Het grote afval/gezondheidstopic — Dutch (Netherlands)

Het grote afval/gezondheidstopic

Opties
joyceo905
joyceo905 Berichten: 17 Member
Hoi allemaal!

Ik dacht misschien is het leuk om een topic te maken waarin we met elkaar kunnen praten over hoe het gaat. Waarin je je vorderingen kunt bespreken, gaat het goed, heb je even een minder dagje. En we elkaar kunnen steunen, motiveren en tips geven.
Op welk gewicht zit je nu en hoeveel wil je afvallen?
«1

Reacties

  • joyceo905
    joyceo905 Berichten: 17 Member
    maart 2019 aangepast
    Opties
    Ik zelf ben 3,5 jaar geleden begonnen op 70kg en toen vrij snel in 10 weken 10kg afgevallen. Daarna steeds geschommeld tussen de 64 en 59 kg. Mijn probleem zijn echt de snaaibuien, ik kan met periodes eten wat los en vast zit, dan kom ik een aantal kilo aan totdat ik het genoeg ben en dan ga ik weer afvallen.
    Nu ben ik sinds oktober vorig jaar weer goed bezig (met 3x een terugval van 1 a 2 weken) en wil ik dit zo volhouden.

    Qua eten probeer ik alleen maar goede voedingsmiddelen te eten, om mijn snaaitrek te voorkomen.
    Mijn gemiddeld eetlijstje op een dag:

    Ontbijt: dubbele boterham kaas
    Lunch: dubbele boterham kipfilet en een appel
    Tussendoor: peer, worteltjes, een babybel kaasje en/of gekookt ei
    Avondeten: meestal het grootste gedeelte groenten en vlees/vis/kip, wat minder koolhydraten
    Tussendoor: twee knackebrod met philedelphia, of yoghurt, of een babybel kaasje (iets eiwitrijks)

    Ik probeer rond de 1500-1700 kcal per dag te zitten, afhankelijk van of ik sport of niet op die dag.

    Hoe doen jullie het qua eten?
  • Fraukje74
    Fraukje74 Berichten: 49 Member
    Opties
    Ja leuk topic. Ik heb een gezond BMI, maar wil alsnog wat afvallen, omdat ik baal van de buik die ik heb. Ondanks dat ik voedselointolleranties heb, waar mijn buik van opzwelt, vind ik mezelf iets te zwaar. De 1e 2 kilo gingen heel makkelijk, zelfs als ik boven mijn caloriebehoefte zat. Nu blijf ik al een paar dagen steken. Dus vraag ik me af: moet ik nu minder calorieën eten, terwijl ik al wat onder de behoefte zat, of gewoon volhouden en over een week verder kijken?
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik zit nu op 89 en wil naar het punt dat de 6pack net zichtbaar wordt.
    Nog een kilo of 4 eraf...
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik eet nu rond de 2100 calorieën.
    In het weekend wat meer😊
  • Monos123
    Monos123 Berichten: 7 Member
    Opties
    Haai! Ik ben 21 jaar en 1.79 lang en weeg momenteel 87,2 kg. Ik wil zo graag onder de 80 kg komen. Alleen tot nu toe gaat het nog niet echt.. ik hou mij aan het aan kcal dat ik mag volgens de app (1310). Ik vul ook alles netjes in. Sochtens eet ik 2 broodjes met ei, zodat ik voor de hele dag genoeg energie heb, smiddags 150 kwark van het merk kwarg, savonds verschilt, vaak zilvervliesrijst met kip en groente en soms kipgehakt met sla en tomaat. Als tussendoortje drink ik een Yakult light, voor mijn darmen. Verder sport ik 3/4 keer in de week. Ik doe dan cardio en kracht gemixt, begin met half uurtje cardio en daarna kracht en soms doe ik een heel uur cardio. Ik weet dat een kilo vet meer plek in neemt dan een kilo spier, ik sport namelijk al 3 jaar. Maar waarom ik niet echt afval terwijl ik zo goed op mijn voeding let, snap ik niet. :(
  • Monos123
    Monos123 Berichten: 7 Member
    Opties
    Maar wat fijn die 10 kilo minder @joyceo905 !
  • colliebollie89
    colliebollie89 Berichten: 14 Member
    maart 2019 aangepast
    Opties
    Haay haay, ik ben 29 jaar, 183 lang en weeg nu 88,5 kg. Ik ben vorig jaar 35 kg afgevallen maar helaas weer een 15 kg aangekomen door veel stress en emo eten. Via deze app probeer ik rond de 1700 kcal te gaan eten en 3 a 4 keer in de week te gaan wandelen voor een uurtje, 2 keer in de week sportschool.
    De avonden blijven een dingetje helaas dus even sterk blijven B)
  • Fraukje74
    Fraukje74 Berichten: 49 Member
    Opties
    > @Monos123 zei:
    > Haai! Ik ben 21 jaar en 1.79 lang en weeg momenteel 87,2 kg. Ik wil zo graag onder de 80 kg komen. Alleen tot nu toe gaat het nog niet echt.. ik hou mij aan het aan kcal dat ik mag volgens de app (1310). Ik vul ook alles netjes in. Sochtens eet ik 2 broodjes met ei, zodat ik voor de hele dag genoeg energie heb, smiddags 150 kwark van het merk kwarg, savonds verschilt, vaak zilvervliesrijst met kip en groente en soms kipgehakt met sla en tomaat. Als tussendoortje drink ik een Yakult light, voor mijn darmen. Verder sport ik 3/4 keer in de week. Ik doe dan cardio en kracht gemixt, begin met half uurtje cardio en daarna kracht en soms doe ik een heel uur cardio. Ik weet dat een kilo vet meer plek in neemt dan een kilo spier, ik sport namelijk al 3 jaar. Maar waarom ik niet echt afval terwijl ik zo goed op mijn voeding let, snap ik niet. :(

