Voorstelpraatje — Dutch (Netherlands)

Voorstelpraatje

Opties
Hoi!
Sinds een kleine twee weken ben ik nu actief bezig met MFP, en blijkbaar bestaat er een forum :)

Ik heb al ruim tien jaar een eetstoornis; en ik heb letterlijk alle facetten en vormen (lett.) wel zo'n beetje gekend. De laatste jaren was het echter vooral gericht op eetbuien. Het compensatiegedrag had ik 'afgeleerd', en dat zorgde ervoor dat ik dus erg veel aankwam op korte tijd. Het afgelopen jaar is daar door medicijngebruik nog meer gewicht bij gekomen...

Nu heb ik sinds kort mijn eetbuien redelijk onder controle (hoezee!), en ik wilde dus de vervolgstap zetten, namelijk door me te richten op misschien wel weer wat af te gaan vallen. Het is en blijft voor mij uitkijken dat het niet obsessief wordt, maar ik denk dat ik het best kan overzien momenteel.

Naast die eetstoornis heb ik ook te maken met depressie en angst. Het is een leuke combinatie zoals je begrijpt :')
Mijn angst zorgt ervoor dat ik niet veel naar buiten durf, dus ik moet het momenteel vooral met mijn voeding doen.
Overigens betekent dat niet dat ik niks aan ga hoor! Maar het is wel altijd een gigantische drempel die ik over moet.

Anyways.
Wat eten betreft... Ik ben sinds een jaar of twee vegan en al langer vegetariër.
Ik heb mijn zgn tdee uitgerekend en ik zou om af te vallen zo'n 1800cal. moeten eten per dag, en om op gewicht te blijven 2300. Maar zoals ik eerder al aangaf, ik wil niet te obsessief worden... Ik vind alles binnen die marge in ieder geval netjes. Zeker zolang mijn eetbuien uitblijven. Sowieso heb ik al gemerkt dat mijn dagen rond de 1800-1900 liggen.

Mijn uiteindelijke doel is een gezond gewicht, maar dat is nu nog veel te ver weg. Voor nu vind ik het belangrijk dat mijn gewicht überhaupt naar beneden gaat.

Ik sta open voor vriendverzoeken. Misschien wel leuk om dan ook even iets over jezelf te vertellen :)

Daag!

Reacties

  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Hoi, wat vervelend de stoornissen en angsten.
    Je plannen zijn in elk geval positief. Je kan focussen op de dingen die je niet kan, maar het is beter je te richten op de dingen die je wel kan.

    Bewegen kan je namelijk ook gewoon thuis. Met een fitness mat van een paar tientjes kom je al een heel eind.
    Met het bewegen kan je je hoofd leeg maken , dus helpt dat op 2 vlakken. Je gemoedstoestand en je gewicht.

    Ik ben 51 en op het moment volop aan het sporten en wil er nog 2 a 3 kilo af.
    Ben een carnivoor omdat mensen nou eenmaal zo zijn. ( respect voor anderen hoor). Doordeweeks let ik op mijn voeding en in het weekend een stuk minder. Ben ook een bourgondier 😀. Maar het is niet zo dat ik helemaal los ga.
    Maar wel een wijntje of biertje extra.

    Ik neem voedings middelen die wat langzamer verteren. Zoals eiwitrijke producten. Skyr in de ochtend. en in de avond. meergranen brood in de middag.
    Verder veel wortels, komkommer, Snoep tomaatjes etc. Met het avond eten eet ik normaal mee met het gezin. Ik pak iets minder aardappelen en meer groenten.
    Drink veel water!!! Het is niet nodig om calorieën te drinken, dus daar zit vaak een grote winst.

    Nou succes!!!!
  • Annemariezonderma
    Annemariezonderma Berichten: 14 Member
    Opties
    @corneaarts thanks voor je bericht :smile: Het is inderdaad beter te richten op wat ik wel kan! Thuis wat vaker de trap op en af bijvoorbeeld... inderdaad een matje; en oefeningen doen.

