Wat moet ik eten? — Dutch (Netherlands)

Wat moet ik eten?

Opties
Jefloseweight_
Jefloseweight_ Berichten: 26 Member
Hallo,

Ik ben nu 12 kilo afgevallen maar blijf nu vast hangen. Ik ben minder gaan eten, maar wel het zelfde gaan eten. Kan iemand mij vertellen, wat ik nou eigenlijk moet eten zoals bijv avondeten 100g koolhydraten(rijst aardappels), 100 gram vlees 100 gram groenten, iets in die richting maar dan met de juiste dingen. Ik hoor hier graag van jullie want ik wil meer afvallen, sport 5x in de week waarvan 4x minimaal 1 uur cardio en daarna nog krachttraining maar ik denk dat door mijn voeding ik toch op mijn gewicht blijf en ik ook geen verbetering van mijn lichaam zie!

Ook heb ik mijn bmr en mijn tdee berekent via een site die ik via hier heb gevonden. Daarop word aangegeven dat mijn bmr 1992 is en tdee 2773. Ik moet daar kngeveer 20% afhalen dan word mijn bmr 1593 en mijn tdee 2218 en dan zou ik horen aftevallen als ik het goed heb begrepen. Maar ik eet per dag tegen de 1500 a 1700 kcal aan. Dus ik snap niet echt wat ik fout doe met ook nog is 4 a 5 dagen sport van minimaal 90 tot 110 minuten?

Dus bij deze graag tips alles is welkom want ik ben klaar met hoe ik er nu uit zie.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee, je moet geen 20% van je BMR afhalen maar van je TDEE. BMR is het minimale wat je dient te eten. Het is overigens niet mogelijk dat wanneer jij 1500 calorieën eten met een TDEE van bijna 2800 dat je dan niet afvalt. Dat is natuurkundig niet mogelijk. Dat is een zo groot tekort dat je bijna een kilo per dag moet afvallen (om het even zo neer te zetten). Wat je overigens eet maakt niks uit. Je lichaam denkt niet in producten maar in macro's.

    Niet om je meteen aan te vallen, maar op mij komt het over alsof je onder-registreert of in ieder geval niet eerlijk registreert. Kan onbewust zijn.
  • Jefloseweight_
    Jefloseweight_ Berichten: 26 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Nee, je moet geen 20% van je BMR afhalen maar van je TDEE. BMR is het minimale wat je dient te eten. Het is overigens niet mogelijk dat wanneer jij 1500 calorieën eten met een TDEE van bijna 2800 dat je dan niet afvalt. Dat is natuurkundig niet mogelijk. Dat is een zo groot tekort dat je bijna een kilo per dag moet afvallen (om het even zo neer te zetten). Wat je overigens eet maakt niks uit. Je lichaam denkt niet in producten maar in macro's.
    >
    > Niet om je meteen aan te vallen, maar op mij komt het over alsof je onder-registreert of in ieder geval niet eerlijk registreert. Kan onbewust zijn.

