Krachttraining hoe? — Dutch (Netherlands)

Krachttraining hoe?

Opties
Ik ben van plan om ook krachttraining in mijn strijd tegen het vet te doen.
Wat is het beste, trainen met lichte gewichten of met zware gewichten?
Is er een specifiek trainingsschema aangeraden?

Reacties

  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Begin licht om blessures te voorkomen.
    En bouw dan op.
    De techniek en juiste uitvoering is ook belangrijker dan het gewicht wat je aan kan.

    Geef je spieren 72 uur rust. Dus na triceps training.. deze 72 uur laten rusten.

    Om af te vallen is het aan te raden de grote spiergroepen te trainen. Deadlift.. squatten..

    Succes!!!!
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Ga naar een goede sportschool met gedegen begeleiding. Niet zomaar wat gaan doen. Voorkomt een hoop blessure leed en teleurstelling.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Geef je spieren 72 uur rust. Dus na triceps training.. deze 72 uur laten rusten.
    Op basis van welke onderbouwing is dit? Hoeveel rust is afhankelijk van context (trainingsvolume, niveau, levensstijl, doel etc)
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    😳 Ik sport bijna elke dag..... Niet elke spiergroep elke dag even intensief. Meestal wissel ik kracht met cardio/kracht af. Leren luisteren naar je lichaam is hierbij denk ik belangrijker dan je vasthouden aan schemaatjes
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik train de meeste spiergroepen 2 keer per week. Start altijd met 15 minuten cardio.
    Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk te variëren qua oefening per spiergroep.

    Daarnaast ook een week lichte training tussendoor.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk te variëren qua oefening per spiergroep.
    Met welk doel is dit?

    Ik kan je vertellen dat al de jaren dat ik krachttraining doe, is mijn programma nog nooit aangepast. Het draait om progressieve overload en daarvoor is een verandering om de 6-8 weken onnodig en werk zelfs averechts.

    Maar afgezien van dat, het kan een doel ansich zijn dat men een programma veranderd om de zoveel tijd.
  • geertvanwettere2014
    geertvanwettere2014 Berichten: 8 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk te variëren qua oefening per spiergroep.
    >
    >
    >
    > Met welk doel is dit?
    >
    > Ik kan je vertellen dat al de jaren dat ik krachttraining doe, is mijn programma nog nooit aangepast. Het draait om progressieve overload en daarvoor is een verandering om de 6-8 weken onnodig en werk zelfs averechts.
    >
    > Maar afgezien van dat, het kan een doel ansich zijn dat men een programma veranderd om de zoveel tijd.

    Doel is om af te vallen.
    Spieren ipv vet
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Doel is om af te vallen. Spieren ipv vet
    Je kunt vet niet omzetten in spier. Afvallen vergt een energietekort, spieropbouw vergt een kcal overschot. Het is niet onmogelijk om spieren te bouwen in een tekort, echter zal je programmering dat goed moeten zijn. Maar om het beste van elk te hebben/ krijgen, is het beter om je op 1 van de twee te richten.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Het doel is voor mij niet om af te vallen.
    Ik doe de ene week mijn biceps met losse gewichten en andere week op een toestel.

    Het schema blijft dus hetzelfde .. Maar het type uitvoering is anders.
    Heb altijd begrepen dat het beter is voor de spiergroep.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    😁 Ik heb van mijn trainer geleerd om liever zoveel mogelijk met losse gewichten te werken of je lichaamsgewicht te gebruiken. Alleen toestellen als je motorisch niet zo handig bent.
    De toestellen zijn bij ons een soort hangplek. Er wordt daar gekletst., geappt, nog meer gekletst en nog meer geappt.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ja klopt. Ik gaf slechts een voorbeeld.
    Maar je weet wat ik bedoel. 😉
    Ik gebruik een hometrainer voor de 15 minuten cardio..... dat is nu nog het enige apparaat. 😂😂😂
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Heb altijd begrepen dat het beter is voor de spiergroep.
    Nee, helaas werkt dat eerder averechts, dan dat het voor progressie zorgt. Lees dit maar eens: https://www.bell-coaching.com/training/variatie-meer-resultaat/
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik heb van mijn trainer geleerd om liever zoveel mogelijk met losse gewichten te werken of je lichaamsgewicht te gebruiken. Alleen toestellen als je motorisch niet zo handig bent.
    Mijn voorkeur gaat ook naar vrije gewichten, alleen kunnen apparaten wel een goede aanvulling zijn op je schema. Soms laat het lichaam, bijvoorbeeld vanwege een blessure, niet toe om de oefening met vrije gewichten te doen. Dan zou een apparaat die dezelfde spiergroep traint wel uitkomst kunnen bieden.

    Maar inderdaad; soms lijkt het meer op een hangplek :D