na veel lezen hier kom ik dus tot de conclusie dat dit dus veel te weinig is.
Als ik het uitreken met de beschikbare tools kom ik op een BMR van 2256 en een TDEE van 3694.
Hoeveel moet ik nu onder TDEE gaan zitten om verantwoord maar toch stevig af te vallen? Ik zie van 10% tot 50% voorbij komen....iets met bomen en bos ;-)
Ik moet zeggen dat ik voor mijn gevoel genoeg heb aan die 1500, maar zoals ik lees schuilt het probleem/gevaar hier in het "lichaam-opeten"
Ik hoop dat iemand mij aan een goeie tweede start kan helpen ;-)
Als ik het uitreken met de beschikbare tools kom ik op een BMR van 2256 en een TDEE van 3694.
Hoeveel moet ik nu onder TDEE gaan zitten om verantwoord maar toch stevig af te vallen? Ik zie van 10% tot 50% voorbij komen....iets met bomen en bos ;-)
Ik moet zeggen dat ik voor mijn gevoel genoeg heb aan die 1500, maar zoals ik lees schuilt het probleem/gevaar hier in het "lichaam-opeten"
Ik hoop dat iemand mij aan een goeie tweede start kan helpen ;-)
0
Reacties
-
Hallo en welkom op het forum.
Qua statistieken ben je ongeveer mij zo'n 3-4 jaar geleden (op leeftijd na dan, sorry)
Jou TDEE van 3694 en BMR van 2256 geeft behoorlijk wat ruimte.
Mijn advies is om niet te kijken naar snel (stevig) af te vallen, maar naar de lange termijn te kijken en dus rustig aan af te vallen, slow and steady wins the race (iets met een haas en schildpad)
Mijn advies zou zijn om komende 4-6 weken op TDEE-10% te gaan eten
Dus 3694*90%=3325 kcal Dit klinkt heel veel, maar als je TDEE zo hoog is, is mijn inschatting dat je best veel sport.
Houd dit 4-6 weken goed bij, blijf de dingen doen voor die TDEE van 3694.
Meet jezelf ook op, dus heup, buik, borst, met een meetlint.
Weeg jezelf en noteren.
Weeg jezelf daarna elke week op nagenoeg zelfde moment.
Stel je begint morgen en je weegt jezelf om 7 uur 's ochtends, probeer de weken erna dan ook op dinsdagochtend 7 uur te wegen. Daarmee sluit je een aantal variabelen uit, waardoor je meest nauwkeurige vergelijking krijgt.
Waarom ook heup, buik en borst meten, omdat weegschaal niet altijd iets zegt, en zeker geen vast gegeven is, maar een momentopname.
Echter jezelf meten geeft nauwkeurigere waarde, er zit geen 2 cm verschil tussen van ene op andere dag.
Ik weet voor de rest niet wat voor sport je doet? Is dit alleen cardio? Of ook training met gewichten?
Mocht je nog vragen hebben, stuur me even een berichtje, altijd bereid vragen te beantwoorden.2 -
Toen je begon over veel sporten realiseerde ik mezelf dat ik ergens een tikfout moest hebben gemaakt ;-)
Ik ben beginnend actief, ik probeer 5x per week een uur (6km) te lopen maar deze afstand varieert. Wel ben ik voornemens het sporten middels de sportschool weer eens op te pakken.
Ik had de gegevens berekend met een calculator op fitnessjunk. Ik heb nu een aantal andere gebruikt en daar komen hele andere waardes uit.....4 verschillende gedaan nu en overal hetzelfde dus dit zijn de juiste waardes:
BMR : 2085
TDEE : 2558
Sorry voor de verwarring ;-)0 -
hehe, kan gebeuren. Ik had een vermoeden, maar denk ik vraag het op deze manier.
5 keer per week tot ongeveer 6 km lopen is een mooi begin van een nieuwe levensstijl
TDEE van 2558 dan zou ik hier ongeveer 150-200 kcal onder zitten.
Je ruimte naar BMR is nu stuk kleiner, dus niet direct op 2100 gaan zitten, want als je dan plateau bereikt heb je geen ruimte meer om bij te stellen. Dus begin op 2400 voor 4-6 weken. Alles goed bijhouden, en meting met meetlint aan begin en eind.
Ben je op weegschaal niet lichter (of zelfs zwaarder), maar bijvoorbeeld wel 2 cm in buikomvang kwijt, ben je dus wel aan het afvallen.
Lees anders ook even het topic over TDEE en BMR onder algemene hulp bij diëten en gewichtsverlies. Hierin heb ik een redelijk duidelijke uitleg staan mbt deze 2 termen en hoe hier mee om te gaan2 -
Bedankt voor de uitleg! Enige waar ik wel tegenaan hik is die 2400cal. Daarvoor moet ik aardig wat weg eten, meer dan dat ik eigenlijk zou willen/kunnen eten op een dag.
Gekke is dat ik (ondanks mijn gewicht) niet zo'n hele grote eter ben. De meeste calorieën komen/kwamen via een biertje, wijntje en ongezond eten binnen. Ik ben 4 jaar geleden gestopt met roken en daardoor in 8 maanden 15 kilo aangekomen....zonder te zijn gaan snoepen oid.
Maar we gaan het proberen en zullen zien hoe het gaat, ik zal iig ook de maten meten om te kijken hoe dat gaat.
0 -
Ja het lijkt veel, maar als je van tevoren gaat invullen wat je wilt gaan eten op een dag, merk je dat je er snel genoeg aan zit hoor.
Ik eet nu maar 2100 kcal, terwijl voor 5 jaar terug ik gedacht zou hebben dat dat heeeeel veel was, maar ja toen at ik alleen maar crackers met kipfilet en fruit.
Een goede aanvulling op je dagtotaal, 20-30 gram ongezouten noten (amandelen, walnoten dat soort dingen)
Dan heb je er zo 200-300 kcal bij0
Categorieën
- Alle Categorieën
- 2.3K Hoofdfora
- 856 Stel jezelf voor
- 326 Algemene hulp bij diëten en gewichtsverlies
- 41 Succesverhalen
- 396 Voedsel en voeding
- 254 Fitness en training
- 312 Motivatie en steun
- 65 Recepten
- 38 Kletsen, gezelligheid en spelletjes