    Ik zal dan is een week lang alles precies wat ik ga eten wegen registeren etc. Kijken of het daar aan licht en dan verder kijken of ik mijn tekort groter moet maken. Maar is het ook mogelijk dat ik op het zelfde gewicht blijf door spiermassa wat aan groeit ? Want in mijn biceps zie ik namelijk wel vordering alleen mijn buik benen etc niet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik zal dan is een week lang alles precies wat ik ga eten wegen registeren etc. Kijken of het daar aan licht en dan verder kijken of ik mijn tekort groter moet maken
    Als je niet inzichtelijk hebt wat je allemaal eet, dan kun je eigenlijk ook helemaal niet concluderen of je teveel of te weinig eet. Registratie geeft inzicht. Echter moet je dan wel alles, onbewerkt, afwegen en invoeren. Als het écht klopt dat je 1500 eet en een TDEE hebt van 2800, dan is verlagen echt geen optie. Ik weet niet precies wat je gegevens zijn, maar hoe heb jij je BMR en TDEE uitgerekend?
    Maar is het ook mogelijk dat ik op het zelfde gewicht blijf door spiermassa wat aan groeit ? Want in mijn biceps zie ik namelijk wel vordering alleen mijn buik benen etc niet.
    Dat ligt aan de context. Je KUNT spieren opbouwen in een tekort, maar dat is allemaal afhankelijk van een heleboel dingen; ben je beginner met krachttraining, wat doe je aan krachttraining, wat is je aanleg, pas je progressie overload toe, hoe je is maaltijdindeling, wat eet je na je training, wat is je macroverhouding etc.
    Echter is het meer aan te raden om, wanneer je spieren wilt aanzetten, te gaan bulken en wanneer je wilt afvallen te gaan cutten. M.a.w. focus op het één of het ander.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nog een kleine aanvulling; dat je veel sport zegt niet zoveel. Alles valt en staat met de energiebalans. Je kunt wellicht wel 7 dagen per week, 2 uur sporten, maar als jij daarnaast alsnog een calorieoverschot hanteert val je ook niet af.
  • Jefloseweight_
    Jefloseweight_ Berichten: 26 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Nog een kleine aanvulling; dat je veel sport zegt niet zoveel. Alles valt en staat met de energiebalans. Je kunt wellicht wel 7 dagen per week, 2 uur sporten, maar als jij daarnaast alsnog een calorieoverschot hanteert val je ook niet af.

    Oke bedankt, ik zal eerst maar is even op alles gaan letten met invullen, bijv olijfolie voor bij het bakken etc vul ik niet altijd in maar dat zijn toch calorieen, of die ene slok melk die k neem. Ik zal hier is extra op gaan letten dan kijken hoeveel calorieën ik eet en dat vergelijken met me tdee en bmr en daarop aanpassen en het sporten gewoon blijven aanhouden. Bedankt voor de info!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2018 aangepast
    Opties
    Je moet je BMR niet aanpassen; dat is en blijft een vast getal. Het enige waar je kcal van moet af halen is je TDEE. Je BMR staat voor Basic Metabolic Rate; je verbruik bij het absoluut niets doen. Dan kan op een bepaald moment natuurlijk wel minder worden, maar dat is omdat je dan minder weegt.
    bijv olijfolie voor bij het bakken etc vul ik niet altijd in maar dat zijn toch calorieen
    Ja en die zijn behoorlijk, omdat het puur vet is. Een eetlepel aan olijfolie is vaak al 100 cal. of meer. Dus alles afwegen, ook je bakboter, je melk, je snackjes, je hapjes...
  • Jefloseweight_
    Jefloseweight_ Berichten: 26 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Je moet je BMR niet aanpassen; dat is en blijft een vast getal. Het enige waar je kcal van moet af halen is je TDEE. Je BMR staat voor Basic Metabolic Rate; je verbruik bij het absoluut niets doen. Dan kan op een bepaald moment natuurlijk wel minder worden, maar dat is omdat je dan minder weegt.
    > bijv olijfolie voor bij het bakken etc vul ik niet altijd in maar dat zijn toch calorieen
    >
    >
    >
    > Ja en die zijn behoorlijk, omdat het puur vet is. Een eetlepel aan olijfolie is vaak al 100 cal. of meer. Dus alles afwegen, ook je bakboter, je melk, je snackjes, je hapjes...

    Ik heb nu een week etc beter bijgehouden en kom zeker tussen de 1900 en 2200 calorieen uit. Op mijn TDEE is dat alsnog een te kort. Ik ben alsnog hierdoor een kilo kwijt en zit nu op 12,7kg kwijt inplaats van 11,5kg dus bedankt voor de tips, en misschien ook wel dat tikkeltje motivatie om alles nog strenger er in te zijn wat zeker helpt! Bedankt!