☀️dag weegdag — Dutch (Netherlands)

☀️dag weegdag

Opties
ReinderRendier
ReinderRendier Berichten: 152 Member
106,4 kg

Snik, ondanks veel sporten en een weekje calorieën tellen toch nog 1,4 kg aangekomen. Het positieve is dat mijn conditie verbetert, mijn kracht is toegenomen, ik goed slaap en een stuk minder last heb van stress. Mijn doel is nu gemiddeld 5000 calorieën per dag te verbranden, 1000 meer dan afgelopen maand.

Hoeveel wegen jullie vandaag?
«1

Reacties

  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    💪 Oké heel veel positieve punten behalve dat je gewicht is toegenomen terwijl je wilt dat het daalt.
    Zoek je de oplossing in nog harder sporten/meer willen verbranden of is er iets opgevallen in de calorieën die je hebt geconsumeerd?
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Ondanks dat wat de weegschaal zegt, klinkt het alsof je echt lekker bezig bent! Ik heb dagen waarop ik de ene ochtend wel 2 kilo zwaarde/lichter ben dan de dag ervoor, dus laat je vooral leiden door hoe je je voelt. Ik zou gebaseerd op één weegmoment niet zo'n drastische aanpassing doen. Is een 500 cal verschil niet beter haalbaar? 250 minder eten en 250 meer activiteit? Consequent zijn is meestal de grootste voorspeller van succes.

    Ik was vanmorgen 70,5 kg. Ik kom van +/- 78 kilo en ben begin maart begonnen. Ik ben meestal een aantal weken/maanden erg fanatiek en dan ben ik plots de motivatie kwijt. Sinds maart heb ik elke week minstens 3x gesport en ik heb meegedaan aan de 40 dagen ikpas. Behalve beter voor m'n lijf zorgen had ik geen specifiek doel. Over 2 weken een loop van 10 km, dus het leek me (onlangs bedacht) mooi om dan onder de 70kg te komen, zodat ik dan minder gewicht mee hoef te nemen. Ik ben alleen al de hele week super verkouden (verkleumd met koningsdag) en hierdoor helemaal uit het ritme en heb dus voor het eerst weer een week niet gesport. Hopelijk komende week gewoon weer lekker oppakken!

    Als je kritisch naar je afgelopen week kijkt, valt er dan naast het verbruik met 25%(!) opschroeven nog op andere plekken winst te behalen?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat fijn dat je er zo positief in zit, dat is al heel wat! :)

    Is het wellicht geen idee om de aanpassing meer te zoeken in je voeding (energie-inname), dan een doel te stellen van het verbranden van 5000 kcal (wat mij een beetje onrealistisch lijkt)?
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Het kan best zijn dat je net iets wat meer vocht bij hebt...
    Bij mij is het soms ook een kilo meer.
    Het gaat met pieken en dalen.
    Vaker wegen geeft daarom meer inzicht.

    Vakantie met een biertje en een schaaltje chips gaat toch snel mee tellen. Maar af en toe mag dat ook.toch

    Ga eerst eens nauwkeurig tellen wat je eet.
    De calorieën zonder correcties.
    Ben daar wel benieuwd naar.
    Bij mij ging het daar ook mis.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Bedankt voor alle reacties en de nuttige tips en vragen.

    Er valt zeker wat te veranderen in mijn eetpatroon. Als ik terugkijk valt op dat ik nog ongezond eet, dat komt ook voor een groot deel doordat mijn vrouw inkopen doet en zo heerlijk kan koken en bakken. En ik ben van plan een vetpercentage meter/knijper te kopen, want het voelt wel alsof ik ben afgevallen, ik krijg meer spieren.

    En heeft iemand ervaring met de Polar Balance? Die doen niet meer aan calorieën tellen, maar simpel wegen en verbruik meten.

