Cholesterol — Dutch (Netherlands)

Cholesterol

Opties
Hoi allemaal,

Mijn naam is Monique, en ik wil graag zo'n 10 kg afvallen.
Kleine twee weken geleden begonnen met een koolhydraatarm dieet.
Nu is mijn huisarts niet erg blij daarmee, daar ik een erfelijk hoog cholesterol heb.
Heeft hier iemand ervaring mee, of suggesties?
Hij wil graag dat ik naar een diëtiste ga.

Groetjes.
«1

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat je huisarts er niet blij mee is, zit 'em denk in het feit dat men bij koolhydraat arm bijna alleen eiwit & vet eet en nauwelijks koolhydraten. Koolhydraten zijn belangrijk te nemen, omdat zij de eerste energieleveranciers zijn voor het goed functioneren van ons lichaam. Men hoeft geen koolhydraat arm dieet te volgen om af te vallen. Het beste is een goede balans te vinden in alle macro nutriënten, maar waarbij je wel in een tekort zit qua energiebalans.
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    Dankjewel voor jouw reactie!
    Dat klopt, maar ik ben met koolhydraatarm begonnen (30 g per dag), behalve op zondag
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je koolhydraatarm volgt omdat je denkt daarmee sneller af te vallen, dan kan ik je al vertellen dat dat niet zo is. Afvallen doe je door een tekort te creëren in je energiebalans (calories in vs calories out). Minder eten dan je verbruikt is afvallen en meer eten dan je verbruikt is aankomen. HOE je je voeding dan inregelt (voor zowel afvallen als aankomen) maakt NIET uit. De mythe bestaat namelijk dat je afvalt van koolhydraat arm en dat is incorrect, of de verkeerde conclusie wordt getrokken. Je valt af door een tekort en niet door een bepaalde macro (eiwit, vet of koolhydraat) uit te sluiten.

    Als je bijvoorbeeld, voordat je op je voeding ging letten, niet afviel en nu ineens wel doordat je je koolhydraten laat staan, komt dit dus door een tekort en niet door de koolhydraten zelf. Stel je zou alle aardappelen niet meer eten die je normaal wel at, dan scheelt dit soms honderden calorieën. Je krijgt dus plots minder energie binnen. Gevolg = je krijgt minder energie binnen en daarom val je dus af. Als je bijv. al het bakvet uit zou sluiten (en dus niet meer in zou bakken) zou je hetzelfde effect hebben.

    Nadeel bij koolhydraatarm is dat het op lange termijn lastig vol te houden is. Maar doe waar je je prettig bij voelt. Pas alleen wel op met koolhydraatarm, gezien koolhydraten de eerste energieleverancier van je lichaam is. Je lijf heeft ze dus gewoon nodig om bijv. helder na te kunnen denken.
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    Nou mijn man heeft dit dieet volledig uitgezocht en toegepast en is 43 kg afgevallen.
    Zelf moet ik kijken wat bij mij het beste functioneert, minder eten lukte niet.
    Een banaan of appel eet ik nu wél. Daarnaast vette vis, noten, yoghurt.
    Volgens mijn man werkt dit goed en hebben we koolhydraten niet dringend nodig. Er bestaan heel veel verschillende verhalen over,maar het is natuurlijk belangrijk dat een dieet bij jou past.
    We gaan het zien, ik laat in ieder geval een diëtiste mee kijken.

    Bedankt voor jouw bericht.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Jij succes natuurlijk! Linksom of rechtsom, als je maar je doel behaald :wink:
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    Dat zullen we zien
  • stefanmiddelkoop
    stefanmiddelkoop Berichten: 1 Member
    Opties
    Word je niet behandeld voor je cholesterol?
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    Nee, nog niet. Zolang er een kinderwens is mag ik geen medicijnen.
  • Grudgie
    Grudgie Berichten: 33 Member
    Opties
    Jammer dat veel mensen koolhydraten als iets heel ergs zien terwijl dat totaal niet zo is. Je lichaam heeft ze echt nodig. Je kan er niet mee zonder. Al helemaal als je sport. Ik zou echt niet laag in koolhydraten zitten.

    En daarbij zit er ook een groot verschil in koolhydraten. De enkelvoudige koolhydraten (zoals suikers) of de meervoudige (zoals havermout). Je lichaam kan de enkelvoudige gelijk opnemen. Voor de meervoudige moet je lichaam echt aan het werk gaan om het te verwerken. En alleen leven op eiwitten en vetten is ook niet goed.

    Teveel aan eiwitten gaat je lichaam opslaan als vet, dus kan je beter wat te hoog zitten in koolhydraten dan aan eiwitten omdat je lichaam veel meer met koolhydraten kan doen. Als je hoog in eiwitten gaat zitten heeft alleen zin als je veel sport of bodybuilder bent. Anders heb je er echt niks aan.

    Je zult zien dat als je de verhoudingen in koolhydraten, eiwitten en vetten goed hebt dat je echt wel afvalt. Zolang je maar een tekort hebt aan kcal.
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Grudgie mooi uitgelegd.. en het is toch ook zo dat teveel aan vetten en koolhydraten ook word opgeslagen als vet.
  • Grudgie
    Grudgie Berichten: 33 Member
    Opties
    Je moet ongeveer 1gram per lichaamsgewicht nemen, dan zit je goed aan je vetten.

    Stel je weegt 80 kilo, neem je 80 gram aan vetten, 160 gram aan eiwitten en de rest aan koolhydraten.

