Laten we het doen! — Dutch (Netherlands)

Laten we het doen!

Opties
hhhhw123
hhhhw123 Berichten: 71 Member
Al tijden ben ik bezig met mijn gezondheid, fitheid en gewicht. Ik heb al veel manieren geprobeerd maar het eind resultaat is dat ik nu op dit moment nog steeds op een veel te hoog gewicht zit. Ik ben 21 jaar, heb een lengte van 1,70 en ik wil graag 30 kilo afvallen al zal ik nu al tevreden zijn met 20 kilo!

Ik heb deze app nu een paar dagen en tot nu toe motiveert het mij! Ik heb eerder al eerder eens een vergelijkbare app gebruikt maar daar moest ik zelf de producten invullen, dit was gewoon te veel werk waardoor je er op een gegeven moment geen zin meer in heb. Deze app werkt goed met de barcode scanner! Verder werkt de app goed, zijn de overzichte handig en ga ik kijken of ik de premium functie wil behouden. Daarnaast zijn de communicatie mogelijkheden erg leuk en leerzaam! Extra motivatie!

Mijn eerste doel is om niet boven de nodige calorieen uit te komen, als ik dat onder controle heb ik wil mij gaan richten op de eiwitten, vetten en koolhydraten. Ik heb een stil zittend beroep, woon op 10 minuten fiets afstand wat ik zoveel mogelijk probeer te doen (auto is vaak heel erg verlijdelijk) en meestal lopen ik in de pauze nog een rondje met een aantal collega's. Ik sport 2 keer in de week wat niet altijd lukt maar soms zitten er ook weken bij dan ik 3 keer ga.

Ik ga kijken wat de app mij gaat brengen, ik zal zo vaak mogelijk proberen een update uit te brengen om mijzelf maar ook andere te motiveren! Ik denk dat het samen doen beter werkt!

Als jullie nog meer geinteresseerd zijn, ik sta altijd open voor vragen! Tips zijn ook altijd welkom!

;)

Reacties

  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Geen koolhydraten... Geen brood..
    Geen pasta...
    Vet is zo slecht nog niet. Maar koolhydraten worden meteen opgeslagen.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @corneaarts zei:
    > Geen koolhydraten... Geen brood..
    > Geen pasta...
    > Vet is zo slecht nog niet. Maar koolhydraten worden meteen opgeslagen.

    Wat is er mis met koolhydraten?? Ze voorzien je lichaam en je hersens van energie. Zonder koolhydraten kan ik echt niet presteren in de sportschool. Van een bakje sla groeien mijn spieren niet. Meer spieren zorgen wel voor meer verbranding van calorieën. Ik zie geen probleem in een boterham met pindakaas of een bord spaghetti 🍝👊
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Dat klopt. Langzame koolhydraten zijn prima. Als je flink sport. Als je veel koolhydraten eet en niet sport. Wordt het meteen opgeslagen.

    Het is dus afhankelijk van wat je ermee doet. En welke koolhydraten.

    Als je doel is om af te vallen.. met weinig sport.... dan is een koolhydraat arm dieet een snelle methode.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Geen koolhydraten... Geen brood..
    Geen pasta...
    Vet is zo slecht nog niet. Maar koolhydraten worden meteen opgeslagen.
    Onzin en totaal niet waar. Je slaat pas op als je in een overschot zit. Zo jammer dat deze onzin nog steeds niet de wereld uit geholpen is... :|
    Dat klopt. Langzame koolhydraten zijn prima. Als je flink sport. Als je veel koolhydraten eet en niet sport. Wordt het meteen opgeslagen.
    Incorrect again. Je "slaat" niets zomaar op... Men mist hierbij context. Je kunt pas 'opslaan' als je teveel eet en in overschot komt. Je kunt bij wijze van nog steeds afvallen op een koolhydraatrijk dieet, zo lang je maar in een tekort zit. Handig is echter wel om je levensstijl aan te passen aan de invulling van je macro's.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Dank je voor de correctie 👍
    Weer wat geleerd.
    Ik was niet zo compleet met het antwoord.
  • hhhhw123
    hhhhw123 Berichten: 71 Member
    Opties
    Bedankt voor jullie reacties! Ik kan mij voorstellen dat snelle kolhydraten niet goed/handig zijn maar helemaal geen lijkt mij ook niet goed. Het zou leuk zijn als het verlies snel gaat maar ik ga liever voor lange termijn wat ik levens lang vol hou, een leven lang zonder koolhydraten kan ik mij niet voorstellen. Richten op een juist balans lijkt mij beter.