    Misschien is het teveel, of telt mijn horloge te optimistisch, maar als ik relatief meer beweeg, zou het toch moeten helpen. Vanavond nog een half uurtje op de hometrainer, dan heb ik 5000 gehaald vandaag, volgens mijn horloge. ;)
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    @leym92 mooi doel, die 10 km. Ik heb afgelopen 10 maart voor het eerst die afstand gelopen in 70 minuten. Zo, wat een boost zoiets geeft, succes!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    En heeft iemand ervaring met de Polar Balance? Die doen niet meer aan calorieën tellen, maar simpel wegen en verbruik meten.
    Ik ken de weegschaal alleen van naam. Waarschijnlijk overhyped en overpriced. Een basic weegschaal voor gewicht volstaat prima. Een weegschaal is niet echt in staat om verbruik te meten.
    Er valt zeker wat te veranderen in mijn eetpatroon. Als ik terugkijk valt op dat ik nog ongezond eet, dat komt ook voor een groot deel doordat mijn vrouw inkopen doet en zo heerlijk kan koken en bakken
    Ah kijk aan :wink: Daar kunnen we een bottleneck hebben; het niet nauwkeurig invoeren van voeding in MFP of weten wat je eet aan calorieën in een maaltijd.
    Misschien is het teveel, of telt mijn horloge te optimistisch, maar als ik relatief meer beweeg, zou het toch moeten helpen.
    Mijn advies zou nog steeds zijn; eet op basis van je TDEE en ga niet af op verbruikte calorieën die je horloge aangeeft en kijk eens wat dat voor je doet. 1,5kg erbij in 1 week duidt bijna op veel te groot overschot aan calorieën; m.a.w. je eet te veel of je overschat je verbruik waardoor je niet in een tekort eet.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    > @corneaarts zei:
    > Het kan best zijn dat je net iets wat meer vocht bij hebt...
    > Bij mij is het soms ook een kilo meer.
    > Het gaat met pieken en dalen.
    > Vaker wegen geeft daarom meer inzicht.
    >
    > Vakantie met een biertje en een schaaltje chips gaat toch snel mee tellen. Maar af en toe mag dat ook.toch
    >
    > Ga eerst eens nauwkeurig tellen wat je eet.
    > De calorieën zonder correcties.
    > Ben daar wel benieuwd naar.
    > Bij mij ging het daar ook mis.
    >
    >
    >

    Het is alleen zo vermoeiend, ik ga liever een uurtje fietsen dan calorieën tellen. Chatten hier kost daarentegen geen moeite. 😁
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    1000calorieën eten gaat sneller dan verbranden.
    Dus in 10 minuten registreren, kan je een uur trainen besparen 😂😂😂
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    > @ReinderRendier zei:
    > @leym92 mooi doel, die 10 km. Ik heb afgelopen 10 maart voor het eerst die afstand gelopen in 70 minuten. Zo, wat een boost zoiets geeft, succes!

    Dankjewel! Ik heb er zin in :)! Vorig jaar dezelfde loop in 1:04:59 gedaan. Ik ben nu iets eerder begonnen dan vorig jaar met voorbereiden en had meer van m'n tempo verwacht, maar we zien het wel.

    Meestal begin ik met meer bewegen en pas ik daarna m'n voeding wat aan. Tegelijk is zo'n grote verandering in een keer. Maar als je super actief wordt (en daardoor hongeriger) dan raak je makkelijk gewend aan dat extra eten. Als je ineens minder gaat bewegen dan gaat je eetlust helaas niet 1 op 1 mee omlaag. Ik kan het jammer genoeg niet meer vinden, maar ik heb een tijdje geleden een interessant artikel gelezen over een onderzoek waarbij de participanten of voor 100 cal of voor 300 cal moesten bewegen (3x per week geloof ik). De groep van 300 at meer bij (versus wat ze anders zouden doen) dan de 100 groep. Uiteindelijk komt het dus niet neer op meer activiteit = meer winst, maar meer een balans. Die ga je vast vinden :smiley:
    Ik ga zelf wel eens wat langer door in de sportschool als ik iets extra's wil eten :yum: maar dat is niet een standaard doel.
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    Je hebt trouwens ook wel apps/sites die je vetpercentage voor je betekenen. Heb je alleen een meetlint of zo'n tang voor nodig. Alleen meetlint vertelt je genoeg. Geen wilde weegschalen voor nodig ;)
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Wat @itzhanne82 zegt..... TDEE uitrekenen en calorieën tellen anders kan je wel 24 uur in de sportschool gaan staan maar dan kom je er nog niet.
    Kijk wat je stap voor stap kan schrappen of vervangen voor iets gezonds in je eetpatroon. Je hoeft niet alles meteen om te gooien.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Mijn TDEE is tussen 3500 en 3800, dus ik ga proberen onder 3000 calorieën te blijven.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Met 3000 mag je nog heel wat eten..als je overdag het een en ander aanpast, kan je savonds gewoon met de vrouw mee eten. 😉
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Dat is wel enorm veel, kan je uitleggen hoe je daaraan komt?
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    > Dat is wel enorm veel, kan je uitleggen hoe je daaraan komt?

    Die 1,4 kg, tja, ik snap het eigenlijk niet, zoveel als ik gesport heb, en nog gewoon zwaarder worden, maar ook sterker en conditie opgebouwd.

