Meer zichtbare buikspieren krijgen — Dutch (Netherlands)

Meer zichtbare buikspieren krijgen

Opties
frankcraenmehr
frankcraenmehr Berichten: 26 Member
mei 2019 aangepast in Fitness en training
Hoi

Zelf ben ik van 83 kilo terug gegaan naar de 64 kilo.
Momenteel schat ik mijn vetpercentage op 15% zie foto.

Wat is wijsheid voor meer gespierdere en zichtbare buikspieren?Proberen lager in calorieën te gaan zitten om het vetpercentage omlaag te krijgen door verder te cutten( nu 1600 cal per dag en ik train 3 maal per week full body 60 minuten met 30 minuten extra crosstrainer. Dan nog een dag extra 45 min crosstrainer en 30 min loopband dus 4 maal per week bezig op de sportschool)? Of is t beter nu te gaan opbouwen in spiemassa met een verhoging van ongeveer 10% op mijn onderhoud?

Mvg Frank

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Allereest complimenten voor je progress!

    En om meer zichtbare spieren te krijgen dien je nog verder te cutten, je wil namelijk je vetpercentage verlagen.
    Vraag dan is, wat is de reden dat je meer zichtbare spieren wil? Is dit omdat je er "beter" uit wil zien? Wil je meedoen aan van die bodybuildwedstrijden?

    Zelf zou ik, als ik er zo uit zou zien, spiermassa gaan bouwen, kracht bouwen, spiermassa vergroten. Maar hierbij krijg je ook altijd wat vetpercentage erbij. Je kan dit door je macro's wel zo minimaal mogelijk maken, maar het is zeker niet te vermijden.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat is wijsheid voor meer gespierdere en zichtbare buikspieren? Proberen lager in calorieën te gaan zitten om het vetpercentage omlaag te krijgen door verder te cutten( nu 1600 cal per dag en ik train 3 maal per week full body 60 minuten met 30 minuten extra crosstrainer. Dan nog een dag extra 45 min crosstrainer en 30 min loopband dus 4 maal per week bezig op de sportschool)? Of is t beter nu te gaan opbouwen in spiemassa met een verhoging van ongeveer 10% op mijn onderhoud?
    Wat wil je zelf? Waarom zou je voor meer zichtbare buikspieren willen gaan? Waarom zou je willen bouwen? Vetpercentage is trouwens irrelevant, gezien je dit niet weet mits je op de sectietafel ligt bij de patholoog die pas dan kan bepalen hoeveel vet je hebt. Maar dat terzijde... :tongue:

    Dus; wat wil je zelf? Ben je happy met je shape of kan het droger in jouw optiek? Of ben je tevreden met je fysiek, waarmee je het startschot kan geven tot een lean bulk en dus massa bouwen? Keuzes, keuzes... :smile:
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Zoek maar op YouTube op Giel Beelen.
    Een sixpack in 50 dagen.
    Nu hoeft het niet in 50 dagen neem ik aan.

    Als je de buikspieren zichtbaar wilt hebben dan moet je zakken in vetpercentage. En krachttraining helpt daarbij. En train ook je buikspieren maar overdrijf niet. 2 a 3 keer in de week is voldoende.

    Wat ik begrepen heb is dat de buikspieren niet enorm groeien. Zichtbaar zijn ze pas als het vet eromheen weg is. Je kan eerst vitten tot ze zichtbaar zijn en dan weer wat bulken etc etc
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Plus, niet iedereen heeft zichtbare buikspieren. Dat is genetisch bepaald. Sommige worden al zichtbaar met een relatief "hoog" vetpercentage en bij sommige worden ze nooit zichtbaar, hoe laag je ook zit in vet.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Plus, niet iedereen heeft zichtbare buikspieren. Dat is genetisch bepaald. Sommige worden al zichtbaar met een relatief "hoog" vetpercentage en bij sommige worden ze nooit zichtbaar, hoe laag je ook zit in vet.

