Yoghurt 0% vet, gezond of niet? — Dutch (Netherlands)

Yoghurt 0% vet, gezond of niet?

Opties
nathalie111094
nathalie111094 Berichten: 2 Member
april 2019 aangepast in Motivatie en steun
Goedemiddag allemaal 😊!

Ik had eens even een vraagje ivm yoghurt met zoetstoffen 0% vet.

Ik gebruikte deze variant vaak omwille dat ik ze heel lekker vindt en ze heel laag in kcal zijn, onlangs las ik een artikel dat dit toch geen goede keuze zou zijn..

Door de zoetstoffen zou het je hersens saboteren en zou het je lichaam toch aanzetten tot vet opslaan.. heeft iemand hierover informatie?

Want weet niet goed of ik ze nu nog moet kopen of niet..

Alvast bedankt, Gr Nathalie 💋

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Alles wat je noemt over zoetstof is incorrect. Het is het meest geteste product en keer op keer veilig bevonden. Je kunt met hartelust de yoghurt eten zonder je daarover zorgen te maken.
  • nathalie111094
    nathalie111094 Berichten: 2 Member
    Opties
    Oke, super! Want vondt het voor mezelf een makkelijke manier om iets zoet te eten zonder mijn kcal de hoogte in te sturen 😊.. bedankt
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je kunt geen vet opslaan als je in een tekort zit... Dus geen idee waar je je informatie vandaan haalt, maar kom liever niet meer op dat soort sites. ;)
  • Consuela1971
    Consuela1971 Berichten: 19 Member
    Opties
    Het is oppassen met zoetstoffen. Je hersenen krijgen namelijk een signaal dat je suiker eet als je zoetstoffen gebruikt. Gevolg is dat er insuline wordt aangemaakt terwijl je lichaam dat niet nodig heeft met alle gevolgen van dien. Dit mechanisme is de reden dat mensen die veel zoetstof gebruiken juist aankomen. Verdiep je er maar eens in. Er zijn zoetstoffen die veel minder dat effect hebben zoals echte stevia.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Het is meer het signaal dat je minder calorieën binnen krijgt dan met suiker en dus eerder opnieuw trek krijgt.
    De verzadiging is een stuk minder.

    Waardoor je opnieuw gaat snoepen.

    Dus had je beter dat klontje suiker in de koffie kunnen doen. Suiker geeft ook meer energie. En is daarom zo slecht nog niet. De hoeveelheid is de boosdoener.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    april 2019 aangepast
    Opties
    Incorrect. De zaken die jullie aandragen kloppen niet. Je lichaam gaat ook geen extra vet opslaan etc. Zoetstoffen zijn ideaal omdat het geen calorieën bevat. Je krijgt er ook geen extra honger door. Er zit ook geen verschil in 'signaal' in de hersenen. Als je iets consumeert waar geen calorieën inzitten, betekent dat niet dat het plots calorieën gaat bevatten. Dus nee, mensen komen daar niet van aan. Als je aankomt eet je teveel.

    Zoetstoffen zijn het meest getest en altijd veilig bevonden. Er is totaal geen reden om ze te vermijden.

    Hier een artikel die helder omschrijft hoe het zit met zoetstof: https://www.bell-coaching.com/voeding/zoetstoffen-aspartaam/
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @Consuela1971 zei:
    > https://www.nederlandvoedselland.nl/artikel/de-werking-van-zoetstof-op-ons-brein-en-ons-lichaam

    Een recente meta-analyse van meer dan 200 onderzoeken toont echter aan dat het consumeren van laag-calorische zoetstoffen in plaats van suiker leidt tot een verlaging van energie-inname en lichaamsgewicht. Als je wilt afvallen is een voor de hand liggende eerste stap om lightdranken te drinken in plaats van suikerhoudende dranken, omdat vooral vloeibare calorieën makkelijk zorgen voor overconsumptie. Nog beter is het natuurlijk om water te drinken.