    Goed, afgelopen week ook veel chips gegeten, een stuk of 3 pizza's, broodje hamburger met patat, lekkere biertjes (quadriplle en triple), taart, vlaai, roomsoes, en ben vast nog wat vergeten. ;)

    Mijn vrouw vindt het niet leuk dat ik afval en betrekt het heel erg op haarzelf, want ze is echt veel te zwaar. Kan ook niet met haar over afvallen praten, daarom blij dat ik hier mijn hart kan luchten.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Ik bedoelde je TDEE. Natuurlijk weet ik dat iedereen verschillend is, maar de 'algemene' richtlijnen zijn toch ook rond de 2500kcal voor mannen. Je sport veel begreep ik uit je berichten, toch is het naar mijn idee extreem hoge inname. Voeding is 80%, sport 20%.

    Daarnaast liegen de resultaten er natuurlijk niet om. Dit is natuurlijk wel 'slechts' één week maar als je 1,4kg aankomt is er duidelijk iets niet goed. Terug naar de tekentafel lijkt me.
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    Waarom 3 pizza's in een week? Jammer dat jullie niet op een lijn zitten. Helpt het niet om meer te focussen op je gezondheid dan op je gewicht? Dat voelt voor mijzelf meestal positiever. Hebben jullie al vaker gehad dat dan een van de twee de levensstijl wil aanpassen en de ander er geen trek in heeft?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Die 1,4 kg, tja, ik snap het eigenlijk niet, zoveel als ik gesport heb, en nog gewoon zwaarder worden, maar ook sterker en conditie opgebouwd.
    Dat antwoord geef je eigenlijk zelf al :wink: : Goed, afgelopen week ook veel chips gegeten, een stuk of 3 pizza's, broodje hamburger met patat, lekkere biertjes (quadriplle en triple), taart, vlaai, roomsoes, en ben vast nog wat vergeten.

    Teveel gegeten dus :smirk:
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik herken het wel....
    Bij mij deden ze in het begin ook lacherig... daar heb je hem weer met zijn calorieën tellen.

    Dus deed ik het expres aan tafel. En op een gegeven moment vraagt mijn vrouw zelf hoeveel calorieën iets is. Laat ze soms ook dingen staan.
    Het bewustzijn komt dan vanzelf.

    Ik moet zeggen dat ik er met mijn ontbijt en lunch zodanig laag zit in calorieën, dat ik Savonds normaal mee eet. Ik neem geen toetje. En savonds geen koek meer bij de koffie.

    Eigenlijk hoef ik er niet veel voor te laten. Maar neem andere producten.
    Skyr smorgens vond ik smerig, maar met honing is het heel lekker.
    En het vult goed vanwege de eiwitten.

    En ja... meer groenten dan aardappelen..
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    > @leym92 zei:
    > Waarom 3 pizza's in een week? Jammer dat jullie niet op een lijn zitten. Helpt het niet om meer te focussen op je gezondheid dan op je gewicht? Dat voelt voor mijzelf meestal positiever. Hebben jullie al vaker gehad dat dan een van de twee de levensstijl wil aanpassen en de ander er geen trek in heeft?

    Roken zijn we samen mee gestopt, dat ging en gaat perfect, het scheelt als je er beide klaar mee bent. Samen sporten is lastig vanwege het grote verschil in conditie. En afvallen hoor ik haar nu niet over.

    Waarom 3 pizza's? Omdat ik voor een maaltijd aan 1 niet genoeg heb. Dat probleem heb ik met junkfood, het vult niet genoeg en neem dan dubbele porties. Misschien moet ik leren koken.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    > Ik bedoelde je TDEE. Natuurlijk weet ik dat iedereen verschillend is, maar de 'algemene' richtlijnen zijn toch ook rond de 2500kcal voor mannen. Je sport veel begreep ik uit je berichten, toch is het naar mijn idee extreem hoge inname. Voeding is 80%, sport 20%.
    >
    > Daarnaast liegen de resultaten er natuurlijk niet om. Dit is natuurlijk wel 'slechts' één week maar als je 1,4kg aankomt is er duidelijk iets niet goed. Terug naar de tekentafel lijkt me.

    Dat is wat die site berekent, zie bijlage. Ik ga nu eerst wat serieuzer werk maken met calorieën tellen en probeer onder 3000 te blijven. Volgende week nieuwe ronde, nieuwe kansen.
    ---------
    YOUR STATS
    You are a 51 year old male who is 193 cm tall and weighs 106 kg while doing Heavy Exercise.

