Wie kan mij helpen... — Dutch (Netherlands)

Wie kan mij helpen...

Opties
Hallo,

Ik ben vrouw, van bijna 55 jaar en ben vanaf 19 april begonnen met anders eten om af te vallen.

Mijn gewicht toen 87.2 en nu 83.1.

Wat ik niet begrijp is dat in die weken mijn vetpercentage (met lichte schommelingen tussendoor) vandaag op hetzelfde percentage 34.8 staat als op 19 april.
Mijn spiermassa begon met 29 en, ook met schommelingen vandaag op 28.5.

Zou dan die vijftiende-procent in die 4 kilo zitten?
Ben ik dan 4 kilo spiermassa kwijt?

Als ik eerlijk ben reken ik mijn cals niet eerlijk en tik ik vaak het bmr niet aan.
Zit het hier in dat mijn vetpercentage niet zakt?

Ik ben vorige week begonnen meer eiwitten te nuttigen.

Graag jullie inzicht want ik wil nog 10 kilo kwijt.

Reacties

  • hannievanwiggen
    hannievanwiggen Berichten: 8 Member
    Opties
    En vooral het vetpercentage naar beneden krijgen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik ben vrouw, van bijna 55 jaar en ben vanaf 19 april begonnen met anders eten om af te vallen.
    Je hoeft niet per definitie anders te gaan eten om af te vallen, maar je dient minder te eten dan je verbruikt.
    Wat ik niet begrijp is dat in die weken mijn vetpercentage (met lichte schommelingen tussendoor) vandaag op hetzelfde percentage 34.8 staat als op 19 april. Mijn spiermassa begon met 29 en, ook met schommelingen vandaag op 28.5
    Hoe heb je dit gemeten? Als dit met een weegschaal is, is dit verre van accuraat. De informatie die hier uit komt zegt vrijwel niks.
    Graag jullie inzicht want ik wil nog 10 kilo kwijt.
    Als je nog wilt afvallen zul je minder moeten eten dan je verbruikt. Reken eerst je BMR en TDEE uit en ga vanuit daar verder. Vul alles eerlijk in, omdat je anders geen inzicht krijgt in je ingenomen kcal.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    En vooral het vetpercentage naar beneden krijgen.
    Vetpercentage omlaag = blijven afvallen.
  • hannievanwiggen
    hannievanwiggen Berichten: 8 Member
    Opties
    Hoi itzhanne82

    Dank je voor je antwoord.

    Met het anders eten bedoel ik adviezen van mijn acupunctuur behandelaar.

    De percentages zijn gemeten door mijn weegschaal een Breurer BF100.
    Begrijp ik goed dat jij zegt dat deze schalen verre van accuraat en dus niet betrouwbaar zijn?
    Hoe kan ik dit dan het beste gaan meten?

    BMR 1506
    AMR 1958
    (volgens mijn weegschaal)

    Tot nu toe heb ik begrepen dat je moet zorgen aan mijn BMR van 1506 te komen anders val ik geen vet af maar spieren maar als ik BMR aan hou val ik niet tot heel weinig af en daarom probeer ik rond 1300 aan cals te eten, dan pak ik ongeveer een pondje per week en ben ik tevreden.

    Meer bewegen en sporten dan ik nu doe zit er helaas wegens lichamelijke uitdagingen niet in.

    Blijf ik toch nieuwsgierig waar die vier kilo dan gebleven zijn: vocht, vet, spieren?

    Ben ik zo een beetje op de goede weg en moet ik mij niet zo druk maken over vet en spieren?
    Of juist wel en hoe moet ik dat dan uitrekenen ipv mijn weegschaal (waar ik hem ooit voor gekocht heb).