    Wat ik eet over het algemeen, is:
    in de ochtend soyayoghurt met muesli en fruit, in de middag brood met humus, groente (komkommer, tomaatjes, spinazie, ...) of een (quinoa) salade, of wraps gevuld met allerlei + bonen, in de middag fruit / vegan bar, avond eten eet ik meestal met mijn ouders mee, dus dat is 9 van de 10 keer AVG; minder aardappelen dan groente: veel groente (I love my veggies) en iets van een vleesvervanger, of niet.

    En nu wil ik een beetje uitzoeken wat mij gaat helpen afvallen; beetje spelen met mijn calorie-intake, (sowieso gaat mijn lichaam blij zijn zonder eetbuien), hopelijk mijn angsten overwinnen en toch zo vaak mogelijk buiten komen voor een wandeling bv. en nouja. We gaan dit gewoon aan zeg maar :smiley:
  • annevxx
    annevxx Berichten: 2 Member
    Opties
    Hoi Annemarie!

    We hebben best wel veel gemeen! Ik heet Anne, en ben sinds een tijdje weer actief op MyFitnessPal. Het lijkt me leuk om vrienden toe te voegen om elkaar te kunnen motiveren en tips te geven!

    Ik heb zelf Anorexia en Boulimia gehad, en zit nu in een fase van die tweede. Vandaar dat ik wel een soort trigger warning aan je wil geven en de keuze aan jou laat of je me wel of niet toevoegt als vriend.
    Op dit moment struggle ik ook met een depressie, dus ik herken me wel een beetje in jouw verhaal. Enige verschil is dan wel dat ik mijn compensatie nooit afgeleerd heb en dus nog wel een gezond gewicht heb.

    Laat me weten als je vrienden wilt worden!

    Liefs
  • San_Geus
    San_Geus Berichten: 4 Member
    Opties
    Je kan ook je met je macro's wat spelen om te zien wat werkt, meer of minder eiwitten/koolhydraten/vetten. Of het online laten uittellen (via Google vind je zulke calculators). En ik raad je zeker een beetje krachttraining aan als je gewicht wil verliezen. Je hoeft daarom nog geen bodybuilder te worden (dat is als vrouw sowieso niet makkelijk wegens spieraanleg) maar wat meer spieren verbruikt wat meer vetten, metabolisme blijft op peil.. Én je wordt er sowieso steviger van.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @San_Geus zei:
    > Je kan ook je met je macro's wat spelen om te zien wat werkt, meer of minder eiwitten/koolhydraten/vetten. Of het online laten uittellen (via Google vind je zulke calculators). En ik raad je zeker een beetje krachttraining aan als je gewicht wil verliezen. Je hoeft daarom nog geen bodybuilder te worden (dat is als vrouw sowieso niet makkelijk wegens spieraanleg) maar wat meer spieren verbruikt wat meer vetten, metabolisme blijft op peil.. Én je wordt er sowieso steviger van.

    Spieraanleg is voor iedereen anders ongeacht man of vrouw. Mannen worden gespierder door hun hoeveelheid testosteron
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hi Annemarie, mooie post! Welkom en veel succes.
    Voeg mij maar toe :)
  • Annemariezonderma
    Annemariezonderma Berichten: 14 Member
    Opties
    @annevxx Hoi Anne, allereerst bedankt voor je reactie! Enerzijds fijn te horen dat je wat herkenning vindt in mijn verhaal, zowel voor jou wellicht als voor mij. Anderzijds natuurlijk helemaal niet fijn... Ik gun niemand een eetstoornis of depressie, laat staan allebei :')
    Ik wil je wel toevoegen als vriend hier! Ik kan wel tegen een stootje. Haha ;)

    @san_geus ik ben indd een beetje aan het spelen met macro's; kijken wat me het beste ligt, wat het beste voor mijn lichaam is, of wat ik aan kan wat voeding betreft. Daar ben ik ook nog wat mee aan het spelen en oefenen. :sweat_smile: