Hier ook weer begonnen! — Dutch (Netherlands)

Hier ook weer begonnen!

Hoi allemaal, zoals jullie weten ben ik flink actief op het forum, maar de app gebruikte ik nu en dan om wat functies te controleren en de community te gebruiken, het logboek echter...

Ik voel gezond en kan prima een training meekomen op de sportschool. Toch om dingen voor te zijn, voel ik me wel iets minder over mijn kracht en conditie. Tijd om daaraan te werken! Ondanks bewust proberen gezond te blijven eten en te sporten, is dat toch lastig merk ik. Ik eet ook liever iets op voor het gemak dan tot de volgende dag laten staan of weg te gooien (zo slecht voor het milieu). Volgend jaar kom ik een ander team bij de handbal en dat wil ik goed voorbereiden, want die voorbereiding staat al bijna voor de deur.

Dus ben ik maandag goed begonnen, gewogen en die dag meteen TDEE en BMR uitgerekend.
Ik kom uit op ongeveer TDEE van 2400kcal en BMR 1750 met mijn 26 jaren, 180cm, 74kg. Sporten is wisselend, vaak 3x per week maar zo heel intensief is het nou ook niet en soms skip ik wel wat de afgelopen tijd. Dus heb 1-2x aangehouden. Ik doe crossboxen (45min) bodyjam (1hr), soms spinnen (30m sprint of 45m rpm), maar al bij al niet heul veel merk ik en gaat het me ook minder af dan vroeger. Eerst had ik elke zondag nog een wedstrijd en nu niet meer, maar kan mezelf niet naar de sportschool slepen in het weekend. Tevens denk ik dat ik echt wat meer kracht dingen zou moeten doen, maar daar in me eentje staan bij de gewichten is niets voor mij. Ik ben meer een sociale & teamsporter...

Nu om af te vallen vind ik 500 kcal zakken wel een grote stap, merk ik de eerste twee dagen (al had ik als goede collega wat lekkers meegenomen naar werk, dat mag ook wel minder...). Ik kijk er even naar aan maar kijk op tegen de feestjes die komen en dan eraan te houden, we gaan het zien.
«1

Reacties

• corneaarts
    corneaarts Berichten: 722 Member
    Bouw wat reserves in voor de feestjes. Het lukt je vast.
    Zoek iemand waarmee je naar de sportschool kan. Of doe hiit training.
    Wil ik ook gaan doen. Duurt maar 20 minuten en je kan het thuis.

Zet hem op!!!
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Succes Laurens! 💪🏻
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Succes Laurens!!
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,479 MFP Moderator
    Thanks allen!

Ik heb een groepje waarmee ik sport, we deden vroeger HIIT en ABS&CORE maar nu meer crossboxen en spinnen, alleen vaak zo vroeg na m'n werk dat ik dan nog niet eens thuis ben. Koken en avondeten doe ik erna wel, maar moet echt op tijd beginnen om dat te halen en geen late afspraken hebben in m'n werkagenda.

BodyJam doe ik met de groep samen, maar ik kan nog wel iemand gebruiken die mij in het weekend mee kan slepen voor samen of naar een lesje... Tijd voor de zoektocht!
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Met Strava sport je nooit alleen ;)

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/8eb4gtpimW
  • LaurensE1
    Even een check-in na de afgelopen week...

Toen kwam er opeens een vriend langs om te borrelen (wél bruin stokbrood) en de high-wine gepland op Bevrijdingsdag, waar ook wat biertjes bij zaten tikte er hard in. Daardoor zat ik gemiddeld 300kcal boven mijn doel per dag. Volgende keer zorgen dat ik wat meer ruimte heb om te compenseren van het weekend (thanks voor de tip, Corne, je zei het al maar zo ver kwam ik nog niet).

Het positieve ervan is dat ik nog wel 100 tot 200kcal onder mijn TDEE zat en het loggen goed gaat nu en een gewoonte begint te worden. Daarnaast ook bewusten van hoeveel kcal iets is en gezondere manieren te vinden voor te koken. We gaan door...
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Nog best een mooie balans gevonden dan, toch :)? Ook nog lekker gesport dan? Ik vind BodyJam ook erg leuk! Zelf ga ik altijd alleen naar de sportschool en zat na te denken om me bij een hardloop groepje aan te sluiten, maar ik weet dat ik alleen ga als het weer lekker is :sweat_smile:
  • LaurensE1
    Sporten was iets minder, maar dat pak ik deze week weer op. De sportschool waar ik zit gaat ook weer bootcamp buiten aanbieden, dat is erg leuk in de zomer met lekker weer!
  • itzhanne82
    Lekker bezig Laurens. Lukt het je al goed om het sporten weer op te pakken?
  • Meliss1Senna
    Meliss1Senna Berichten: 25 Member
    goed bezig Laurens!
  • leym92
    Mijn sportschool heeft ook bootcamp! Nog nooit geprobeerd, ga ik eens doen :)

Succes deze week!
  • LaurensE1
    Heya, weer een check-in. Sporten gaat beter ja, vanavond BodyJam of iets anders doen en ben braaf maandag geweest, waar ik woensdag nog spierpijn van had. Ook handbal gehad gisteravond, dus één biertje verdient en daar netjes aan gehouden. Elke dag behalve dinsdag onder m'n doel, dus dat gaat goed! Volgende week eens kijken of ik dat terug zie in gewicht.

