Hoe weet ik of het aantal calorieën goed is ingesteld om af te vallen? — Dutch (Netherlands)

Hoe weet ik of het aantal calorieën goed is ingesteld om af te vallen?

Opties
rooss1976
rooss1976 Berichten: 11 Member
Eind juli ben ik geopereerd aan mijn buik, toen bleek dat ik diabetes type 2 had (nooit geweten). Er werd mij geadviseerd dat ik zou moeten afvallen dus is er een diëtiste ingeschakeld. Het is nu half oktober en ik ben 7 kilo kwijtgeraakt door gezond te eten, geen tussendoortjes en geen alcohol. Heel blij mee natuurlijk. In eerste instantie hield ik mijn eten eigenlijk niet echt bij (soms de eetmeter maar niet echt consequent) ik deed maar wat waarvan ik dacht dat het goed was. Een collega van me is 27 kilo afgevallen met behulp van deze app. Dus ik dacht dat dit misschien ook wel handig zou kunnen zijn voor mij om wat houvast te hebben. Ik ben 1.50 lang en weeg nu 62,5 kilo. Ik moet nog 7 kilo afvallen om op streefgewicht te komen maar ik ben zo bang dat ik teveel (of te weinig) calorieën binnen krijg. De app heeft het wel berekend maar ik weet niet zo goed waar ik dat kan checken. Hoe weet ik precies hoeveel calorieën ik mag hebben om af te vallen? (Staat nu op 1200) Alvast bedankt voor de reactie

Reacties

  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Ik zou beginnen met je BMR te berekenen zodat je weet wat je ondergrens is. Volgens mij gaan de meeste mensen tussen hun BMR en TDEE in zitten. 1200 zou me normaal erg weinig lijken, maar je bent niet lang dus ik vermoed dat het aardig klopt
  • Judith555judith
    Judith555judith Berichten: 3 Member
    Opties
    Het zal behoorlijk kloppen. Ik ben 1.58 en 52 kilo. Afhankelijk van de berekening zweeft mijn bmr tussen de 1180 en 1280
  • DeManKookt
    DeManKookt Berichten: 84 Member
    Opties
    https://cleannutrition.nl/caloriebehoefte-berekenen/ voer hier alles goed in en je hebt een richtlijn
  • rooss1976
    rooss1976 Berichten: 11 Member
    Opties
    Top! Thanks voor de reacties
  • jduartee
    jduartee Berichten: 1 Member
    mei 2023 aangepast
    Opties
    Hier zijn een aantal handige up-to-date tools om op de hoogte te blijven van je gezondheid:
    caloriebehoefte berekenen
    bmi berekenen
    waterbehoefte berekenen
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    En daarna is het juist afwegen en noteren van je voeding.
    100 calorieën kan je er zo naast zitten..
    15gr pindakaas of 30gram scheelt 100 calorieën...
    Dit als voorbeeld...
  • xzenithyx
    xzenithyx Berichten: 6 Member
    Opties
    Nu ik zo je bericht lees over diabetes denk ik dat ik dat misschien ook eens moet laten prikken. Ik heb 2 keer zwangerschapdiabetes gehad. De kans is wat groter dat je het later alsnog krijgt. En nu ik ook echt een BMI heb van 30+ Tijdens mijn zwangerschap stond ik onder controle van een diëtist. Ik mocht maar een max aantal koolhydraten per weet ik niet meer. 😅 Dat resulteerde er wel in dat ik afviel tijdens mijn zwangerschap. Normaal raden ze afvallen tijdens een zwangerschap af maar dit was echt puur door op de koolhydraten te letten.