Cutten — Dutch (Netherlands)

Cutten

Opties
Shanastacia
Shanastacia Berichten: 11 Member
Hi,

Is er iemand hier bezig met Cutten?
Ik vroeg me af hoe bereken je hoeveel kcl mag eten... En hoe lang duurt het cutten?

Hoor graag van jullie !

X

Reacties

  • Jacobscoaching
    Jacobscoaching Berichten: 14 Member
    Opties
    Hee! Ligt eraan wat voor vetpercentage je wilt bereiken? Hoeveel wil je afvallen? Ik ga meestal 500 calorieën onder mijn calorie behoefte zitten en val dan ongeveer de halve kilo per week af
  • Shanastacia
    Shanastacia Berichten: 11 Member
    Opties
    Hey! Thanksss voor je berichtje

    Ik wil nu nog liefst 5kg afvallen... mijn laatste meting was vetpercentage 32.6

    En hoelang moet je cutten ?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Op het forum staat een en ander al hierover uitgelegd. Hoe je dat berekend en hoe je kunt beginnen. Ik zal altijd met een zo hoog mogelijk calorie aantal beginnen omdat je voor cutten de tijd wil nemen en je dit niet te snel wil doen. Ik zou bijvoorbeeld beginnen met minus 200-300 van je TDEE en kijk voor twee weken wat het voor je doet. Val je af dan is het prima en hoef je nog niks te veranderen, val je niet af na twee/drie weken dan kun je het bijstellen.

    Voor cutten wil je de tijd nemen en het is onzin om een half jaar te bulken, half jaar te cutten, weer een half jaar te bulken een half jaar te cutten. Neem minimaal een half jaar tot driekwart jaar als je dat wil om af te vallen. Zo gaat het langzaam en gestaag en gaat het niet te snel. Als ik mezelf als voorbeeld neem heb ik eerst een jaar gebulkt en daarna heb ik driekwart jaar in een cut gezeten. Ik heb voor de rest geen wedstrijd ambitie, dus voor mij maakt het niet zo heel veel uit. Het moet voor mij echt functioneel blijven.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    En hoelang moet je cutten?
    Nog een kleine aanvulling; hoe lang je dient te cutten is ook afhankelijk hoeveel je wil afvallen. Gewicht verliezen is nooit lineair en er zullen altijd fluctuaties zijn. Als over een langere periode het gewicht maar naar beneden gaat ben je goed bezig.

    Hoe heb jij je vetpercentage gemeten?
  • Shanastacia
    Shanastacia Berichten: 11 Member
    Opties
    @itzhanne82 dank je wel voor je uitleg!

    Ik zat eerst bij newfysic en daar is mijn laatste controle geweest. Meting, vet etc.
  • Shanastacia
    Shanastacia Berichten: 11 Member
    Opties
    Owja... nu nog 4 liefst 5kg afvallen... maar sinds ik niet meer meting afspraken heb zie ik op mijn weegschaal niks betreft gewicht. Train ook 3 tot 4 dagen per week.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    maar sinds ik niet meer meting afspraken heb zie ik op mijn weegschaal niks betreft gewicht.
    Als dit al voor meer dan 2 weken is dan zit je dus niet meer in een tekort; met andere woorden, je eet teveel voor een energietekort. Weeg je alles wel af en registreer je alles tot op de kruimel? Heb je je TDEE al wel eens uitgerekend? En hoe staat dit in relatie met het aantal kcal wat je nu eet?

    Wanneer men gaat roepen dat men niet afvalt en écht niet veel eet, dan is het 99% altijd dat er onder-registratie plaatsvindt. Niet dat dit bij jou het geval is, maar om een indicatie te geven dat mensen vaak van alles roepen wat de oorzaak is waarom ze niet afvallen (teveel koolhydraten, spaarstand, geen citroenwater op de nuchtere maag etc.). In de basis blijft de energiebalans leidend.