Pre workout — Dutch (Netherlands)

Pre workout

Opties
WodanMax
WodanMax Berichten: 11 Member
Hallo,

Gebruiken jullie pre-workout? En zo ja welke?

Ik pak er eentje (women's best) als ik echt futloos ben en moet trainen van mezelf, maar merk vaak dat ik me er redelijk misselijk door voel. Dit al bij een lage dosering.

Hebben jullie tips?
«1

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Een kop koffie.

    Pre-workouts an sich zijn geldklopperij en vaak behoorlijk prijzig. Het werkende ingrediënt is cafeïne en al het andere is min of meer overbodig. Of je moet richting de illegale troep willen, welke je dan in het buitenland moet bestellen.
  • WodanMax
    WodanMax Berichten: 11 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Een kop koffie.
    >
    > Pre-workouts an sich zijn geldklopperij en vaak behoorlijk prijzig. Het werkende ingrediënt is cafeïne en al het andere is min of meer overbodig. Of je moet richting de illegale troep willen, welke je dan in het buitenland moet bestellen.

    Thanks, ik weet indd dat cafeïne het werkende ingrediënt is en gebruik het omdat ik geen koffie lust ;)
  • Hudahudaatje243
    Hudahudaatje243 Berichten: 1 Member
    Opties
    > @WodanMax zei:
    > > @itzhanne82 zei:
    > > Een kop koffie.
    > >
    > > Pre-workouts an sich zijn geldklopperij en vaak behoorlijk prijzig. Het werkende ingrediënt is cafeïne en al het andere is min of meer overbodig. Of je moet richting de illegale troep willen, welke je dan in het buitenland moet bestellen.
    >
    > Thanks, ik weet indd dat cafeïne het werkende ingrediënt is en gebruik het omdat ik geen koffie lust ;)

    Dan wordt het een glas cola 😜
  • SanderLPS
    SanderLPS Berichten: 4 Member
    maart 2019 aangepast
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Een kop koffie.
    >
    > Pre-workouts an sich zijn geldklopperij en vaak behoorlijk prijzig. Het werkende ingrediënt is cafeïne en al het andere is min of meer overbodig. Of je moet richting de illegale troep willen, welke je dan in het buitenland moet bestellen.

    Onzin, in de meeste PWO’s zit beta alanine en creatine, bewezen stoffen die de sportprestaties verbeteren. Zit dat ook in jouw koffie?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    maart 2019 aangepast
    Opties
    Creatine in een pre-workout is overbodig; je kunt dit beter als los supplement nemen. Creatine is inderdaad een bewezen effectief supplement om te nemen. Het hele nut van een pre-workout is 'hyped' te worden en dit kan cafeïne geven. Daarvoor heb je geen dure pre-workout supplement nodig.

    Beta-alanine is een beetje overhyped. In onderstaand artikel hebben ze het over een studie van BA, waarbij er geen significant verschil is gevonden dat dit bijdraagt in wat het claimt te doen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27377257
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Onzin, in de meeste PWO’s zit beta alanine en creatine, bewezen stoffen die de sportprestaties verbeteren. Zit dat ook in jouw koffie?
    Ik drink zelf geen koffie trouwens, noch gebruik ik pre-workout.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Ik gebruik geen pre-workout. Puur natuur.
  • SanderLPS
    SanderLPS Berichten: 4 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Creatine in een pre-workout is overbodig; je kunt dit beter als los supplement nemen. Creatine is inderdaad een bewezen effectief supplement om te nemen. Het hele nut van een pre-workout is 'hyped' te worden en dit kan cafeïne geven. Daarvoor heb je geen dure pre-workout supplement nodig.
    >
    > Beta-alanine is een beetje overhyped. In onderstaand artikel hebben ze het over een studie van BA, waarbij er geen significant verschil is gevonden dat dit bijdraagt in wat het claimt te doen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27377257

    *Jij vindt dat het nut van een PWO hyped worden is* en inderdaad, dan is alleen cafeïne de werkzame stof. Echter denk ik dat PWO ervoor is om je prestaties te verbeteren en spierafbraak door cortisol tegen te gaan, er zitten immers ook BCAA’s in - waarvan de meningen ook zijn verdeeld. Daarbij moet ik ook zeggen dat ik geen voorstander ben van PWO, maar ik denk niet dat cafeïne de enige werkzame stof is en daar reageerde ik op.
  • Missdragontea94
    Missdragontea94 Berichten: 20 Member
    Opties
    Ik gebruik graag een pre-workout wanneer ik me wat minder gemotiveerd voel! Ik heb; Kill It preworkout, 5% Nutrition Rich Piana. Gekocht in de body & fit store met een lekkere korting hihi.