    Daarom ga ik maar voor de strongmen look :lol:
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @Gustaaf85 zei:

    > Daarom ga ik maar voor de strongmen look :lol:

    Kijk daar hebben we wat aan 'strongmen' 👌🤣
  • frankcraenmehr
    frankcraenmehr Berichten: 26 Member
    Opties
    Bedankt voor jullie reacties ;)
  • frankcraenmehr
    frankcraenmehr Berichten: 26 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Wat is wijsheid voor meer gespierdere en zichtbare buikspieren? Proberen lager in calorieën te gaan zitten om het vetpercentage omlaag te krijgen door verder te cutten( nu 1600 cal per dag en ik train 3 maal per week full body 60 minuten met 30 minuten extra crosstrainer. Dan nog een dag extra 45 min crosstrainer en 30 min loopband dus 4 maal per week bezig op de sportschool)? Of is t beter nu te gaan opbouwen in spiemassa met een verhoging van ongeveer 10% op mijn onderhoud?
    >
    >
    >
    > Wat wil je zelf? Waarom zou je voor meer zichtbare buikspieren willen gaan? Waarom zou je willen bouwen? Vetpercentage is trouwens irrelevant, gezien je dit niet weet mits je op de sectietafel ligt bij de patholoog die pas dan kan bepalen hoeveel vet je hebt. Maar dat terzijde... :tongue:
    >
    > Dus; wat wil je zelf? Ben je happy met je shape of kan het droger in jouw optiek? Of ben je tevreden met je fysiek, waarmee je het startschot kan geven tot een lean bulk en dus massa bouwen? Keuzes, keuzes... :smile:

    Hee

    Die vetpercentage(die natuurlijk nooit 100% zuiver is maar een schatting) is van belang voor calorieën inname uit te rekenen (als maatstaaf)en dan op mijn onderhoud ongeveer met 10% omhoog te gaan (lean bulk)En na 2 weken bekijken wat t doet en daarop ga je je inname op aanpassen.

    Maar je ziet zoveel mensen die in een korte tijd behoorlijk spieropbouw en tegelijk een lage vetpercentage hebben.(tenminste aan hun uiterlijk te zien) Vandaar mijn vraag is of t wijs is nu nog lager te gaan of het misschien toch verstandiger is me bezig te gaan houden met spieropbouw en ik weet dat je ook inderdaad in vet aan zal komen vandaar dat ik ook voorzichtig omhoog ga met bulken.

    Mvg Frank
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Dat is wat jezelf eerst wilt. Beide gaat niet gelijk.
    Mijn neef waarmee ik train heeft een heel laag vet percentage van nature.
    Hij lijkt gespierder.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Ligt idd ook aan je bouw. Ik ben van nature lean/slank. Mijn vetpercentage is laag en nu ik mijn calorieën omhoog gooi en zwaarder train zie je sneller spieren 'groeien'. Het oogt snel gespierd omdat het vetpercentage laag is.
    Wil ik meer dan zal ik van onderhoud naar een bulk moeten en dan komt dat laagje vet er bij mij misschien ook.
    Kijk wat het doet..... Ik ga nu in kleine stapjes van een tekort naar een bulk.
    Ik ben van een tekort naar onderhoud gegaan en nog niet echt aangekomen in kilo's..... Juist afgevallen 🤔..... dus wees niet bang om langzaam op te schroeven.
  • frankcraenmehr
    frankcraenmehr Berichten: 26 Member
    Opties
    Ok thanks voor jullie reacties 👍 ik ga denk toch maar beginnen met spieropbouwen en alvast 10 % bovenop mijn onderhoud 😊
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Succes!!! Ik ga voor minder. En na de zomer op bouwen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Ik ben van een tekort naar onderhoud gegaan en nog niet echt aangekomen in kilo's..... Juist afgevallen 🤔..... dus wees niet bang om langzaam op te schroeven.
    Dit komt doordat je metabolisme iets verhoogd door meer voeding. Je lichaam krijgt meer en is dus drukker bezig met verwerken/ verbranden. En waarschijnlijk gaat je NEAT onbewust omhoog :smile:
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Ik ben van een tekort naar onderhoud gegaan en nog niet echt aangekomen in kilo's..... Juist afgevallen 🤔..... dus wees niet bang om langzaam op te schroeven.
    >
    >
    >
    > Dit komt doordat je metabolisme iets verhoogd door meer voeding. Je lichaam krijgt meer en is dus drukker bezig met verwerken/ verbranden. En waarschijnlijk gaat je NEAT onbewust omhoog :smile:

    🤣 Kruip weer richting startgewicht terug gelukkig. Afvallen is namelijk niet de bedoeling.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dit hersteld zich inderdaad vanzelf weer :smile: Mooi ding hè; je lichaam
  • Stabourlos
    Stabourlos Berichten: 6 Member
    Opties
    Hi all, ik heb een vergelijkbaar verhaal als Frank. Heb ketodieet gevolgd en afgebouwd naar khd arm. Ik zit nu van 78 op 62kg. Spiermassa is er ook bij gekomen, dus ben redelijk wat afgevallen en lichaam is redelijk wat veranderd om het simpel te zeggen.

