Zeiken over mijn eetpatroon — Dutch (Netherlands)

Zeiken over mijn eetpatroon

Opties
Morsalw
Morsalw Berichten: 60 Member
Dag mfp-ers,

Vorige week maandag en dinsdag naar de horecabeurs in Assen geweest. Al het eten en alcoholische dranken lagen voor het oprapen en koste mij overigens helemaal niets. Ik heb op de tweede dag flink genoten van macaroons en taartjes. Op de één of andere manier ben ik na die twee dagen 2 kilo afgevallen (?) ik snap niet hoe dit kan.

Heerlijk allemaal en oprecht van genoten, maar sinds die dag ga ik niet goed om met mijn lijf. Normaliter eet ik zo puur mogelijk en maak gezonde huisgebakken varianten van tussendoortjes of lunches dat ik lekker vind (kokospannenkoeken, groentechips, black bean brownies, eiersushi). maar sinds die dag is dat vele malen geminderd.

Ik heb 2 dagen gehad waarin ik probeerde te compenseren voor de flinke suikers die ik binnen had gekregen op de beurs, door veel minder koolhydraten en vetten te eten. Maar daarna vond ik het lastig om koekjes (eigenlijk alles waar veel suiker in zit) etc. op feestjes te laten staan. Terwijl ik hier vanaf de zomer tot aan anderhalf week terug geen last van had. Er ontstaan cravings in combinatie met dat ik dan eigenlijk 'troep' eet. En vervolgens probeer ik daar dan weer voor te compenseren.

Maar dit is helemaal niet goed! Maak me zorgen dat ik, door te compenseren, mijn lichaam schade aan doe en dat de spieren die ik heb opgebouwd (alhoewel het niet veel is) hierdoor 'aftakelen' (kan het even niet beter verwoorden). Ook maak ik me zorgen om die suiker cravings en hoe ik dit weer stabiel krijg.

Ik snap dat je als lezer misschien denkt: waar moet ik op reageren :sweat_smile:? Misschien dat anderen dit herkennen, me even willen steunen of me nog kunnen wijzen op de gevaren van compenseren (alhoewel ik het stiekem wel weet). De reden van deze post is dat het er gewoon even uit moest :sweat_smile:. Daarnaast is dit voor mij een stok achter de deur en tegelijkertijd een commitment om het weer anders aan te gaan pakken: zo puur mogelijk en huisgebakken dingen eten! En mijn bloedsuikerspiegel weer 'stabiel' krijgen.

Ciao!


Reacties

  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Wat bedoel je met dat compenseren?
  • sanneweightlossjourney
    sanneweightlossjourney Berichten: 82 Member
    Opties
    Kleine stapjes nemen, dan kom je vanzelf weer waar je wilt zijn. En het is een mentale strijd dus die cravings moet je afleiding van kunnen vinden..
  • martijnmelissant2912
    martijnmelissant2912 Berichten: 1 Member
    Opties
    Gun jezelf af en toe een cheat meal, dan is alles veel beter vol te houden. Ook een reset dag waarin je veel carbs eet kan helpen, dan raakt je lichaam niet ontwent. Good luck!
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    @Sandraatje123

    Met compenseren bedoel ik dat ik de afgelopen anderhalve week, bij een overname aan calorieën, de volgende dagen compenseer door minder calorieën (macros: koolhydraten en vetten) te eten, omdat ik daarin dan in de ‘min’ zat. Heb er dagen tussen gehad dat dit onder mijn bmr kwam. Absoluut niet goed dus.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    @SanneVink050891

    Ik moet inderdaad weer in kleine stapjes denken. En wat betreft de mentale strijd, heb je helemaal gelijk in. Het gekke is dat dat zonder problemen is gegaan de afgelopen anderhalf jaar (eerste half jaar toen ik begon was wel lastig). Jammer dat het nu weer terug komt. Hoe ga jij om met die mentale strijd?
  • smeetsbogaart
    smeetsbogaart Berichten: 47 Member
    Opties
    Ik heb dat ook, hoor. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten, maar heb daarnaast nog een man en kids die graag koekjes/snoepjes/snacks eten. In het weekend laat ik het iets losser, dan eet ik een snackje mee, maar probeer ook evengoed binnen mijn kcaldoel te blijven.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    @martijnmelissant2912

    Ja dat is waarschijnlijk beter dan compenseren. Heb er gister goed over nagedacht, en ben tot de conclusie gekomen dat ik bang ben om beetje bij beetje weer aan te komen. En dat al mijn gewichtsverlies voor niets zou zijn geweest.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    > @Morsalw zei:
    > @Sandraatje123
    >
    > Met compenseren bedoel ik dat ik de afgelopen anderhalve week, bij een overname aan calorieën, de volgende dagen compenseer door minder calorieën (macros: koolhydraten en vetten) te eten, omdat ik daarin dan in de ‘min’ zat. Heb er dagen tussen gehad dat dit onder mijn bmr kwam. Absoluut niet goed dus.