    Dit staat in het verhaal. Dus wat is nu het probleem precies??
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik zeg ook niet wat goed of slecht is.
    Ik zeg niet dat zoetstoffen slecht zijn. Maar dat is suiker in feite ook niet.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @corneaarts zei:
    > Ik zeg ook niet wat goed of slecht is.
    > Ik zeg niet dat zoetstoffen slecht zijn. Maar dat is suiker in feite ook niet.
    >
    >

    Dan blijft dus de bottom line minder calorieën eten = afvallen. En hoe je dat invult is voor ieder anders.
    Sporters zullen daar een andere invulling aan geven dan mensen die alleen voor minder gewicht gaan.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Dus gebruik ik ook zoetstoffen 😉
  • LiseKetolicious
    LiseKetolicious Berichten: 15 Member
    Opties
    Volle, griekse yoghurt. Heerlijk en vult. :)
  • Fraukje74
    Fraukje74 Berichten: 49 Member
    Opties
    Hoe kan het nou eigenlijk dat als je koolhydraatarm eet, je enorm veel vet mag eten, je daardoor dus zeker niet onder je caloriegrens komt, mensen soms 10 tallen kilo's afvallen?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Hoe bedoel je "en dus zeker niet onder je caloriegrens komt". Op basis van welke informatie concludeer je dat? Daarnaast is "enorm veel vet" vrij relatief natuurlijk. Afvallen = energietekort hanteren. Hanteer je dit niet dan blijf je op gewicht of kom je aan. Elk dieet "werkt"; puur en alleen omdat men in een energietekort eet. Niets meer niets minder. :smile:

  • Fraukje74
    Fraukje74 Berichten: 49 Member
    Opties
    Ik snap wat je bedoelt, maar koolhydraatarm let niet op calorieën, wel op koolhydraten. Volle melk, kwark, slagroom, etc bevatten veel calorieën en veel vet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    maar koolhydraatarm let niet op calorieën
    Oh, is dat zo? Waarom niet? Daar tellen calorieën net zo. Bij alle diëten tellen calorieën. Of je ze nu telt of niet.
    1gr KH = 4 kcal
    1gr vet = 9 kcal
    1gr eiwit = 4 kcal

    Dat iemand zijn calorieën niet bijhoudt, maar a.d.h.v. een dieet eet, wil nog niet zeggen dat ze niet onder een bepaalde energiebehoefte zitten, alleen is dit niet inzichtelijk.

    Macroverdeling zegt deels iets over calorieën, maar als jij onder de streep gewoon onder je caloriebehoefte blijft dan val je af. Of je nu 100% KH eet, of 100% vet of alleen eiwitten. De natuurwet van de thermodynamica blijft daarmee staan, die is voor iedereen hetzelfde ongeacht macro-indeling.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Als je pasta vervangt door groente pasta etc etc dan krijg je een enorme hoeveelheid calorieën minder binnen.

    Als je dan wel vlees eet...

    Kom je met je calorieën lager uit.
    Tenzij je zoveel vlees en vet eet dat je er weer boven komt.

    Ik heb collega's waarvan de 1 keto doet, en de ander de pasta en aardappelen vervangen heeft voor koolhydraatarme varianten.

    Hierdoor kwamen ze onder hun onderhoud. 1 zelfs onder zijn bmr.

    De 1 die keto doet, gaat nu in de weekends weer er van af.....
    Blijkt toch wel lastig te zijn.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Ook al heeft ieder zijn voorkeur, maar ik zou persoonlijk Keto nooit aan iemand aanraden mits daar echt een doel bij gebaad is. Voor sporters is het sowieso niet aan te raden, je prestatie gaat de goot in zonder KH.
    Als je pasta vervangt door groente pasta etc etc dan krijg je een enorme hoeveelheid calorieën minder binnen.
    Ja precies. Op zich natuurlijk een super handig alternatief. Ik zou liegen als ik het zelf ook niet al eens gegeten heb op een rustdag waarbij ik maar 100gr KH op de dag heb.
    De 1 die keto doet, gaat nu in de weekends weer er van af.....Blijkt toch wel lastig te zijn
    Ja, kan me heel goed voorstellen. Echt duurzaam is keto niet. Ik lees hier en daar wel dat sommige mensen er baad bij kunnen hebben, maar een 'leuk' dieet is het volgens mij niet.
  • Fraukje74
    Fraukje74 Berichten: 49 Member
    Opties
    Oké, uiteindelijk heeft dus alles met calorieën te maken, net als ik al dacht.