Vertrouwen dat het kan — Dutch (Netherlands)

Vertrouwen dat het kan

Opties
Morsalw
Morsalw Berichten: 60 Member
januari 2018 aangepast in Stel jezelf voor
Dag iedereen,

Gisteravond ontdekte ik bij toeval het forum en werd er spontaan enthousiast van! Ik zal mezelf even voorstellen; mijn naam is Morsal, een 24 jarige studente die sinds een kleine twee jaar bewust naar haar lichaam en voeding is gaan kijken. In die twee jaar tijd ben ik, met een lengte van 1.77, van 82 naar 64 gegaan (hiep hiep hoeray!).

Deze afname is puur gebaseerd op het veranderen van mijn voedingswijze; van elke dag prikhoudende suikerbommen naar gezonde alternatieven, van chips naar zelfgemaakte bananen- en courgette chips, van creme fraiche naar kokosmelk light en cottage cheese enzovoort.

Mijn ideale gewicht was bij aanvang 67 kilo, en daar zit ik nu ruim onder. Doel behaald zul je denken? Ja zeker en ben daar trots op! Echter, de proporties van mijn lichaam zijn vrijwel niet verandert; alles is minder maar in dezelfde 'verhouding'. Ik zou graag krachtiger willen worden en minder vetmassa willen hebben (lees: vet kwijtraken in mijn onderbuik).

Nu wil ik dus een nieuw doel formuleren opdat ik het helder voor mezelf heb; alleen weet ik niet zo goed welk doel dit is. Heeft iemand hier een goede formulering? Ik wil dus niet perse afvallen, maar wel spiermassa opbouwen en van mijn buikvet af. Wat ik daar momenteel voor doe is 3 keer per week sporten en bijna elke dag een HIIT.

Mijn tweede vraag aan allen die dit lezen; weet/kent iemand speciale oefeningen, websites of trainingsschema's die ik hiervoor het best kan lezen om optimaal resultaat te krijgen? Ook tips qua voeding zijn zeker welkom.

Ik ben best onzeker of ik dit doel wel kan behalen of, omdat het genetisch is, er vrij weinig aan te doen is. Wat denken jullie? Ik ga er in ieder geval voor! En om samen met andere bewuste afvallers/sporters dit aan te gaan zal mij zeker motivatie geven. Dus voeg me gerust toe, dat vind ik altijd leuk :)

Groetjes!

Reacties

  • sanneweightlossjourney
    sanneweightlossjourney Berichten: 82 Member
    Opties
    Hi Morsal,

    Vet kwijtraken op een specifieke plek is niet iets wat kan geloof ik. Wat je wel kunt doen is je buikspieren trainen zodat deze ook in rust stand vet blijven verbranden.

    Je kunt kracht trainen in de sportschool, maar YouTube heeft ook genoeg leuke work out video's om thuis te doen. Deze komen onder andere van mensen die vakkennis hebben.

    Veel succes met de laatste loodjes!
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hey Morsal,

    Welkom en veel succes.
    Op een specifieke plek gaat inderdaad niet, dat wordt minder als je algehele vetpercentage daalt.

    Als je vragen hebt, laat maar weten
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    > @SanneVink050891
    > @LaurensE1

    Ahh wat jammer nou, het was ook te mooi om waar te zijn. Iig: buikspieren trainen it is then
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    januari 2018 aangepast
    Opties
    Je verbrandt niet meer vet in de buik regio in rust als je je buikspieren traint. Je valt over je gehele lichaam af en lokaal vetverbranden kan niet. Als je vet wil verliezen op bepaalde plekken zul je net zo lang moeten lijnen totdat daar ook vet verlies plaatsvindt.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    @itzhanne82

    Bedankt voor de uitleg!
  • j1991y
    j1991y Berichten: 4 Member
    Opties
    Als ik je een paar tips mag geven.