    Mijn hart gaat er sneller van kloppen en heb dan écht zin om te trainen!
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Vandaag een tester pwo gebruikt. Ik had een sample gekregen.

    Tintelingen in gezicht was een apart gevoel. Mijn hartslag was iets hoger en voor mijn gevoel kon ik iets langer door. Niet echt zwaarder.
    Na een flinke workout was ik nog niet echt moe.

    Ik ben een fanatieke koffie drinker. Maar dit gevoel bereik je niet met koffie.

    Ik stond er wat sceptisch tegenover, maar het brengt wel iets.
    Ik weet nog niet of het dr centen waard is.

    Wordt vervolgd 😁
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    De tintelingen is een bijwerking van de beta alanine. Het cafeïne gehalte kan overigens ook verschillen per pre workout.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Mijn pre-workout is mijn lunch! Even wat brandstof naar binnen werken om vervolgens te verbranden
  • Ro_4R
    Ro_4R Berichten: 15 Member
    Opties
    > *Jij vindt dat het nut van een PWO hyped worden is* en inderdaad, dan is alleen cafeïne de werkzame stof. Echter denk ik dat PWO ervoor is om je prestaties te verbeteren en spierafbraak door cortisol tegen te gaan, er zitten immers ook BCAA’s in - waarvan de meningen ook zijn verdeeld. Daarbij moet ik ook zeggen dat ik geen voorstander ben van PWO, maar ik denk niet dat cafeïne de enige werkzame stof is en daar reageerde ik op.
    >

    Eens! Waar dit naar mijn mening wel beter goed kan uitzoeken. Er is genoeg troep in omloop. Hoe ik het zie is dat een pwo meer voor de actieve sporten is om indd een extra impuls te geven en spierafbraak te voorkomen. Dit is dan een toevoeging op de whey die ik neem direct na het trainen.

    Zelf gebruik ik nu C4, ben er alleen nog niet helemaal over uit wat ik er van vind
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Een pwo gaat spierafbraak niet tegen. Sowieso ben je je spieren aan het 'afbreken' tijdens training, gezien je dan in je katabole fase zit.

    En een shake direct na de training? Is dat geen bro-science? ;)
  • Ro_4R
    Ro_4R Berichten: 15 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Een pwo gaat spierafbraak niet tegen. Sowieso ben je je spieren aan het 'afbreken' tijdens training, gezien je dan in je katabole fase zit.
    >
    > En een shake direct na de training? Is dat geen bro-science? ;)

    Ik ben het met je eens over de spierafbraak. De pwo is zorgt er eigenlijk voor dat je langer door kan gaan. Ik ben het alleen wel met Sander LS eens.

    Je opmerking over de shake doet me verbazen. Het aanvullen dmv een shake net voor of net na je workout is aangetoond goed. Ik zelf neem hem er na, omdat daar net wat positievere artikelen en uitkomsten van zijn en de whey snel opgenomen kunnen worden.
  • SanderLPS
    SanderLPS Berichten: 4 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Een pwo gaat spierafbraak niet tegen. Sowieso ben je je spieren aan het 'afbreken' tijdens training, gezien je dan in je katabole fase zit.
    >
    > En een shake direct na de training? Is dat geen bro-science? ;)

    Een ‘shake’ direct na de training, bro-science? Nah er zijn diverse wetenschappelijke artikelen die spreken over een ‘anabolic window’.
  • Ro_4R
    Ro_4R Berichten: 15 Member
    Opties
    En of window of opportunity
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mannen, serieus? Ik ben benieuwd naar die 'wetenschappelijke' artikelen die aantonen dan je naar je shake moet rennen voor je anabolic window. Je eiwitsynthese houdt langer aan dan die 30 min na je training. Je lichaam staat zeker 'meer open' voor opname, maar het is absoluut onnodig om binnen een half uur een shake te nemen.

    Als je, of jullie, willen wil ik wel wat science opzoeken die het wat beter uitleggen dan ik momenteel :#
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik heb ook gelezen dat je dan beter de shake 2 uur voor de training kan nemen als je nog geen eiwitten hebt gegeten uit je voeding.