    Ik wil mij eerst vooral op de calorieen gaan letten en als dat lukt gaan kijken naar de verschillende voedingstoffen. Het enigste wat mij nu toch al op valt zijn de vetten. Als ik kijk naar mijn voedingschema dan zie ik staan vetten, meervoudige onverzadigd en enkelvoudig onverzadigd. Wat houdt dit in? Ik sta vaak bij beide in de -.

    Geen brood.. voor mij nu nog onvoorstelbaar maar ik zie mij nog niet zo snel "warm eten", sla, kwark of wat dan ook eten tijdens de lunch op het werk. Ik moet mij er wel goed bij voelen en het moet makkelijk zijn. Minder brood en daarnaast nog iets is misschien een oplossing maar wat is voor mij nog de vraag..
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Zoals itzhanne het zegt..klopt het beter.
    Ik heb een collega die koolhydraten mijdt en die gaat heel goed.

    Maar die doet voornamelijk joggen.
    Generaliseren kan hier niet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Bedankt voor jullie reacties! Ik kan mij voorstellen dat snelle kolhydraten niet goed/handig zijn maar helemaal geen lijkt mij ook niet goed.
    Waarom kan je je voorstellen dat snelle koolhydraten niet goed of handig zijn? In welke context?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik heb een collega die koolhydraten mijdt en die gaat heel goed.
    Ieder heeft zo zijn voorkeuren om iets wel of niet te doen, alleen ben ik altijd benieuwd wat iemand zijn beweegreden is om iets in te delen zoals zij/ hij dit doen. Mijn eerste reactie zou zijn; waarom zou het goed zijn dat iemand koolhydraten mijdt i.c.m. joggen? Zou dit dan niet oké zijn als iemand niet jogt?

    Veel mensen denken nog steeds dat koolhydraten dikmakers zijn en dat klopt simpelweg niet. Men wordt dik van een overschot aan kcal; dus meer (teveel) eten dan men verbrand.
  • hhhhw123
    hhhhw123 Berichten: 71 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Bedankt voor jullie reacties! Ik kan mij voorstellen dat snelle kolhydraten niet goed/handig zijn maar helemaal geen lijkt mij ook niet goed.
    >
    >
    >
    > Waarom kan je je voorstellen dat snelle koolhydraten niet goed of handig zijn? In welke context?

    Als ik informatie opzoek zie ik teksten terug komen als hieronder. Dit kan ik nog wel volgen en er een voorstelling van maken. Maar zoals ik al zei, helemaal zonder kan volgens mij niet dus een juiste balans vinden lijkt mij beter. Niet te veel wit brood, gebak, snoep, suiker witte rijst enz. Enz. Enz..

    " Het tegenovergestelde van langzame koolhydraten zijn – juist ja – snelle koolhydraten. Misschien ken jij ze als simpele of enkelvoudige koolhydraten. Deze verhogen je bloedsuikergehalte in een flink tempo. Je lichaam reageert daarop door snel insuline aan te maken, waardoor de bloedsuikerspiegel weer daalt. Ofwel, er ontstaat een jojo-effect. Voedingsmiddelen met snelle koolhydraten zijn bijvoorbeeld suiker, aardappelen, maïs, en alles van witmeel. De meeste mensen eten te veel van dit soort koolhydraten. " (bron: https://gezondnu.nl/dossiers/lekker-gezond/verschil-tussen-snelle-en-langzame-koolhydraten/)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ja en dat zijn dus juist die hippie pagina's die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

