Help! Weer de eerste keer naar de sportschool. — Dutch (Netherlands)

Help! Weer de eerste keer naar de sportschool.

Opties
Jmvh95
Jmvh95 Berichten: 2 Member
Hallo,

Ik zal me even voorstellen.
Ik ben Julia en ik ben 22 jaar. Toen ik 13 was woog ik bijna 80 kilo en ben toen in een jaar tijd 15 kilo afgevallen.
Inmiddels weeg ik nu 70 kilo en ben 1,68 m. Doordat ik niet voldoende heb gesport toen is mijn lichaam niet zo strak geworden.
Nu let ik redelijk goed op mijn voeding en weet ik inmiddels wel wat wel en niet goed voor me is alleen vind ik het heel erg moeilijk om de stap te maken weer te gaan sporten. Ik ben nogsteeds onzeker over mijzelf en ben bang dat andere mensen in de sportschool wat van mij 'vinden'. Ik weet dat dit meer psychologisch is dan wat anders, maar heeft iemand misschien tips?

Alvast bedankt!

Reacties

  • LucP1987
    LucP1987 Berichten: 113 Member
    Opties
    Hey Julia, ik denk dat iedereen door deze fase heengaat. Heb ik zelf gehad in elk geval. Maar ik heb toen voor mezelf gedacht: Als ik wil veranderen dan zal ik over de drempel heen moeten (letterlijk). Ik train alleen, met n koptelefoon op, luister naar mijn muziek. Praat af en toe eens maar ik train vooral voor mezelf. Laat anderen maar kijken. Jij hebt een doel gesteld en jij wil ervoor gaan. In het begin is het zwaar, gaandeweg zullen de oefeningen beter gaan.

    Laat je niet tegenhouden door het "spookje" in je hoofd maar ga ervoor!!
  • LucP1987
    LucP1987 Berichten: 113 Member
    Opties
    Oh! Kijk ook eens in de spiegel en zeg tegen jezelf wat mooi is aan jouw. Bekijk jezelf maar eens. Klinkt gek maar heeft wel een uitwerking. Bekijk het eens positief: wat heb je al allemaal bereikt om zover te komen ipv: ik noet nog 15kg kwijt. Met een andere mindset ga je ook anders naar de sportschool en ben je anders met je dagelijkse dingen bezig. Succes
  • lisadaamenpastor
    lisadaamenpastor Berichten: 3 Member
    Opties
    Hoi Julia,

    Op die sportscholen lopen best veel mensen met een maatje meer ( zoals ik ;-)). Vond het ook eerst best eng maar ik zelf wou veranderen. Dus heb ik die stap toch maar gezet en ben er best blij om. Ik train ook het liefst alleen. Kan ik zelf mijn programma afwerken of nog iets extra doen. Als je met z'n twee'tjes gaat ben je altijd afhankelijk wanneer de andere tijd heeft of zin heeft. Bij mij werkte het eerder demotiverend. Laat je zeker de eerste keer begeleiden en een programma maken naar jouw wensen. Komt zeker goed.
  • juannikki
    juannikki Berichten: 1 Member
    Opties
    Emerson asked, “Why should the way I feel depend on the thoughts in someone else's head?”. Laat nooit je gevoel bepalen door te denken wat andere van je denken. Vaak denken ander niks en als ze het doen is hun het probleem niet de jouwe.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Mijn ervaring is dat er verschillende sportscholen zijn. Kies er 1 waar jij je op je gemak voel (een proefles is meestal gratis) En daarnaast wat kan jou het schelen wat een ander van je denkt?
    Ik ga bij ons naar een sportschool waar ook veel ouderen komen. Ik vond de "fitgirl" school ook niet erg motiverend (mijn leven bestaat uit meer dan voedsel en sporten en vooral meer dan het gezeik over dat ze die halve oliebol die ze gegeten had nog op haar heupen zag zitten. Daarvan krijg ik het op mijn heupen)
  • smeetsbogaart
    smeetsbogaart Berichten: 47 Member
    Opties
    @mrs_hekate ja van die types krijg ik het altijd spaans benauwd. Vooral van het inslikken van mijn reactie erop...

    Ik wil binnenkort ook eens kijken of het wat is om naar de sportschool te gaan... mijn moeder, oom en tante en neef gaan allemaal samen en ik ga gewoon zondag eens mee kijken hihi...
    Maar ja, de familiedruk is bij ons wel een dingetje...
    ik ga gewoon eens kijken en beslis aan de hand daarvan of de betreffende sportschool iets is.
  • mrs_hekate
    mrs_hekate Berichten: 234 Member
    Opties
    Het kan een voordeel zijn om met z'n alle te gaan. Het is gezelliger en je komt er makkelijker (je zegt minder snel af) maar als ze alleen maar commentaar hebben zou ik lekker alleen gaan (of met een vriendin)
  • sanneweightlossjourney
    sanneweightlossjourney Berichten: 82 Member
    Opties
    Hoi Julia,

    Ik ken het gevoel wat je omschrijft, maar ik ben er ook achter dat mensen eerder respect voor je hebben dat je de sportschool binnenstapt, dan dat ze je omlaag willen halen.

    Het zit allemaal in je hoofd en als je een paar keer geweest bent en een langere tijd komt, gaan die blikken je steeds minder opvallen omdat je het te druk hebt met je training.

    Ik zou je willen challengen: schrijf alle goede en leuke dingen op die je in de sportschool hebt en welke 'benefits' er uit je work outs voorkomen. Als je daar aan denkt vlak voor je gaat sporten, zul je zien dat je het echt voor jezelf gaat doen. En dat is wat telt.

    Mocht je dan nog problemen hebben, kun je ook thuis work outs proberen. Dan ben je toch nog sportief bezig, maar ik denk dat je jezelf uit moet dagen en vooral heel trots zijn als je geweest bent!