De juiste trainingswijze kiezen — Dutch (Netherlands)

De juiste trainingswijze kiezen

Opties
Denise28091
Denise28091 Berichten: 2 Member
Hey,

Graag wil ik advies over het trainen in de sportschool. Ik ben nu ongeveer een anderhalve maand bezig en hanteer nu 3 x 15 sets en met een gewicht waarvan ik net de laatste herhalingen volhou. Ik krijg hier ook geen spierpijn van. Ik train 3 a 4 keer een uur per week.

Mijn doel is afvallen maar ook wil ik graag meer spieren kweken en strakker in me vel zitten.

Door zoveel verschillende verhalen weet ik nu niet meer of ik het effectief train. Is het namelijk niet beter om bijv. 14,12,10 herhalingen te doen en bij elke het gewicht te verhogen?

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mijn doel is afvallen maar ook wil ik graag meer spieren kweken en strakker in me vel zitten.
    Afvallen en spieren aanzetten gaan niet helemaal hand in hand samen. Het is niet onmogelijk om spieren te bouwen in een tekort, maar effectiever is om te kiezen tussen de beide varianten. Als je wilt bouwen dien je in een overschot te zitten en uiteraard om af te vallen heb je een tekort nodig.
    Door zoveel verschillende verhalen weet ik nu niet meer of ik het effectief train. Is het namelijk niet beter om bijv. 14,12,10 herhalingen te doen en bij elke het gewicht te verhogen?
    De 'standaard' reps is veel te algemeen. Reps ranges kunnen per spiergroep verschillen. Als je effectief wilt trainen zul je voor elke spiergroep, oefenigen die je hanteert voor je doel, eigenlijk een testperiode moeten hanteren, alvorens je überhaupt over het aantal herhalingen gaat hebben. Uit je testperiode kom je uiteindelijk op een rep range voor elke oefening en daarbij kun je als beginner, als dat zo is, lineair periodisatie hanteren. Je gaat dan voor elke training in gewicht omhoog waarbij je elke keer je x aantal herhalingen haalt.

    Succes.