    Krachttraining zoals hierboven wordt genoemd is key. Echter leg de focus niet op alleen buikspieren.
    De beste strategie die je kunt volgen is:

    Bij het ontbreken van gewichten/apparatuur, om krachttraining te doen puur door het gebruik van je eigen gewicht. Denk hierbij aan:
    • Lunches
    • Squats
    • Push-ups
    • Lunges
    • Diamond Push-up
    • Planking
    • Zijwaartse Push-up
    • Incline Push-up
    • Crunches
    • Jumping Jacks
    • Wall-Press
    • etc

    Allemaal oefeningen die je niks kosten, alleen wat vrije tijd. Als je snel ben kun je het trainingschema van body en fit nog downloaden: https://bodyenfitshop.nl/fitplan/

    De bedoeling is namelijk om Vet/spier verhouding te veranderen. Dus je zult om je beoogde resultaat te bereiken spieren moeten bouwen dit doe je met name door de bovengenoemde oefeningen.
    Verder wil ik je een laatste tip geven mocht je de oefeningen serieus gaan uitvoeren, focus op de strekkende beweging (eccentric), doe deze langzaam en gecontroleerd hierdoor is kans op spier beschadiging het grootst (is juist goed) waardoor de spier door het lichaam hersteld wordt waardoor deze groeit in formaat.

    Als voorbeeld de Push-up:

    Wanneer je hiermee begint lig je plat op je buik, wanneer je nu de opwaartse beweging maakt (je druk jezelf van de grond) dit noemt men het concentric gedeelte van de push-up. De focus ligt dus op de neerwaartse beweging doe deze dan ook langzaam en gecontroleerd voor maximaal effect.

    featured2.jpg

    ik hoop dat je er wat aan hebt, succes ermee alvast.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dus je zult om je beoogde resultaat te bereiken spieren moeten bouwen dit doe je met name door de bovengenoemde oefeningen
    De genoemde oefeningen zijn zéker een start, maar spieren bouw je niet op met bodyweight oefeningen. No offense. Je hebt weerstand nodig en daarnaast progressieve overload. Je ZULT dus hoe dan ook gewicht moeten gaan gebruiken, omdat je met bodyweight oefeningen maar zover komt. Daarnaast is het vérre van ideaal om een beginner die nog nooit aan krachttraining heeft gedaan (dat is even een aanname) te adviseren om tempo training te doen. De focus leggen op een langere eccentrische fase is meer voor gevorderde en/ of vanuit een blessure/rehabilitatie oogpunt. De spierschade die deze vorm van training opwekt is vaak te heftig voor iemand die net nieuw is, waardoor je je eigen herstel vaak in de weg staat.

    Beginnen met bodyweight is zeker een goed startpunt, maar het aanraden van tempo training vind ik tricky voor iemand die hier nog niets van weet of net pas met krachttraining begint.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    Dank jullie wel voor de reacties

    @itzhanne82

    Wat raad jij aan als beginnende (krachttraining)sporter?

    Ik doe mee aan een 30-day challenge waarin je elke dag 15 min krachttraining met bodyweight doet. Niet zozeer met het idee om gelijk resultaat te zien, maar te wennen aan oefeningen, het goed uitvoeren ervan en de routine ‘in mijn systeem’ te krijgen. Tot nu toe heeft het dus een groot mentaal aspect.

    Wat ik echter merk is dat mijn knieën pijn doen van bepaalde oefeningen, terwijl ik secuur opvolg hoe het moet (bijv: knieën nooit over de tenen en gewicht uit je enkels halen). Heeft iemand hier ook tips voor?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    (bijv: knieën nooit over de tenen en gewicht uit je enkels halen)
    Daar ga je al... dat is dus de reinste onzin... Hoe wil je trap lopen zonder dat je tenen voorbij je tenen komen. Tijdens squatten MOETEN je knieen voorbij je tenen anders kun je geen volledige ROM (range of motion, oftewel bewegingsuitslag) nastreven en als je ergens al blessures van krijgt is niet de volledige ROM hanteren.

    Mijn advies? Ga YouTube channels bekijken wat Alan Thrall, Mike Israetel & Omar Isuf. Ik zou je eerst inlezen in biomechanics en hoe je dient te bewegen.