    Zolang je aan het einde van je dag onder je kcal zit. Val je af, heel simpel.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2017 aangepast
    Opties
    @Grudgie je lichaam slaat alleen vet op als je in een surplus zit, niet als je "teveel" eiwit eet. Dit heb je eerder gepost en dit klopt simpelweg niet.

    En wat @mblaasse32 zegt is juist. Je kunt van alle soort macro's aankomen en echt niet alleen van eiwit. Alles wat je meer eet dan je onderhoud en dus teveel eet, wordt opgeslagen.
  • Grudgie
    Grudgie Berichten: 33 Member
    Opties
    @itzhanne82 Als je een bodybuilder bent en aan de steroids dan zal je idd niet aankomen aan vet als je hoog in de eiwitten zit. Maar als je gewoon normaal krachttraining doet en je zit neemt teveel eiwitten zal je echt wel aankomen aan vet. Maar goed, als je het niet wil geloven, dan niet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2017 aangepast
    Opties
    Waar is je wetenschappelijke onderbouwing? Die mythe is al een tijd terug gedebunked. Als je in een tekort zit kán er niets worden opgeslagen als vet, omdat je meer energie verbrand dan je inneemt.

    Daarnaast gaat het er niet om of ik iets geloof of niet, maar of een bewering of statement daadwerkelijk correct of juist is. Dat men niet meer dan 25gr eiwit per keer kan opnemen is niet correct.

    Maar even terug naar de TS; heb je wel handvatten gekregen van de huisarts om iets aan je cholesterol te doen?
  • Grudgie
    Grudgie Berichten: 33 Member
    Opties
    Dat wil ik wel geloven dat je lichaam wel meer dan 25 gram eiwitten per keer kan opnemen. Bedoelde meer over eiwitten in algemeen.
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Ik denk dat jullie allebei op iets anders bedoelen. Grudgie sprak alleen over eiwitten in de bulk die worden omgezet in vet. En itzhanne over alle drie de macronutrienten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als er inderdaad iets anders bedoeld wordt, dan spreken we elkaar inderdaad voorbij. Ik bedoelde dat je lichaam toch echt wel meer dan 25gr eiwit per keer kan opnemen (losstaand of iemand in een cut of bulk zit). In een bulk kom je hoe dan ook aan, omdat je in een surplus zit; de macro's maken hierin dan niets uit; het is het overschot dat zorgt voor toename in gewicht en niet specifiek eiwit.

    Desalniettemin; keep grinding :smile:
  • Ingrid27772
    Ingrid27772 Berichten: 59 Member
    Opties
    Mijn man en ik zijn afgelopen jaar (hij 30 en ik nu 38 kilo) afgevallen, hij is begonnen omdat alle waarden van het bloed te hoog waren, ook de bloeddruk...

    Ik heb voor hem alles uitgezocht, wat wel en wat niet te nemen, gewoon veel Googlen.... nu zijn alle waarden van het bloed helemaal goed!
    We hebben dit bereikt door alles met mate te eten en te wandelen, het is dus helemaal niet nodig om koolhydraten te mijden......

    Succes!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mooi bericht! @Ingrid27772 :smiley:
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Ja soms kost het wat research maar als de uitkomst goed is is dat het waard
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    Lieve mensen, ik wil er even bij vertellen dat ik geen koolhydraten mijd! Ik heb ze verminderd, eiwitten zitten óók niet heel erg hoog. Daarnaast mag ik óók niet teveel dierlijke vetten (dit i.v.m. mijn hoog cholesterol). Ik leef dus zeker niet op alleen eiwitten en vetten.

    Daarnaast zat een mijn triglyceriden óók te hoog en dat was óók een reden om minder koolhydraten te nemen.
    Ik vermijd vooral de snelle koolhydraten. De langzame neem ik dus wél!

    Nu is het alleen uitzoeken of ik nóg iets hoger ga in de koolhydraten en iets lager in de dierlijke vetten.
    Uiteraard eet ik vette vis en noten, fruit en vruchtenyoghurt.
    Dit dieet was een weloverwogen keuze en is goed uitgezocht.
    Maar we gaan kijken wat ik nog anders kan doen i.v.m. mijn cholesterol.

    Vooralsnog sta ik overal open voor. Fruit wil ik zeker niet missen!
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    @itzhanne82 : ja, ik heb wel tips gekregen van de huisarts. Minder koolhydraten is niet verkeerd in mijn geval. En niet teveel dierlijke vetten. En een bezoek aan een diëtiste. Beetje cardio training.
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Ik eet ook weinig snelle koolhydraten.
  • Ingrid27772
    Ingrid27772 Berichten: 59 Member
    Opties
    Nog even een aanvulling, mijn mN ging laatst weer voor controle van zijn bloed en nu was zijn goede cholesterol omhoog gegaan
  • moniquecounotte79
    moniquecounotte79 Berichten: 103 Member
    Opties
    > @Ingrid27772 zei:
    > Nog even een aanvulling, mijn mN ging laatst weer voor controle van zijn bloed en nu was zijn goede cholesterol omhoog gegaan

    Ik heb van de week een gesprek gehad met een goede diëtiste. Een verlaging van de koolhydraten kan er wel degelijk voor zorgen dat het cholesterol omlaag gaat. Dit wil zeker niet zeggen dat we geen koolhydraten mogen eten, maar verantwoord. Dus wat rijst, pasta, appel, banaan bijvoorbeeld.