Wanneer beginnen met spieropbouw? — Dutch (Netherlands)

Wanneer beginnen met spieropbouw?

Opties
Ik ben nu al enige tijd bezig met afvallen, nu wil ik graag weten wanneer het een goed met moment is om de nadruk te verleggen naar spieropbouw.

Mijn bmi is nu 24.5 ik wil eigenlijk nog meer gewicht verliezen, maar ook meer spieren opbouwen?

Wat is wijsheid? Eerst verder gaan met afvallen of kan spieropbouw ook in combinatie met afvallen.

Ik hoor graag wat jullie hier van vinden.

Gr.John

Reacties

  • mrkje85
    mrkje85 Berichten: 12 Member
    Opties
    Shit net reactie is ie weg.

    Ik heb momenteel een BMI van 25.9 en ben flink bezig met spieropbouw. Tegelijkertijd val ik ook af. Inmiddels 8 kg afgevallen en merk dat spieropbouw ook goed gaat.
    Het is wel zo dat dit alleen in begin fase kan, later is het 1 van de 2. Maar weer niet waar het omslagpunt ligt.
    Heb je begeleiding?
  • mblaasse32
    mblaasse32 Berichten: 208 Member
    Opties
    Volgens mij klopt het niet. Afvallen en spieropbouwen. Dat zou betekenen dat je afvalt en aankomt tegelijk. En dat is onmogenlijk. Het is of de een of de ander.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    jvanoosten78 schreef: »
    Ik ben nu al enige tijd bezig met afvallen, nu wil ik graag weten wanneer het een goed met moment is om de nadruk te verleggen naar spieropbouw.

    Mijn bmi is nu 24.5 ik wil eigenlijk nog meer gewicht verliezen, maar ook meer spieren opbouwen?

    Wat is wijsheid? Eerst verder gaan met afvallen of kan spieropbouw ook in combinatie met afvallen.

    Ik hoor graag wat jullie hier van vinden.

    Gr.John

    Spieropbouw icm afvallen kan alleen in het geval je nog nooit krachttraining hebt gedaan.
    Doordat je spieren dit echt niet gewend zijn, zul je iets in spiermassa aan kunnen komen in een calorie tekort.

    Echter is dit maar tijdelijk en kort het geval en zal je geen 10 kg in spiermassa kunnen kweken.

    De vraag die ik je wil stellen, ben je tevreden met hoe je er nu uitziet, qua vetpercentage?
    Heb je het gevoel dat je toch nog wat meer vet kwijt wilt, ga dan door met afvallen door een calorietekort aan te houden.

    Je kan uiteraard wel gewoon krachttraining doen, ook om af te vallen. Zo kan je alvast wennen aan deze oefeningen, en kan je goed aan je houding werken voor deze oefeningen, want dat is zeker belangrijk.
    Je traint je spieren alvast, zodat je niet als je echt spieropbouw wilt vanaf 0 moet beginnen.

    Heb je echter gevoel dat je qua vetpercentages wel goed zit, dan kan je je meer gaan bezig houden met spieropbouw, dan dien je echter wel een calorieoverschot aan te houden (niet te hoog uiteraard) en dien je je macro's nog beter onder de loep te nemen, want deze zijn bij spieropbouw nog net wat belangrijker dan wanneer je afvalt.
  • Michael_Visser
    Michael_Visser Berichten: 74 Member
    Opties
    Ik ben het grotendeels wel met Gustaaf85 eens, maar ook als je wat verder gevorderd bent en je intenties zijn afvallen en progressie maken met krachttraining lukt dat wel met een licht negatief calorietekort zit als je voeding klopt, je training klopt, geen stress, voldoende rust & slaap, etc...etc.......
    Basic uitleg: https://youtube.com/watch?v=rPxddO_nN7U

    krachttraining is tevens een goede vetverbrander, combineer je de dit met cardio, zal je algehele fitheid erop vooruitgaan, afvallen zal dan waarschijnlijk nog wel makkelijker gaan.
    https://fit.nl/afvallen/methode-vet-verbranden

    Dus om antwoord te geven op je vraag: gewoon beginnen met krachttraining en zorg dat je macro's kloppen, want spieropbouw gaat gewoon samen met afvallen, hangt alleen af wat meer je doel is.




  • Michael_Visser
    Michael_Visser Berichten: 74 Member
    Opties
    mblaasse32 schreef: »
    Volgens mij klopt het niet. Afvallen en spieropbouwen. Dat zou betekenen dat je afvalt en aankomt tegelijk. En dat is onmogenlijk. Het is of de een of de ander.

    Als je van afvallen vetverliezen zou maken klinkt het toch een stuk logischer ;)

    Overigens ben ik vandaag weer begonnen met creatine, waar ik in kracht en gewicht zal toenemen, maar zolang ik in een calorietekort zit zal een meetlint het tegenovergestelde aangeven
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik ben het grotendeels wel met Gustaaf85 eens, maar ook als je wat verder gevorderd bent en je intenties zijn afvallen en progressie maken met krachttraining lukt dat wel met een licht negatief calorietekort zit als je voeding klopt, je training klopt, geen stress, voldoende rust & slaap, etc...etc.......
    Basic uitleg: https://youtube.com/watch?v=rPxddO_nN7U

    Progressie maken met krachttraining is niet (per definitie) hetzelfde als spieropbouw! Ik ben tijdens mijn calorietekort begonnen met krachttraining. En waar ik begon met moeite een deadlift te doen van 30 kg, kon ik aan het eind van mijn calorietekort een deadlift doen van 95 kg. En al die tijd ben ik bezig geweest met afvallen, en mijn spiermassa nam ook af gedurende deze periode (gemeten aan de hand van mijn vet en vocht percentages).
    Spiermassa nam (gelukkig) niet veel af gedurende die periode, maar tijdens afvallen is dit onvermijdelijk.

