Kokos goed of slecht ? — Dutch (Netherlands)

Kokos goed of slecht ?

peter02698
peter02698 Berichten: 4 Member
Over de gezondheid van producten op basis van kokos, zoals kokosmelk en kokossnippers, bereiken mij wisselende berichten. Wie geeft uitsluitsel over deze kwestie?

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Voedingsmiddelen zijn niet "goed" of "slecht", of "gezond" of "ongezond", maar zie het meer als minder nutriëntrijk en minder nutriëntrijk.

    Daarbij; over welke wisselende berichten hebben we het hier?
  • peter02698
    peter02698 Berichten: 4 Member
    Bedankt voor de reactie, maar nu weet ik nog niet hoe het met kokos zit 😁. In mijn omgeving hoor ik toch vaak zorgen over de gezondheid van kokosvet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Concretiseer "zorgen over gezondheid" icm kokosvet. De stelling is te algemeen. ;)
  • peter02698
    peter02698 Berichten: 4 Member
    Kokosvet zou grotendeels uit verzadigd vet bestaan met uitsluitend Omega-6 en geen Omega-3. Zie ook:
    https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx
  • clcarolien
    clcarolien Berichten: 5 Member
    Hoi Peter... zoveel mensen zoveel meningen... tegenstrijdige onderzoeken.... zou de waarheid in jezelf opzoeken door op bijv je goed in te lezen (meerdere bronnen en zeker niet alleen het Voedingscentrum.)Pubmed publiceert onderzoeken.

    Vetten die ik veel gebruik: olijf, avocado en roomboter. Af en toe bijvoorbeeld bij pannenkoeken kies ik voor kokos. Maar dat is mijn waarheid en ieder ander met een andere waarheid moet vooral zijn of haar hart volgen.

    De vraag is waarom wil je het gebruiken en in welke hoeveelheid😉
  • clcarolien
    clcarolien Berichten: 5 Member
    Oh ja... en alles wat vers gemaakt is zal zeker een lievere bijdrage voor je lichaam zijn dan yoghurtjes met toegevoegde suikers/zoetstoffen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Oh ja... en alles wat vers gemaakt is zal zeker een lievere bijdrage voor je lichaam zijn dan yoghurtjes met toegevoegde suikers/zoetstoffen
    Daar is context voor nodig, er is namelijk niets mis met zoetstoffen. Het is superhandig iets voor mensen die een dieet volgen, om zo op deze wijze minder calorieën binnen te krijgen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Kokosvet zou grotendeels uit verzadigd vet bestaan met uitsluitend Omega-6 en geen Omega-3.
    Ik meende dat het bewijs dat kokosolie/ vet gezond zou zijn, bijgesteld is. Op pubmed zijn inderdaad meerdere artikelen over kokosolie te vinden:

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29974400

    In hun conclusie: "several studies consistently showed consumption of coconut oil increases low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C) and thereby could increase adverse cardiovascular health"

    Dus inderdaad; hij zou meer kans geven op hart & vaatziekte doordat het het 'slechte' cholesterol doet toenemen.
  • peter02698
    peter02698 Berichten: 4 Member
    Allebei bedankt voor jullie reacties, ik weet nu beter hoe ik verstandig met kokos om kan gaan.