    Ik wel: je eet te weinig. Wel goede dingen overigens, maar je caloriebehoefte zou ik omhoog gooien.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Incorrect... Also ze te weinig eet, zoals je aangeeft, dan zou ze afvallen. Zo simpel is het. De mythe dat je niet afvalt doordat je "te weinig" zou eten is kennelijk nog steeds niet uitgestorven.

    Afvallen is simpel;
    Calorieoverschot = aankomen
    Calorietekort = afvallen

    Hier zou bijvoorbeeld onderrapportage aan de orde kunnen zijn; toch meer eten dan men zegt of denkt.
  • Monos123
    Monos123 Berichten: 7 Member
    Opties
    Oke, bedankt voor de tips!
  • Fraukje74
    Fraukje74 Berichten: 49 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Incorrect... Also ze te weinig eet, zoals je aangeeft, dan zou ze afvallen. Zo simpel is het. De mythe dat je niet afvalt doordat je "te weinig" zou eten is kennelijk nog steeds niet uitgestorven.
    >
    > Afvallen is simpel;
    > Calorieoverschot = aankomen
    > Calorietekort = afvallen
    >
    > Hier zou bijvoorbeeld onderrapportage aan de orde kunnen zijn; toch meer eten dan men zegt of denkt.

    Ik merk daar bij mijn lichaam niks van. Als ik te weinig eet, val ik niet af. Wellicht dat het dan meer vocht gaat vasthouden?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat is "te weinig"? Fysiologisch is het niet mogelijk dat je te weinig eet en niet afvalt. Anders zou er geen hongersterfte zijn.
  • Fraukje74
    Fraukje74 Berichten: 49 Member
    Opties
    Snap ik. Maar die mensen hebben vaak wel een mega opgeblazen buik en lijken niet mager.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Fraukje74 schreef: »
    Snap ik. Maar die mensen hebben vaak wel een mega opgeblazen buik en lijken niet mager.

    Fraukje ik zou je adviseren in te lezen over hongersterfte en in het algemeen over welk onderwerp waar je op reageert, want jouw bovenstaande reactie is gewoon onacceptabel. Hiervoor heb ik je een waarschuwing gegeven.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Fraukje, je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag wat je onder "te weinig" verstaat. "Te weinig" is vrij interpretabel en een relatief begrip. Afvallen door meer te gaan eten kan niet en is fysiologisch niet mogelijk. Registreer je alles wel eerlijk?
  • Fraukje74
    Fraukje74 Berichten: 49 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Fraukje, je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag wat je onder "te weinig" verstaat. "Te weinig" is vrij interpretabel en een relatief begrip. Afvallen door meer te gaan eten kan niet en is fysiologisch niet mogelijk. Registreer je alles wel eerlijk?