    Omdat dan tijdens de training de benodigde aminozuren voorradig zijn in je lichaam. Ff simpel gezegd.

    Is dit zo??
  • SanderLPS
    SanderLPS Berichten: 4 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Mannen, serieus? Ik ben benieuwd naar die 'wetenschappelijke' artikelen die aantonen dan je naar je shake moet rennen voor je anabolic window. Je eiwitsynthese houdt langer aan dan die 30 min na je training. Je lichaam staat zeker 'meer open' voor opname, maar het is absoluut onnodig om binnen een half uur een shake te nemen.
    >
    > Als je, of jullie, willen wil ik wel wat science opzoeken die het wat beter uitleggen dan ik momenteel :#

    Iets over tijd heb ik nooit wat gezegd. Jij bent de enige die het heeft over 30 min terwijl dat het punt niet is.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Een ‘shake’ direct na de training, bro-science? Nah er zijn diverse wetenschappelijke artikelen die spreken over een ‘anabolic window’.
    Het betrof deze opmerking. 30 min. is een relatief getal daarbij inderdaad (my bad). Maar ik doel meer op jouw opmerking dat men een shake direct na de training dient te nuttigen vanwege je anabolic window. Dat dát nodig is, is wel degelijk bro-science. Er bestaat of course wel een anabolic window, maar die neemt niet zo snel af als men vaak denkt.

    Hier wordt dat uitgelegd: https://www.bell-coaching.com/voeding/voeding-rondom-de-training/
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    april 2019 aangepast
    Opties
    Ik heb ook gelezen dat je dan beter de shake 2 uur voor de training kan nemen als je nog geen eiwitten hebt gegeten uit je voeding.

    Omdat dan tijdens de training de benodigde aminozuren voorradig zijn in je lichaam. Ff simpel gezegd.

    Is dit zo??
    Als je een maaltijd nuttigt voor je training die ligt tussen de 20-40gr eiwit, dan heb je inderdaad 'genoeg' voorraden. Het is sowieso verstandig te trainen mét een goede combi van KH & eiwit als pre-workout. Zelf doe ik dit een uur van tevoren. Bij bijvoorbeeld 2 uur van tevoren dan loop ik al bijna weer met honger als ik dan zou gaan trainen, maar dat is echt per persoon verschillend.
  • Ro_4R
    Ro_4R Berichten: 15 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Een ‘shake’ direct na de training, bro-science? Nah er zijn diverse wetenschappelijke artikelen die spreken over een ‘anabolic window’.
    >
    >
    >
    > Het betrof deze opmerking. 30 min. is een relatief getal daarbij inderdaad (my bad). Maar ik doel meer op jouw opmerking dat men een shake direct na de training dient te nuttigen vanwege je anabolic window. Dat dát nodig is, is wel degelijk bro-science. Er bestaat of course wel een anabolic window, maar die neemt niet zo snel af als men vaak denkt.
    >
    > Hier wordt dat uitgelegd: https://www.bell-coaching.com/voeding/voeding-rondom-

    Interessant! Het maakt wel duidelijk dat de wetenschap er niet volledig over uit is. En ik dus ook niet! Het ene artikel schrijft wel, deze weer niet. En dat cirkeltje gaat steeds weer rond.

    Wat ik niet helemaal begrijp is de functie van vetten bij de synthese....? In hoeverre en in welke mate ze geconsumeerd kunnen worden. Dat staat er niet omschreven.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Goeie vraag! Wat ik er tot nu over weet is dat men voor de training het vetgehalte laag moet houden, maar dat is meer vanwege opname en distributie van energie. Omdat je lichaam open staat voor synthese is het aan te raden je grootste maaltijd met de meeste eiwitten, koolhydraten en vetten ná je training te nemen.

    Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden hierover!
  • Ro_4R
    Ro_4R Berichten: 15 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Goeie vraag! Wat ik er tot nu over weet is dat men voor de training het vetgehalte laag moet houden, maar dat is meer vanwege opname en distributie van energie. Omdat je lichaam open staat voor synthese is het aan te raden je grootste maaltijd met de meeste eiwitten, koolhydraten en vetten ná je training te nemen.
    >
    > Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden hierover!

    En dan een praktisch vervolg.... wat als er s’avonds getraind wordt. Maw de avondmaaltijd is al geconsumeerd. Zijn er dan handigheidjes mbt die vetten?