    Wat al meteen maf is namelijk dat men suiker als snelle koolhydraat bestempeld, maar suikers ZIJN koolhydraten. Je hebt complexe en simpele koolhydraten. De ene soort doet er langer over om 'verwerkt' te worden dan de ander, maar dat maakt ze niet slecht... 99% is onzin wat je op internet leest,laat staan in bladen als Linda, women's health etc. Mensen als Menno henselmans, Richard Bell, Alan thrall zijn mensen die met wetenschappelijk informatie komen.
  • hhhhw123
    hhhhw123 Berichten: 71 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Ja en dat zijn dus juist die hippie pagina's die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.
    >
    > Wat al meteen maf is namelijk dat men suiker als snelle koolhydraat bestempeld, maar suikers ZIJN koolhydraten. Je hebt complexe en simpele koolhydraten. De ene soort doet er langer over om 'verwerkt' te worden dan de ander, maar dat maakt ze niet slecht... 99% is onzin wat je op internet leest,laat staan in bladen als Linda, women's health etc. Mensen als Menno henselmans, Richard Bell, Alan thrall zijn mensen die met wetenschappelijk informatie komen.

    En dat is inderdaad nog een rede om niet te gaan richten op speciale voedingstoffer maar vooral de calorieen. Weet jij wel iets te vertellen over de vetten die ik hier onder voedingstoffen zie staan? Ik zie staan vetten, enkelvoudige onverzadigd en meervoudige onverzadigd. Ze staan allemaal in de min.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    En dat is inderdaad nog een rede om niet te gaan richten op speciale voedingstoffen maar vooral de calorieën
    Niet richten op speciale voedingsstoffen? Ik weet even niet wat je precies bedoeld i.c.m. met je opmerking over dat je veel leest over dat snelle koolhydraten slecht zijn (wat dus niet klopt)?
    Weet jij wel iets te vertellen over de vetten die ik hier onder voedingstoffen zie staan?
    Ik weet niet welke macro's je ingesteld hebt en hoeveel kcal je hanteert, maar daar kan ik zonder context weinig over roepen. Om af te vallen is het in eerste instantie belangrijk om in een tekort te zitten. De indeling van dat tekort is in eerste instantie niet belangrijk, maar handig is wel dat je macro's in balans zijn. Ik zou verder niet zoveel letten op enkel- en meervoudige vetten. Transvetten zijn slecht, dus die zou ik zelf zoveel mogelijk mijden.
  • hhhhw123
    hhhhw123 Berichten: 71 Member
    augustus 2018 aangepast
    Opties
    [quote="itzhanne82;c-21784009"][quote]En dat is inderdaad nog een rede om niet te gaan richten op speciale voedingstoffen maar vooral de calorieën
    Ik weet niet welke macro's je ingesteld hebt en hoeveel kcal je hanteert, maar daar kan ik zonder context weinig over roepen. Om af te vallen is het in eerste instantie belangrijk om in een tekort te zitten. De indeling van dat tekort is in eerste instantie niet belangrijk, maar handig is wel dat je macro's in balans zijn. Ik zou verder niet zoveel letten op enkel- en meervoudige vetten. Transvetten zijn slecht, dus die zou ik zelf zoveel mogelijk mijden.
    [/quote]

    Ik heb de waardes van MFP aangehouden. Ik heb je topic over TDEE en BRM gelezen. Ik vraag mij nu een beetje af of ik niet op een te groot tekort zit van calorieen. Wat je aan geeft zal dit in het begin voordel hebben maar al snel te veel te kort dat je niet verder kan zakken. Ik wil dus even gaan berekenen wat ik nou precies nodig heb, ook qua macro's. Heb jij een handige website waar ik dit kan berekenen?