  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Begrijp ik goed dat jij zegt dat deze schalen verre van accuraat en dus niet betrouwbaar zijn?
    Klopt. Het enige wat die weegschalen meten is de weerstand van been tot been; niets eens je hele lichaam (als het een weegschaal is waar je alleen op staat).
    Hoe kan ik dit dan het beste gaan meten?
    Niet, wat is het belang van het weten van een vetpercentage als je dit nooit en te nimmer accuraat kan meten. Je kunt je huidplooien meten met een caliper, maar ook dit is niet altijd even accuraat. Het kan een middel zijn (beter dan zo'n weegschaal) om progressie bij te houden, maar meer dan dat is het eigenlijk niet. Als je wilt afvallen zal op lange termijn gewicht moeten verliezen, dus het getal op de weegschaal moet zakken.
    Met het anders eten bedoel ik adviezen van mijn acupunctuur behandelaar
    Het zal niet wetenschappelijk onderbouwd zijn ga ik vanuit, maar als jij je er prettig door voelt dan is het prima. Als hij/ zij maar niet verkondigd heeft dat je minder koolhydraten moet gaan eten om af te vallen, want dat fabeltje houdt kennelijk nog steeds stand in onze maatschappij :#
    ot nu toe heb ik begrepen dat je moet zorgen aan mijn BMR van 1506 te komen anders val ik geen vet af maar spieren
    Zonder context zegt dit niet en hoe het er staat is zoiets nooit zwart-wit
    maar als ik BMR aan hou val ik niet tot heel weinig af /
    Dat is natuurkundig niet mogelijk. Wat je al aangaf is dat je niet altijd eerlijk registreert, dus het lijkt me dat het voornamelijk daar in zit. Dit is in bijna 100% van alle gevallen van "ik val niet af en ik eet weinig" het geval. Plus het feit dat gewicht verliezen niet lineair verloopt.
    Blijf ik toch nieuwsgierig waar die vier kilo dan gebleven zijn: vocht, vet, spieren?
    Zal grotendeels vocht zijn, maar om dat 100% te weten zou je bijna een scan of iets moeten uitvoeren. Het zal heus wel iets vet zijn, i.c.m. spieren. En dat hangt ook weer allemaal af van je lichaamsverhouding, welke mate van beweging je erbij doet, of je krachttraining doet, of niet etc. Zonder context is het erg moeilijk te zeggen.
    Ben ik zo een beetje op de goede weg en moet ik mij niet zo druk maken over vet en spieren? Of juist wel en hoe moet ik dat dan uitrekenen ipv mijn weegschaal (waar ik hem ooit voor gekocht heb).
    Je dient simpelweg in een tekort zitten en dit vol te houden tot je je streefgewicht hebt bereikt. Afvallen is in feite niet moeilijk, alleen maken mensen het vaak heel moeilijk en ingewikkeld.
  • hannievanwiggen
    hannievanwiggen Berichten: 8 Member
    Opties
    Dank je wel weer!

    Even iets rechtzetten: het voedingsadvies van de acupunctuur heeft niet te maken met afvallen maar is ter ondersteuning van de maag/mild.

    Okay, ik gooi alle toestanden van vet, vocht en spierpercentages overboord en blijf deze koers varen want ik ben super tevreden met een pond in de week.

    Dank je dat je mij weer even op weg hebt geholpen!

  • Sopietje
    Sopietje Berichten: 5 Member
    Opties
    Hallo Hannie. Als je vet- en spiermassa in procenten(bijna) hetzelfde zijn gebleven, ben je zowel vet als spieren verloren! Om het even makkelijk uit te leggen: stel je weegt 100 kilo en je vetpercentage is 35. Dan heb je dus 35 kilo vet. Als je bent afgevallen naar 90 kilo, en je vetpercentage is nog steeds 35, dan heb je 31,5 kilo vet. Je bent dan dus wel vet verloren, alleen de verhouding met de rest is hetzelfde gebleven.
    Wat hierboven gezegd wordt over calorieën klopt. Ik lees dat je wat lichamelijke uitdagingen hebt, maar probeer toch wat te bewegen. Het helpt bij het verbranden van calorieën en je bouwt meer spierweefsel op. Heel belangrijk voor vrouwen van onze leeftijd. Veel succes!
  • hannievanwiggen
    hannievanwiggen Berichten: 8 Member
    Opties
    Dank je wel Sopietje