    Ik heb dat in het verleden zeker ook gedaan. Maar ben er echt achter dat dat niet werkt, voor mij niet tenminste. Tegenwoordig doe ik het liever zo dat ik de draad weer oppak zonder te proberen extra in de min te gaan. Gewoon de reset knoop indrukken en weer verder gaan. Klinkt eenvoudiger dan het is, maar oefening baart kunst en ik heb nu minder hoge pieken en dalen.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    @Sandraatje123

    Op wat voor manier merkte je dat het voor jou niet werkte? Nu ik er zo over na denk heb ik het idee dat, door te compenseren, mijn cravings juist extra groot worden.

    En het klinkt inderdaad eenvoudiger haha, maar ik zal het zeker gaan proberen!

    Fijn dat er op dit forum de ruimte is om even te spuien :)
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Dat effect had het op mij ook, met schuldgevoel erbij wat het erger maakte. Weer mislukt. Dat idee. En het effect is een neerwaartse spiraal, want op termijn ga je groeien. Terwijl ik als ik nu over mijn doel heen ga (probeer het ook niet als zondigen of de fout in gaan te zien) dan zie ik de volgende dag als een schone lei. En nu ga ik minder snel op en neer.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    Opties
    Schuldgevoel, blegh! Goed, op de dagen dat ik net iets meer voedsel en/of suikers binnen krijg zal ik gewoon niet meer compenseren. En idd de volgende dag als een schone lei zien :)!

    Bedankt iedereen, voor het reageren!
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Het blijft oefenen hoor, het is vallen en opstaan. Ik heb ook echt af moeten leren om dagen als verloren te zien. Want op een ‘verloren’ dag nam ik het er bijna grenzenloos van. Dat is niet wat ik wil, maar het blijft lastig. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen :blush:
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Hoe herkenbaar :D Ik zit de laatste week in een dip. Ik eet normaal heel clean. Ben ook nog veganist maar zit even in een neerwaartse spiraal. Ik heb cravings als ik onvoldoende eiwitten eet en soms eet ik mee onder sociale druk. Iemand heeft dan speciaal iets gekocht wat Vegan is of ik krijg te horen doe niet zo ongezellig. Afgelopen week veel gewerkt en dan te moe om uitgebreid te koken......dus gister gezwicht voor patat. Ik ga niet meer proberen te compenseren door andere dagen minder te eten......ik eet ruim boven mijn BMR. Als ik dat niet doe dan kan ik niet het sporten volhouden, behaal ik nooit mijn doel en krijg ik juist cravings. Vandaag weer met een schone lei begonnen.
  • Morsalw
    Morsalw Berichten: 60 Member
    februari 2018 aangepast
    Opties
    @Manga23

    Die sociale druk omdat er speciaal wat voor je is gekocht: ZO herkenbaar. Ik ben pescetarisch en op de meeste dagen vegetarisch, maar dan wordt er iets gehaald qua vleesvervanger waar bijvoorbeeld veel kaas in zit en vrij veel ongezonde vetten. Super lief, maar net niet wat ik wil. Nu je het zegt, ik zal eens van de afgelopen week terugkijken hoe mijn eiwitinname was ten opzichte van weken waarin het heel goed ging. Heb tot nu toe alleen de focus gehad op vetten en koolhydraten. Bedankt voor het geheugenzetje :smiley:

    @Sandraatje123
    Sinds zondag geprobeerd te stoppen met dat compenseren en merk nu al minder cravings naar simpele geraffineerde suikers. Dank je voor het delen van je persoonlijke ervaring :)!
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    februari 2018 aangepast
    Opties
    Hopelijk lucht dit delen op voor je :)
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    >
    > @Sandraatje123
    > Sinds zondag geprobeerd te stoppen met dat compenseren en merk nu al minder cravings naar simpele geraffineerde suikers. Dank je voor het delen van je persoonlijke ervaring :)!


    Graag gedaan, dat maakt dit forum zo leuk: we leren van elkaar en motiveren elkaar. Mooie wisselwerking.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Succes.....het is soms best lastig om je balans te vinden. Wees niet te streng voor jezelf. Een uitstapje naar iets lekkers en minder gezond doe ik ook echt wel. Maak voor jezelf de afweging als je wilt snacken of snoepen of je het echt waard vindt.......Is het iets is wat je echt heel lekker vindt geniet er dan van zonder schuldgevoel. Het helpt mij om vaak om dingen te laten staan of voor een gezondere optie te kiezen.