    Voor daadwerkelijke spieropbouw in spiermassa zul je toch echt moeten aankomen.
    En structureel aankomen kan simpelweg niet in een calorietekort. Je kan best een moment tijdens een calorietekort zwaarder zijn, dit zijn de normale schommelingen.

    Heel simpel, dit is een algemene natuurwet, en tenzij je een buitenaards wezen bent, en de natuurwetten van deze wereld niet voor jou gelden, geldt nog steeds, afvallen = een calorietekort creëren en aankomen = een calorieoverschot creëren.

    Maar om bijvoorbeeld van 80 kg naar 90 kg te komen, zul je meer moeten gaan eten (even als voorbeeld)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je (ver) gevorderd bent wordt het wel steeds moeilijk om zowel af te vallen als spieren op te bouwen. Vooral omdat je steeds meer prikkels nodig hebt (bijvoorbeeld volume) om überhaupt hypertrofie na te streven. Het kan wel; opbouwen en afvallen, alleen is het vaak handiger om je te focussen op 1 ding; afvallen of aankomen.

    Michael Visser omschrijft het inderdaad goed, je macro's moeten on point zijn en je graadmeters zouden dus constante progressie moeten zijn (in reps, in techniek, in gewicht) over een langere periode. In het begin van een krachttraining traject zul je voornamelijk merken dat je steeds beter kunt bewegen omdat je CZS de beweging gaat 'herkennen'. Je gains zullen dus niet alleen liggen in kracht, maar het beter aansturen van CZS. Uiteindelijk, als je vooruit blijft gaan in kracht, zal je dus massa op gaan bouwen of spiergroei krijgen.
  • jvanoosten78
    jvanoosten78 Berichten: 24 Member
    Opties
    Allemaal bedankt voor jullie reacties :)

    Ik ben 1.96 cm., 95 kg. ( ik woog 109)En heb een normale bouw.

    Ik sport nu gem. 4 x in de week (2x 10 soms 16 km. Hardlopen en 2 x krachttraining op de sportschool egym hier ben ik vorige week mee begonnen )

    Mijn ideale gewicht ligt volgens Internet tussen de 84 & 92 kilo.

    Ik wil graag werken aan mijn figuur ( meer zichtbare spieren, wat breder worden )

    Dus wat is volgens jullie de ideale vervolgstap?
  • Michael_Visser
    Michael_Visser Berichten: 74 Member
    november 2017 aangepast
    Opties
    jvanoosten78 schreef: »
    Allemaal bedankt voor jullie reacties :)

    Ik ben 1.96 cm., 95 kg. ( ik woog 109)En heb een normale bouw.

    Ik sport nu gem. 4 x in de week (2x 10 soms 16 km. Hardlopen en 2 x krachttraining op de sportschool egym hier ben ik vorige week mee begonnen )

    Mijn ideale gewicht ligt volgens Internet tussen de 84 & 92 kilo.

    Ik wil graag werken aan mijn figuur ( meer zichtbare spieren, wat breder worden )

    Dus wat is volgens jullie de ideale vervolgstap?

    Met 2x krachttraining in de week kom je er niet, die zou eigenlijk naar 4 maal in de week moeten, de afstanden die je nu hardloopt zullen je krachttraining in de weg gaan zitten met herstel van beide.

    Ik ga er vanuit zoals ze bij een sportschool vaak doen is dat je in het begin voornamelijk met machines traint, daar zou je eigenlijk zo snel mogelijk vanaf moeten.

    En als je er echt serieus tegenaan wilt, moet je echt in de stof gaan verdiepen omtrent voeding en training.
    Een personal online coach kan daar bij helpen. Ik heb zelf de kans gekregen om hier een half jaartje mee te werken en hoewel ik sceptisch was op voorhand ben ik van mening veranderd en heb er zeker veel baat bij gehad.


  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2017 aangepast
    Opties
    Ik wil graag werken aan mijn figuur ( meer zichtbare spieren, wat breder worden )
    Dat zijn 2 verschillende doelen. Meer zichtbare spieren is simpelweg vet verliezen, dus afvallen. Breder worden is massa bouwen en dus aankomen maar de vraag is of je daar een optimaal vetpercentage voor hebt.

    En zeker eens met Michael; als je hier serieus mee aan de slag wil is het aan te raden om je te verdiepen in de basis van voeding en krachttraining. Denk hierbij aan de compounds movements en voor voeding de basis van bijvoorbeeld macro's. Ik heb dit zelf ook gedaan, maar heb nu ook al 2 jaar een personal online coach; Richard Bell. Werkt evidence based, dus geen citroenwater voor vetverlies, maar gewoon science in je giechel... :smile:

    Hij heeft veel artikelen geschreven en een hoop op zijn site staan. Hij heeft met veel grote namen gewerkt waaronder Menno Henselmans, de grondlegger van Bayesian Bodybuilding. Hij heeft ook veel materiaal op zijn website staan om een start te maken met krachttraining en indeling van je voeding.