    Your Maintenance Calories

    3,478
    calories per day
    24,346
    calories per week
    ---------
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    > Ik bedoelde je TDEE. Natuurlijk weet ik dat iedereen verschillend is, maar de 'algemene' richtlijnen zijn toch ook rond de 2500kcal voor mannen. Je sport veel begreep ik uit je berichten, toch is het naar mijn idee extreem hoge inname. Voeding is 80%, sport 20%.
    >
    > Daarnaast liegen de resultaten er natuurlijk niet om. Dit is natuurlijk wel 'slechts' één week maar als je 1,4kg aankomt is er duidelijk iets niet goed. Terug naar de tekentafel lijkt me.

    Dat is wat die site berekent, zie bijlage. Ik ga nu eerst wat serieuzer werk maken met calorieën tellen en probeer onder 3000 te blijven. Volgende week nieuwe ronde, nieuwe kansen.
    YOUR STATS
    You are a 51 year old male who is 193 cm tall and weighs 106 kg while doing Heavy Exercise.

    Your Maintenance Calories

    3,478
    calories per day
    24,346
    calories per week
    Ah, ik zie het. Ik vind het moeilijk om het exercise gedeelte in te schatten. Wellicht dat je daarin jezelf ook overschat? Ik kies daar zelf voor de lage kant over het gemiddelde te nemen. Zoals ze zelf erbij schrijven;
    Which activity level should I choose?
    There are 5 selections you can make: Sedentary, Light Exercise (1-2 days per week), Moderate (3-5 days per week), Heavy (6-7 days per week), and Athlete (2x per day). Actual scientists came up with these figures, and until a better way is proven (by scientists), this is what my calculator will use. It's also important to understand that workouts mean REAL LEGIT workouts. If you work out 7 days per week but take it super easy, this does not qualify you as "Heavy Exercise". You will need to be honest with yourself on which activity level you belong to. Regardless, the calculator will show you ranges in calories to help you narrow in on your calorie target. Skew low if you want to lose weight, or skew high if you want to build muscle. Or just use exactly what the calculator says, it's what most people do and you'll be far ahead of the game. After a few weeks, and based off your weight, fine-tune your calories up or down :)
    Dat doet mij zeggen dat je wellicht vanwege je sporthorloge jezelf ook wat overschat. Zoals ik een uur wandelen niet een work-out noem, het is zeker wel gezond, maar zou hier niet onder de exercise vallen.

    Algemene tip: Drink tijdens je maaltijd wat water, wacht 5 minuten voordat je verder gaat met eten. Dan voel je je misschien wel vol(ler).

    Succes!
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    Je kan toch best samen sporten en niet hetzelfde doen? Ik doelde verder meer op het eten. Chips vervangen voor groente met een hummus/cottage cheese dip of een lekker stukje fruit. Een pizza minder en dan een goede salade er bij. Als je een stuk minder wil eten dan is haar hulp natuurlijk wel fijn.

    Er zijn verder natuurlijk zat 'trucjes' om je portiegrootte (of frequentie) wat in de hand te houden. Trek in iets lekkers kan ook dorst zijn. Met veel junkfood komt veel zout, dus dat lijkt me niet gek. Genoeg water, thee en koffie is altijd een goed idee. Een grote kop thee met een lekker smaakje helpt mij savonds vaak. 1/2 glazen water voor het eten kan verschil maken in hoe snel je vol zit. Langzaam eten, in de keuken opscheppen, eten van een kleiner bord en niet eten voor de tv kan best iets helpen.

    Misschien kan je de lekkernijen inplannen. Als je 's avonds pizza wil, dan overdag geen vlaai. Wil je taart, dan niet ook patat op die dag. De 80% gezond, 20% doe waar je zin in hebt van de calorieën die je op een dag mag zie ik veel voorbij komen. Kan best helpen tegen eetbuien/cravings.

    Hoe zit je met voedingsvezels?
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    >
    >
    > Dat doet mij zeggen dat je wellicht vanwege je sporthorloge jezelf ook wat overschat. Zoals ik een uur wandelen niet een work-out noem, het is zeker wel gezond, maar zou hier niet onder de exercise vallen.
    >
    > Algemene tip: Drink tijdens je maaltijd wat water, wacht 5 minuten voordat je verder gaat met eten. Dan voel je je misschien wel vol(ler).
    >
    > Succes!

    Bedankt, en ja, als ik train doe ik het goed. Er is maar 1 manier en dat is volop tot je er bij neervalt. ;) Wandelingen deed ik ook niet registreren, maar dat ga ik wel weer doen, lage TRIMP scores zorgen voor meer variatie en dat mijn stress meter niet zo doorslaat.

    Training op lage intensiteit helpt ook het vetverbrandings systeem op gang te helpen.
Deze discussie is gesloten.