Hoe dan?... — Dutch (Netherlands)

Hoe dan?...

Lisette_1986
Lisette_1986 Berichten: 9 Member
Goedemorgen!
Nu drie weken op weg met deze app en een poging om af te vallen.
Na anderhalf jaar wegens ziekte weinig te hebben bewogen heb ik voor het eerst een hoogte gehaald op de weegschaal die ik helaas niet zo graag zie. Voor mijn ziekte heb ik nooit problemen gehad met mijn gewicht of viel enorm makkelijk af door wat stress ;-) Maar nu gaat het helaas niet meer zo makkelijk waardoor ik deze app heb geïnstalleerd. Ik eet sowieso al geen gluten dus brood etc laat ik al jaren links liggen.
Ik weeg nu 71 en wil weer terug naar 65 kilo. Mijn lengte is 179 cm.
Nu mijn vraag. Ik lees hier verschillende verhalen over koolhydraatarm of calorieën tellen. Nu ben ik begonnen met koolhydraatarm maar twijfel nu of ik het wel goed doe? En welke percentages vul je in bij eiwitten vet en koolhydraten?
Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Liset!

Reacties

• LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,479 MFP Moderator
    Hi Lisette, welkom en veel succes.
    De basis is heel simpel. Als je meer eet dan je energiebehoefte, kom je aan. Als je minder eet, val je af. Voeding telt voor 80%, sporten maar voor 20%. Kies dus om effectief resultaat te halen door je voeding aan te passen.

Koolhydraten schrappen is een manier om minder kcal binnen te krijgen, maar dat hoeft zeker niet en heeft geen bewezen effect boven het normale; letter op je kcal inname. Het is maar wat ieder zelf prefereert en voor hem/haar werkt.

Reken je TDEE en BMR uit via een calculator op internet en probeer je aan die cijfers te houden.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Hoi Lisette,

Je hoeft geen KH arm of beperkt dieet te volgen om af te vallen. Tevens is een KH arm dieet niet echt duurzaam op lange termijn. Voor afvallen geld een energietekort (dus calorieën in vs calorieën out) en die kun je zelf invullen. Maak een dieet duurzaam door een voedingspatroon te hanteren die je vol kunt houden. Het risico met dit soort diëten is dat men het niet volhoud en verschiet in oud gedrag.

Reken eerst eens je BMR & TDEE uit en pak het vanaf daar op. Hoe je dat doet kun je hier allemaal op het forum vinden.
  • Lisette_1986
    Dank jullie voor reacties!
    Nu eerst BMR en TDEE (van het laatste had ik nog nooit gehoord) uitgerekend. En naar aanleiding van de uitkomst de app bijgewerkt. Ik mocht inderdaad minder calorieën dan dat ik in eerste instantie deed. Ga ik hier mee verder! Bedankt!
  • Lisette_1986
    > @LaurensE1 zei:
    > Hi Lisette, welkom en veel succes.
    > De basis is heel simpel. Als je meer eet dan je energiebehoefte, kom je aan. Als je minder eet, val je af. Voeding telt voor 80%, sporten maar voor 20%.

Ik heb nog niet veel energie en moet het goed verdelen over de dag.
    Ik kan nu net 10 min oefeningen doen en erna 10 min strekken. Maar doe dit dan wel elke dag en voer de moeilijkheid graad op.
    Ernaast wandel ik wel drie keer per dag met de hond, tuinier en doe de huishouding van het gezin. Meer beweging zit er voorlopig niet in. Maar al beter dan de hele dag liggen :-) Dus als dit 20% is 😉
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,479 MFP Moderator
    Lisette_1986 schreef: »
    > @LaurensE1 zei:
    > Hi Lisette, welkom en veel succes.
    > De basis is heel simpel. Als je meer eet dan je energiebehoefte, kom je aan. Als je minder eet, val je af. Voeding telt voor 80%, sporten maar voor 20%.

Ik heb nog niet veel energie en moet het goed verdelen over de dag.
    Ik kan nu net 10 min oefeningen doen en erna 10 min strekken. Maar doe dit dan wel elke dag en voer de moeilijkheid graad op.
    Ernaast wandel ik wel drie keer per dag met de hond, tuinier en doe de huishouding van het gezin. Meer beweging zit er voorlopig niet in. Maar al beter dan de hele dag liggen :-) Dus als dit 20% is 😉

Klinkt goed! Voortgang behalen gaat ook in kleine stapjes, lekker bezig.