    Het is wel heel goed van je dat je zoiets volgt om bekend te raken met de bewegingen.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    (bijv: knieën nooit over de tenen en gewicht uit je enkels halen)
    Daar ga je al... dat is dus de reinste onzin... Hoe wil je trap lopen zonder dat je tenen voorbij je tenen komen. Tijdens squatten MOETEN je knieen voorbij je tenen anders kun je geen volledige ROM (range of motion, oftewel bewegingsuitslag) nastreven en als je ergens al blessures van krijgt is niet de volledige ROM hanteren.

    Mijn advies? Ga YouTube channels bekijken wat Alan Thrall, Mike Israetel & Omar Isuf. Ik zou je eerst inlezen in biomechanics en hoe je dient te bewegen.

    Het is wel heel goed van je dat je zoiets volgt om bekend te raken met de bewegingen.

    Oef, waarom zegt die 'coach' dat dan.. grrr wordt er gefrustreerd van :tongue: ! Denk je dat je het goed doet door de uitleg, maar nee.

    Oke die youtube channels, check check check. Ga ik doen. Ik wil mijn knieën (of andere delen) absoluut geen geweld aan doen, dus hartstikke bedankt voor deze tips.
  • koovvv
    koovvv Berichten: 10 Member
    Opties
    Ik sta achter itzhanne met het advies van Alan thrall en Omar Isuf, die twee heren plus AthleanX geven heel goed en vooral veilig advies. Er zijn helaas veel 'tips' die ooit door vele als waarheid werd gezien, maar die al volledig ontkracht zijn door experts op dat gebied. Het punt is dat vele tips zoals knieën niet voorbij tenen nog steeds geloven omdat ze simpelweg geen onderzoek plegen.

    En om mijn eigen ervaring te delen met krachttraining. Ga alsjeblieft niet te zwaar doen, als beginner kunnen jouw gewrichten zware gewichten niet aan. Ik heb een tijdje ook zwaar ge-squat en mijn knieën begaven het ook bijna en ik had het niet eens door. Lees je in zoals itzhanne het zei.

    Heel veel succes!
  • j1991y
    j1991y Berichten: 4 Member
    Opties
    Athlean-X is zeker een goeie, No bullshit zoals de beste man het zelf zegt
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    @koovvv & @j1991y

    Dank jullie voor de tips en advies. Zal er vandaag eens even naar gaan kijken. En merk inderdaad dat ik het veel rustiger aan moet doen, want laatst was mn knie opgezwollen waardoor ik een uur ontlastende oefeningen heb moeten doen zodat de pijn minder werd. Ik blokkeer mezelf er dus alleen maar mee. Maar goed, we leren van vallen en opstaan he :)?
  • frankcraenmehr
    frankcraenmehr Berichten: 26 Member
    Opties
    Net resultaat maar is t dan echt vet of vel dat van je buik?
    Vaker heb ik gelezen de grotere spiergroepen te trainen en dan meer gaan eten wel gezond om weer spieren te gaan kweken. Let op niet ineens te hoog gaan zitten kwa calorieën inname omdat alles wat je teveel binnen krijgt je lichaam opslaat als zijnde vet . Misschien een voedingsdeskundige een idee? ( geen diëtiste)
    Groetjes
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    @frankcraenmehr

    Dank! En qua vet of vel: het is vet, voornamelijk op de onderbuik. Ik ga eens kijken in mijn netwerk of ik voedingsdeskundigen ken :). #lievergratis haha
  • frankcraenmehr
    frankcraenmehr Berichten: 26 Member
    Opties
    @Morsalw

    Haha ok mijn voedingsdeskundige sport heel toevallig ook zelf en is ook diëtist.

    Ik heb dit via de huisarts gedaan een verwijzing na de diëtist en krijg via de verzekeraar 3 uur vergoed. Let op dit kost wel je eigen risico maar die was ik toch al kwijt ;-)

    Succes

    Groetjes
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    @frankcraenmehr

    Ah op die manier, dat kan natuurlijk ook! Dank voor de tip :)
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Succes :)
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    Dank!