    Dat is een goeie. Te weinig als onder de 1400 calorieën. Ik registreer alles heel nauwkeurig. Ik eet rond de 1700 calorieën, daar val ik mee af. Ik ben wel een actief persoon met actief werk.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je met 1700 afvalt, waarom zou je dan 1400 willen eten? Of begrijp ik je vraag niet helemaal goed?
  • Fraukje74
    Fraukje74 Berichten: 49 Member
    Opties
    Als ik onder de 1400 calorieën eet, bv 4 dagen, dan merk ik dat ik niet afval, houdt mijn lichaam vocht vast? Wanneer ik voldoende calorieën eet val ik wel af. Dat is het verschil.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Onder de 1400 en niet afvallen kan niet. Dat is zelfs nog 300 kcal minder dan het budget waar je wel mee afvalt. Wel is het zo dat je lichaam efficiënter omgaat met energie; je gaat minder onbewust bewegen bijvoorbeeld (NEAT). Er kunnen duizend en één reden zijn waarom je niet afvalt. Maar fysiologisch kan het niet dat je met 1700 wel afvalt en met 1400 niet. Dus ergens klopt er iets niet, maar ik kan niet zeggen wat.
  • Fraukje74
    Fraukje74 Berichten: 49 Member
    Opties
    Ik snap wat je zegt en volg het ook, alleen is het wel wat er gebeurt in mijn lichaam. Vandaar dat ik zeg: eet ook niet te weinig.
  • Monos123
    Monos123 Berichten: 7 Member
    Opties
    Maar wat zou volgens jullie voor mij het juiste aant kcal op een dag zijn? Meisje 21, 179 lang en 87,2 kg. Nog niet weer gewogen. Durf niet haha.
  • RANDYVANVLIET
    RANDYVANVLIET Berichten: 3 Member
    Opties
    > @Monos123 zei:
    > Haai! Ik ben 21 jaar en 1.79 lang en weeg momenteel 87,2 kg. Ik wil zo graag onder de 80 kg komen. Alleen tot nu toe gaat het nog niet echt.. ik hou mij aan het aan kcal dat ik mag volgens de app (1310). Ik vul ook alles netjes in. Sochtens eet ik 2 broodjes met ei, zodat ik voor de hele dag genoeg energie heb, smiddags 150 kwark van het merk kwarg, savonds verschilt, vaak zilvervliesrijst met kip en groente en soms kipgehakt met sla en tomaat. Als tussendoortje drink ik een Yakult light, voor mijn darmen. Verder sport ik 3/4 keer in de week. Ik doe dan cardio en kracht gemixt, begin met half uurtje cardio en daarna kracht en soms doe ik een heel uur cardio. Ik weet dat een kilo vet meer plek in neemt dan een kilo spier, ik sport namelijk al 3 jaar. Maar waarom ik niet echt afval terwijl ik zo goed op mijn voeding let, snap ik niet. :(

    1,79 en 87,2 kg en dan maar 1310 calorieën mogen volgens de app ,klopt dat wel ? vind t erg weinig
  • Monos123
    Monos123 Berichten: 7 Member
    Opties
    Ja dat klopt volgens de app @RANDYVANVLIET
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zoals hier al vaker op het forum gemeld, is MFP niet de voorkeur app voor het uitrekenen van je BMR en TDEE. Reken dit eerst maar eens uit. Je vindt een calculator via google.

    Daarnaast raad ik je aan om even te zoeken op het forum naar het topic over hoeveel kcal iemand dient te nuttigen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Fraukje74 schreef: »
    Als ik onder de 1400 calorieën eet, bv 4 dagen, dan merk ik dat ik niet afval, houdt mijn lichaam vocht vast? Wanneer ik voldoende calorieën eet val ik wel af. Dat is het verschil.

    Je kunt in 4 dagen tijd dit niet zeggen.
    Ga maar eerst eens 2 weken op 1400 kcal eten, dan durf ik te wedden dat je zeker te weten wel afvalt.
    Als je nu met 1700 ook afvalt.

    Daarnaast, als jij die 1400 kcal bijvoorbeeld voornamelijk koolhydraten eet en niet zo veel water drinkt (minder als 2 liter), ja dan kan het zijn dat je eerste paar dagen wat vocht vast houdt.
    Daarom is 4 dagen te kort om dit te bekijken, daarnaast, heb je jezelf dan elke dag gewogen, of alleen bijvoorbeeld op maandag en vervolgens op vrijdag? Want gewicht kan wel tot 3 kg fluctureren van ene op andere dag.

    Maar eet 1400 kcal, drink 2-3 liter water en dan is het niet mogelijk dat je niet afvalt.