Fruit..gezond of toch niet zo....? — Dutch (Netherlands)

Fruit..gezond of toch niet zo....?

Opties
timojugger
timojugger Berichten: 76 Member
Onlangs een zeer interessante lezing gezien van Dr. Gary Fettke.
Het fruit van tegenwoordig is dusdanig "gefabriceerd" dat het meer suiker bevat (om het lekkerder te maken), meer kleur heeft (aantrekkingskracht) en eigenlijk helemaal niet veel vitamines, mineralen en vezels bevat. In ieder niet zoveel als men denkt.
Er wordt keurig uitgelegd dat je, vergeleken per gram, beter groenten kunt eten dan fruit, omdat deze meer voedingstoffen bevatten.
Deze meneer heeft, logischerwijs, wat ophef veroorzaakt en is zelfs "silenced" door de AHPRA in Australie. Er is een formeel onderzoek naar zijn uitspraken gedaan...
Misschien dat de voedingsindustrie niety zo blij is met dit soort mensen.
Mijn kijk op fruit is door deze korte lezing (20Min) wel wat veranderd...Wat vind men hier op MFP van??
De link: https://www.youtube.com/watch?v=L6LL92Zs5L0

Reacties

  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Ik eet het met mate...... Overgewaardeerd..... Vitamines zijn ook uit andere voedingsmiddelen te halen en fruissuikers zijn ook suikers 😁 Bovendien citrusfruit is erg slecht voor je tanden. Kan er slecht tegen ook ivm histamine intolerantie
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Opties
    Ik ook :) Zie het meer als "traktatie" dan de "minstens 2stuks per dag".
    Zoals Dr. Gary al schetst, AL je vitamines kun je (beter) halen uit andere voedingsmiddelen...
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    😁 Ik ben helemaal niet zo van de schijf van vijf. Ik eet vegetarisch en eigenlijk liever helemaal veganistisch..... Helaas krijg ik het niet voor elkaar om dan aan mijn eiwitten te komen dus zuivel wel weer terug in mijn dieet gebracht.
    Maar afgezien van fruit eten we meer troep dan we denken. We worden voor de gek gehouden door de voedingsindustrie.
    Je stukje vlees is volgepompt met troep om het er aantrekkelijk eruit te laten zien of het volume te vergroten, het langer vers te laten lijken etc. Over je appeltje zit een glansmiddel. Je verse dadels zijn extra gezoet.
    Als je geïnteresseerd bent in gezonde voeding dan zou je de blogs van Monique van de Vloed moeten volgen. Zij zoekt tot de bodem uit of voeding die als gezond wordt bestempeld ook echt gezond is.
    Ze maakt gehakt van misleidende etiketten, ze weet alles over E-nummers en superfoods, natuurlijke en gezonde producten.
    Neemt niet weg dat ik ook heerlijk kan snoepen of ongezond kan eten op zijn tijd maar je kijkt wel weer bewust naar wat je in je winkelwagen legt.
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Opties
    Bedankt voor je reactie. Ik ben bekend met Monique vd Vloed :) Tevens heb ik (heel) veel gelezen over voeding en experimenteer ik er mee. Ik had het privilege om nauw samen te werken met artsen en mijzelf "op te offeren" aan een onderzoek naar vasten oa. Ik kijk vaak op ahealtyliefe.nl / happyhealthy.nl ik volg Dr berg en Thomas deLauer op youtube. Ik durf wel te zeggen dat ik "redelijk op de hoogte" ben van oplichting, voedseltrends ed.
    Helaas wordt de gemiddelde consument nog steeds (2018) belachelijk voor de gek gehouden met inderdaad misleidende etiketten etc. Samen zijn we slimmer en trotseren wij de boefjes van de voedingsindustrie!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Website als ahealtylife.nl / happyhealthy.nl zijn niet echt bronnen die je kunt vertrouwen qua wetenschappelijke onderbouwing. Lees dit artikel van Rob van Berkel maar eens: https://www.overvoedingengezondheid.nl/is-happyhealthy-nl-evidence-based/
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Opties
    Interessante link. Bedankt!
    Ik zeg ook niet dat alles wat op eerdergenoemde sites staat heiligmakend, of per definitie waar is hoor. Ik vind het alleen erg interessant en er wordt ook doorverwezen naar diverse onderzoeken. Hoe "waar" deze dan weer zijn is ook steeds verschillend. Gelukkig kan iedereen, met logisch nadenken en goed lezen daar dan weer en oordeel over vellen. :):)
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Ik ben geen deskundige in superfoods of bezig met de reactie van mijn lijf op chlorella of wat dan ook. Ik geloof wel in eerlijk eten. Als jij kip eet dan wil je kip en geen kip wat volgespoten is met water en antibiotica.
    Als je iets uit het schap pakt met een ingrediëntenlijst van hier tot Tokyo dan kan je al op je klompen aanvoelen dat het alles behalve gezond kan zijn.
    En nu de gezondheidshype op zijn hoogtepunt is wordt je bijna duizelig van alle troep...... Elke week komt er wel een nieuw zogenaamd gezond, vegetarisch of veganitisch item in de schappen met toevoegingen waar je u tegen zegt 😖
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als jij kip eet dan wil je kip en geen kip wat volgespoten is met water en antibiotica.
    Zeker weten... :smile:
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Dan maar weer zelf verbouwen en kippen houden😊😇.
    Het is idd triest....
    Onder het mom van gezond...
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @corneaarts zei:
    > Dan maar weer zelf verbouwen en kippen houden😊😇.
    > Het is idd triest....
    > Onder het mom van gezond...
    >
    😁 Dat zou het beste zijn..... Ben benieuwd hoe lastig het is om chocalde repen te kweken 🤣🤣
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Opties
    Manga23 schreef: »
    >

    >
    😁 Dat zou het beste zijn..... Ben benieuwd hoe lastig het is om chocalde repen te kweken 🤣🤣
    Haha
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    > @Manga23 zei:
    > > @corneaarts zei:
    > > Dan maar weer zelf verbouwen en kippen houden😊😇.
    > > Het is idd triest....
    > > Onder het mom van gezond...
    > >
    > 😁 Dat zou het beste zijn..... Ben benieuwd hoe lastig het is om chocalde repen te kweken 🤣🤣
    >

    😂😂😂😂😂😂👍
    Waar het hart vol van zit hè..😜
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    😂😂 Tja sorry.....ik moet op gewicht blijven
  • DeWitten
    DeWitten Berichten: 10 Member
    oktober 2018 aangepast
    Opties
    corneaarts schreef: »
    Dan maar weer zelf verbouwen en kippen houden😊😇.
    Het is idd triest....
    Onder het mom van gezond...

    Recente Universitaire studie studie over eieren van eigen kipeen in de tuin geeft aan dat die meer verontreinigd zijn met schadelijke stoffen dan eieren komende van kippen uit een legbatterij.
    Niet panikeren , als je niet elke dag 3 eieren eet zijn de hoeveelheiden schadelijke stoffen hoogstwaarschijnlijk te verwaarlozen.
    Ik heb zelf ook eieren van onze eigen kippen en vond deze studie ook wel opmerkelijk.
    In vis uit de zee word microplastiek terug gevonden , ....
    Allemaal gevolgen van verontreiniging van ons eigen leefmilieu.
  • timojugger
    timojugger Berichten: 76 Member
    Opties
    Fruit, fructose....