    Nu merk ik in de spiegel dat ik op mijn buik nog wel een laagje heb zitten die ik NIET wegkrijg. Er zijn zo van die dagen dat ik met goede lichtinval (:p) de juiste lijnen begin te zien, na een intensieve korte training merk ik wel dat alles wat breder staat (borst, armen).

    Ik wil nu echt op mijn eten gaan letten en dus absoluut niet bijkomen in vetten, maar echt nog resterend vet verbranden en spiermassa bijkweken op een gezonde doordachte manier. Moet niet op een week staan, mag echt wel over langere termijn.

    Is er iemand die me kan vertellen wat ik moet eten in welke verhouding? Ik gebruik sinds vandaag de betalende versie van de myfitnesspall app, kan het dus netjes instellen en bijhouden.

    Dus mijn doelen:
    - GEEN vet bijkomen
    - Spiermassa verhogen
    - Strakker lichaam (getoneder)

    Wat doe ik nu al:
    - elke ochtend een shake met collageen proteinen en whey gecombineerd (alles zo puur mogelijk):
    300 ml Barista Soya melk gemengd met 50gr Collageen eiwit en 40 gram Whey
    - koffietje
    - Smiddags groentjes (groen) met gerookte zalm of ene blikje vis in olijfolie, avocado
    - doorheen de dag een koffietje of 2
    - savonds witte vis met groenten of sla (tomaat komkommer, aubergine, zo van die dingen)

    Welke verhoudingen aan vet, proteine, khd zou ik moeten innemen? Is echt moeilijk te vinden wat de juiste balans is om jezelf te vrijwaren van vettoename en meer spiermassa te kweken. Mag ik mijn calorie inname per dag compenseren door dat met eiwitten te doen waar geen vetten en khd in zitten? Calorien zijn calorien, right?

    Thanks!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    september 2019 aangepast
    Opties
    Is er iemand die me kan vertellen wat ik moet eten in welke verhouding?
    Als je het laatste laagje vet weg wilt hebben, zul je moeten door dieëten tot dat laagje ook weg is. Helaas niets meer niets minder. Je kunt lager in KH gaan zitten, zodat je een drogere look krijgt (je houdt minder vocht vast), maar dit kan dan weer ten koste gaan van je prestatie en herstel in de sportschool. Je kunt geen vet aankomen als je in een tekort zit, dus die is makkelijk... Strakker lichaam; energietekort hanteren i.c.m. krachttraining met als doel progressieve overload. Voor het verhogen van spiermassa zul je op den duur in een energieoverschot moeten zitten, dus vet verliezen en spiermassa opbouwen gaan niet goed samen, plus is het sub-optimaal. Je kunt het beste richten op één richting; of spiermassa bouwen waardoor je in een energieoverschot moet gaan zitten óf je gaat voor vetverlies waarbij je een energietekort dient te hanteren.
    Wat doe ik nu al:
    - elke ochtend een shake met collageen proteinen en whey gecombineerd (alles zo puur mogelijk):
    300 ml Barista Soya melk gemengd met 50gr Collageen eiwit en 40 gram Whey
    - koffietje
    - Smiddags groentjes (groen) met gerookte zalm of ene blikje vis in olijfolie, avocado
    - doorheen de dag een koffietje of 2
    - savonds witte vis met groenten of sla (tomaat komkommer, aubergine, zo van die dingen)
    Mooi dat je het hebt uitgeschreven, maar om hoeveel calorieën gaat dit en wat zijn je macro's?
    elke ochtend een shake met collageen proteinen en whey gecombineerd (alles zo puur mogelijk)
    Wat is in vredesnaam collageen proteïne? Toch niet een supplement waarbij wordt beloofd dat het collageen hersteld of iets? Dat is namelijk onzin en waste of money. Collageen wat weg is, komt niet meer terug, anders zouden alle oudjes in de wereld en super-jong uitzien met een strak gezicht...
    Calorien zijn calorien, right?
    Ja, maar ze geven wel andere energie; eiwitten en koolhydraten geven beide 4kcal per gram en vetten geven 8kcal per gram. Kcal in vs Kcal blijft de basis in ieder geval.
  • Stabourlos
    Stabourlos Berichten: 6 Member
    Opties
    Hey collageen eiwitten zijn gemaakt uit beenderen. Doen hetzelfde als Whey, maar betere opname in het lichaam en hogere ratio eiwitten per gram. Nee geen jonger huidje, is geen supplement, is in poedervorm (Myprotein Collageen eiwit eens opzoeken). Het heeft wel effect op intern herstel. Ik ga terug in een tekort schieten dan, laagje wegwerken en dan bijtrainen. Kan ik spieren “verbranden” door in een tekort te gaan, maar met voldoende eiwitinname?
    Mijn macro nu is:
    5% carbs
    65% eiwit
    30% vet