    Waar ik nog een beetje mee zit is het te veel tekort van calorieen. Moet ik echt meer gaan eten terwijl ik geen honger of trek in eten heb? Ik wil wel mijzelf wel even gaan orienteren op "tussen doortjes" ik sla ze nu over of pak voor mijn idee "slechte koekjes." Die slechte koekjes zorgen overigens alleen maar voor meer "lekker" honger dan dat ze vullen. Meer brood? Lijkt mij ook niet het idialen qua variatie.

    EDIT: Ik heb even een berekening gemaakt op https://cleannutrition.nl ik krijg dan de waardus in de afbeelding. Eigenlijk als ik het dus goed begrijp moet ik op 2600 max cal. gaan zitten op dit moment. Dat is 1000 meer als ik bijna dagelijks doe nu..
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Volgens mij mag je best een koekje als je een groot tekort hebt.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Snack tomaatjes geven mij een vol gevoel.
  • hhhhw123
    hhhhw123 Berichten: 71 Member
    Opties
    > @corneaarts zei:
    > Snack tomaatjes geven mij een vol gevoel.

    Koekjes zulelen in veel gevallen ook wel passen maar het is meer lekker als dat het vult. Ik vraag me dan af of ik maar de koekjes moet eten om aan mijn calorieen moet komen of dat ik het kan overslaan en netto lager uit te komen.

    Snack tomaatjes ben ik niet heel erg weg van, zou op zn tijd kunnen.

    Het lastige met met callorieen berekenen is ook wel dat ik nog thuis wonend ben. Ik weet vaak niet wat er in de avond op tafel staat waardoor het overdag lastig berekenen is. Als je overdag normaal eet maar in de avond ineens een calrijke maaltijd op tafel staat is de kans groot op te grote netto uitkomst. Vaak kan ik het redelijk inschatten door het optijd te vragen maar lastig in het geval beide partijen druk zijn of aan het werk zijn er er op het moment wordt gekeken.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik heb ook dat ik moet afwachten wat er op tafel komt hoor.
    Ik houd rekening met een maaltijd van 900 calorieën. Maar het is meestal minder
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik wil dus even gaan berekenen wat ik nou precies nodig heb, ook qua macro's. Heb jij een handige website waar ik dit kan berekenen?
    Ligt er maar net aan wat je doel is, je levensstijl, je mate van sport, welke sport etc. Niets is zo algemeen als een bericht zonder context :wink:

    Ik weet niet precies wat je gegevens zijn (en je doel), maar probeer een start te maken met afvallen door -200 onder je tdee te zitten. Houd het 2-3 weken aan, gebeurd er niets, dan eet je nog teveel. Val je af, dan houd je dit aan totdat je 2 weken of iets stilstaat en verlaag dan weer (of schroef je beweging omhoog).
    Ik vraag me dan af of ik maar de koekjes moet eten om aan mijn calorieen moet komen of dat ik het kan overslaan en netto lager uit te komen
    Bij mij gaat er in de week wel een chocoladereep doorheen hoor. Ik zit in een mass-fase, dus een overschot. Ik moet momenteel rond de 3000 eten en die haal ik toch echt niet alleen uit aardappelen, vlees, groente & fruit als je begrijpt wat ik bedoel :p
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik ben 187cm 87 kilo en 50 jaar.
    Tdee 2398 om 0.5kg af te vallen bij 3 a 4 keer per week trainen.
    Doel. Langzaam droog. En sterker worden.
    Na de 6 pack in massa aankomen.
    Eerste doel is dus droog
  • hhhhw123
    hhhhw123 Berichten: 71 Member
    augustus 2018 aangepast
    Opties
    corneaarts schreef: »
    itzhanne82 schreef: »
    Ik wil dus even gaan berekenen wat ik nou precies nodig heb, ook qua macro's. Heb jij een handige website waar ik dit kan berekenen?
    Ligt er maar net aan wat je doel is, je levensstijl, je mate van sport, welke sport etc. Niets is zo algemeen als een bericht zonder context :wink:

    Ik weet niet precies wat je gegevens zijn (en je doel), maar probeer een start te maken met afvallen door -200 onder je tdee te zitten. Houd het 2-3 weken aan, gebeurd er niets, dan eet je nog teveel. Val je af, dan houd je dit aan totdat je 2 weken of iets stilstaat en verlaag dan weer (of schroef je beweging omhoog).
    Ik vraag me dan af of ik maar de koekjes moet eten om aan mijn calorieen moet komen of dat ik het kan overslaan en netto lager uit te komen
    Bij mij gaat er in de week wel een chocoladereep doorheen hoor. Ik zit in een mass-fase, dus een overschot. Ik moet momenteel rond de 3000 eten en die haal ik toch echt niet alleen uit aardappelen, vlees, groente & fruit als je begrijpt wat ik bedoel :p

    Mijn gegevens, stijl en en doel zien er zo uit. Ik ben 21, heb een lengte van 170 cm en weeg momenteel 97 kilo. Mij lijkt een gewicht rond de 70 goed. Ik sport 2 tot 3 keer in de week maar soms zitten er ook weken tussen met maar 1 keer sporten. Ik mijn werk zit ik veel stil maar proberen de meeste dagen even een rondje te lopen tussen de middag, meestal zo'n 15 tot 25 minuten. Ik ga soms op de fiets naar het werk, 10 minuten heen en 10 minuten terug. In de avonden ben ik meestal aan het studeren, filmpje kijken, motor rijden, aan de auto aan het klussen of ander niet heel actieve bezigheden. Vrijdag en zaterdag avond zijn de avonden dat ik met vrienden op stap ben, het zijn meestal niet hele actieve bezigheden maar soms wel meer als dat ik door de week 's avonds doe. Overdag in het weekend? Zelfde als door de week in de avonden, bezig met mijn hobby's, bij mooi weer touren of klussen en bij slecht weer binnen relaxen.

    Mijn manier van eten kunnen jullie terug vinden in mijn dagboek, als het goed is staat deze open voor vrienden.

    Ik heb op https://cleannutrition.nl mijn behoefte berekend (Zie foto). Lichaamsbeweging heb ik sport 1-3 per week ingevuld. Nu geeft de tool aan dat mijn basisbehoefte 2890 is en als ik wil afvallen dat ik op 2300 moet gaan zitten. Nu geeft MFP 1800 op en kom ik zelf op een gemiddelde van 1600. Als ik -200 van mijn TDEE moet gaan zitten kom ik nog op 2600. Dat betekend dus dat ik meer moet gaan eten of ander eten met meer calorieën als ik het goed begrijp.

    uun5dq6hqj9u.png
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Dus.... gewoon proberen en kijken of je afvalt. Is dat niet.. dan aanpassen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik heb even je BMR en TDEE uitgerekend en dat komt redelijk overeen met jouw plaatje.

    Je BMR is: 1,933 (dit moet je minimaal eten)
    Je onderhoud zonder beweging; 2,319
    Je TDEE (heb lichte inspanning gekozen): 2,657

    Om te beginnen zou ik rond de 2300 gaan zitten en dat aankijken of je daarmee afvalt. Het blijft toch een spelletje van tweaken en aanpassen, maar dat kun je pas doen als je er daadwerkelijk mee start en gaat bijhouden. Dat betekent dus elke dag wegen (en dan weekgemiddelde nemen), strict bijhouden wat je eet (ook als je snackt en boven je kcal uitkomt) en bijsturen als je 2 weken stil staat. Eet niet onder je BMR, dus blijf daar altijd boven.
  • hhhhw123
    hhhhw123 Berichten: 71 Member
    september 2018 aangepast
    Opties
    Ik ben begonnen met een doel van 2400 alleen tot nu toe kom ik er nog lang niet aan, nu zijn afgelopen dagen ook niet heel succesvol geweest qua voeding. Deze week maar weer gaan richten op meer calorieen.

    TDEE en BMR begrijp ik ondertussen en besef nu ook dat een groot te kort op lang termijn niet goed is.

    Vaker wegen om de juiste doelen te krijgen en te houden is een goed idee. Tot nu toe deed ik dit wekelijks.