Lastig gewicht aankomen — Dutch (Netherlands)

Lastig gewicht aankomen

Opties
choartex
choartex Berichten: 3 Member
Heb besloten toch maar eens wat te plaatsen op de community. Ik ben IT'er waardoor ik de hele dag (helaas) stil zit. Hierdoor moet ik enorm opletten met wat ik allemaal eet. Ik sport 3 keer in de week (boulderen) daarnaast ben ik ondersteunend aan het liften. Doordat ik voor een groot deel van de dag stil zit probeer ik minder te eten. Ik heb namelijk gemerkt dat ik anders enorm snel vet bij krijg (wat ik nog altijd niet kwijt ben). Echter om fatsoenlijk spiermassa bij te krijgen moet ik wel meer eten. Mijn vraag of iemand hier tips voor heeft of wellicht een advies, hoe zorg ik voor gezonde gewichtstoename zonder/beperkte overtollig vet waarbij ik niet nog meer moet sporten dan ik al doe.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je spiermassa erbij wilt hebben, dan dien je dus (wat je zelf al aangaf) meer te gaan eten dan je verbrand. Echter zul je wel weerstandstraining, krachttraining, moeten volgen om die spiergroei te realiseren. Je dient namelijk progressieve overload toe te passen. Daarnaast is het wel handig te bepalen wat je precies wilt; afvallen of aankomen. Stel je moet nog vet verliezen, zou ik mij niet richten op aankomen. Maar dat even terzijde.

    Je dient je BMR & TDEE uit te rekenen als startpunt, zodat je een nulmeting hebt waarop je kunt bijstellen. Bij het aankomen in spiermassa en het dus meer eten dan je verbruikt, zul je ongeacht hoe je het aanvliegt een deel vet bijkomen. Alleen kun je dit wel minimaliseren door goed je progressie en gewicht in de gaten te houden.