    1850 kcal per dag
    62 kg
    178 cm
    29 jaar oud
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    🙈 Hoe slank wil je gaan?? Ik ben bang dat je gaat afbreken in spiermassa. Ik ben vergelijkbaar in gewicht en lengte 176 en 63,2kg. Ook afgetraind en lean.
    Buikspieren is heel lastig. Schuine buik is zichtbaar maar de klassieke blokjes hooguit de bovenste piepen soms door.
    Als ik er vol voor ga in een tekort zoals ik al eens heb gedaan dan kelder ik onder de 60kg. Effect was niet het juiste...... Te slank en verloor kracht met trainen😬
    Nu dus aan het trainen voor meer spiermassa. Mijn valkuil is wel om voeding netjes te houden. Ik ga nu niet in een tekort maar voeding aanpassen en ophogen.
    Vraag me af of de combinatie strak voedingschema, lichte bulk tegenover conditietraining, voldoende eiwit inname en krachttraining wel het juiste effect gaat geven.
    Aanleg is ook wel een dingetje denk ik. Mijn puber van 17 is gortdroog. Mijn bouw, traint minder, eet junkfood maar wel een sixpack 🙈
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Mijn macro nu is:
    5% carbs
    65% eiwit
    30% vet

    1850 kcal per dag
    62 kg
    178 cm
    29 jaar oud
    65% eiwit is waaaaaay to much en zwaar onnodig. Max. 2gr per kilo lichaamsgewicht is meer dan voldoende voor behoud van spiermassa in een cut en voldoende voor spieropbouw. Waarom in vredesnaam 65% eiwitten? En die 5% koolhydraten? Ook niet echt handig. Mijn advies zou zijn om je eiwitten te minderen en dit toe te voegen aan je koolhydraten. Eiwitten zo hoog zal deels ook gewoon opgaan als energie en niet voor je eiwitsynthese.

    Daarnaast als man; 178cm en 62 kilo? Dat is wel heel weinig. Ik ben even lang en weeg 65 en zal ik verhouding minder spiermassa dan jij hebben. Maar goed, zoals Manga aangeeft; hoe laag wil je gaan en is het je het waard om zichtbare buikspieren te krijgen. Daarbij; zichtbare buikspieren is bij iedereen anders, bij sommige zul je ze nooit zien. Is puur genetisch.
    Nee geen jonger huidje, is geen supplement, is in poedervorm (Myprotein Collageen eiwit eens opzoeken). Het heeft wel effect op intern herstel
    Ik doelde meer op het innemen van collageen, dat dat geen zin heeft (maar dat is hier niet aan de orde). Daarbij; alle vormen van eiwit hebben effect op herstel, omdat ze de volledige aminozuur keten bevatten. De meest simpele whey is voldoende, no need voor hippie shit om het even zo te zeggen :wink:
    Kan ik spieren “verbranden” door in een tekort te gaan, maar met voldoende eiwitinname?
    Ja en nee. Een tekort zal op den duur ten koste gaan van spieren, want je komt structureel voeding te kort. Je kunt het wel minimaliseren of behouden door middel van krachttraining en voldoende eiwitten (wat dus tussen de 1.8-2.0 gr per kilo lichaamsgewicht is). Je kunt iets hoger gaan, zeg max 2,5gr per kilo lichaamsgewicht, maar dit zal niets extra's doen, anders dan je wellicht wat langer vol te laten zitten.
  • clcarolien
    clcarolien Berichten: 5 Member
    Opties
    Als je low carb je spieren wil bouwen, verhoog je je vetpercentage... drink bijvoorbeeld slagroom door de koffie...😉
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je low carb je spieren wil bouwen, verhoog je je vetpercentage... drink bijvoorbeeld slagroom door de koffie...😉
    Sorry, wat????

    Spieren bouwen doe je middels een calorieoverschot. Een juiste balans middels macro's is hierbij belangrijk; low carb spieren bouwen is verre van optimaal.