Bootcamp is helaas nog niets van bekend wanneer dat begint, maar handbaltraining is buiten dus... Hadden geluk gister dat het pas na onze training ging regenen.

Nu de grote uitdaging: het komende weekend met een feestje op zaterdag en zondag een concert. Gelukkig gaat een vriend mee die het prima vind ook maar gezond te drinken (spa rood, cola zero/light, of niets!). We dansen wel lekker altijd dus die beweging pak ik mee ;)
  • leym92
    Ik ben benieuwd naar of je je het afgelopen weekend een beetje aan je goede voornemens hebt kunnen houden :).
  • LaurensE1
    Dat ging nog best aardig zal ik je vertellen. De vrijdag niets bijzonders gedaan, dus dat was goed (moest wel m'n lunch schatten want die had ik ergens gehaald). Zaterdag met het feestje was natuurlijk dik eroverheen want ik ging erna nog naar de stad, maar zondag bij het concert ook alleen een flesje Spa rood gedronken.

Zondag zelfs wezen sporten in de ochtend, het was niet veel/zwaar maar ging meer om het idee... Dus 4x geweest vorige week.

Tijd om weer eens te wegen!
  • leym92
    Ah, fijn! Goed bezig :smiley:
  • corneaarts
    En Laurens, afgevallen??
  • LaurensE1
    Jazeker! Laatste keer dat ik woog was ik ruim 1kg lichter. Ik weeg niet zo vaak maar zie wel vooruitgang, dat is het mooiste.

Afgelopen week op vrijdag en zaterdag een stuk overheen gegaan want ik had feestjes. Toch wel opgelet hoeveel ik dronk en at, maar toch eroverheen. Dat wel gecompenseerd met de rest van de week dus kwam ik nog wel goed uit, zeg 25kcal boven m'n doel op een dag. Wel lekker 3x gesport. En altijd lastig om in te schatten als ik iets haal voor de lunch (1x in de week), daar schat ik altijd hoger in voor de zekerheid.

Deze week weer nieuwe kansen!
  • LaurensE1
    Een kleine update: Het gaat nog steeds goed!
    Ik geloofde m'n ogen niet toen ik gister zag dat er 70kg stond op de weegschaal, terwijl ik het Hemelvaartweekend doorgebracht had zonder heel specifiek loggen want ik was een weekendje weg en uit eten is altijd wat moeilijker, maar wel gezond blijven eten. Ik merk wel dat mijn behoefte om mij zo vol te eten totdat ik geen honger heb soort van weg is. Ik eet nu een goede portiegrote. Deze week weer er tegenaan!
  • itzhanne82
    Lekker bezig Laurens!
  • LaurensE1
    Hi all! Weer een update... Toch blijft het moeilijk elke dag aan m'n max inname te zitten en vind ik het niet erg als ik er een klein beetje overheen zit, zodat ik nog wel het weekdoel (bijna) haal. Vooral lastig in de zomer merk ik omdat er ieder weekend wel een feestje, festival of concertje staat en je dan weer buiten de deur eet, dus lastig invoeren en moeten schatten. Natuurlijk horen de drankjes daar ook bij, wel nu en dan een gezonde keuze tussendoor maar blijft toch lekker verfrissend, zo'n biertje.

Inmiddels nog steeds rond de 70 kg. Tijd om eens opnieuw doelen uit te rekenen en kijken of ik dat verder kan doorzetten.
  • corneaarts
    De zomer is wel herkenbaar.
    Gebruinde huid weegt 3kg meer.

Ben net de BBQ aan het ontdekken.
    Spareribs pulled pork etc. Biertje erbij..
  • itzhanne82
    Ja, de zomer is wat dat betreft soms best lastig. Als je echt een heel groot sociaal leven hebt, dan kan ik me voorstellen dat het soms lastig is om hiermee rekening te houden. Heb je al nagedacht over nieuwe doelen?
  • LaurensE1
    Nog geen idee voor nieuwe doelen. Ik mag zeker wat vaker sporten want ik merk dat ik nu liever een filmpje pak in plaats van mijn vaste sportdag. Typisch zomergedrag voor mij, haha.

Ik ga voor de volgende update weer aan het rekenen.
  • LaurensE1
    Inmiddels veel weekenden verder en terug naar 71kg. No problemo, de zomer is er om te genieten.
    Deze week weer 'eerlijk' opnieuw begonnen en alles noteren, tijd om weer die 70 te halen!
    Daarna de nieuwe doelen opstellen, alleen met vakantie in september gaat lastig worden...
  • corneaarts
    Vakantie is voor mij ook voorbij.
    Nu even laag in calorieën en weer extra gaan sporten.