Voeding na (lange) training — Dutch (Netherlands)

Voeding na (lange) training

Opties
Hallo, ik maak sinds kort weer gebruik van MFP en vroeg me af wat jullie eten na een uitgebreide training.

Ik doe aan krachttraining i.c.m. cardio, vier tot vijf keer per week +/- 1,5 tot 2 uur per keer.

Normaal gesproken eet ik daarna thuis. De laatste tijd heb ik echter een druk schema en geen tijd om langs huis te gaan. Wat nemen jullie als tussendoortje mee, wanneer je gelijk door moet?

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je serieus met krachttraining bezig bent en echt toewerkt naar een doel, dan zou je maaltijd na je training de grootste moeten zijn van de dag.

    Je maaltijd zou 40+ gram aan eiwitten 'moeten' bevatten als dat je laatste maaltijd voor het slapen gaan is.

    Eiwitsynthese vindt pas plaats als je de leucine drempel overschrijdt. Dat is zeker, afhankelijk van je gewicht en lichaamssamenstelling, 20gr+ aan eiwit per maaltijd. Een 'tussendoortje' is eigenlijk niet wenselijk, maar ja... Ik kan niet in je agenda kijken :# . Kun je je maaltijd niet van tevoren maken en dat meenemen en eten na je training?
  • SimplyLauraAmy
    SimplyLauraAmy Berichten: 5 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Als je serieus met krachttraining bezig bent en echt toewerkt naar een doel, dan zou je maaltijd na je training de grootste moeten zijn van de dag.
    >
    > Je maaltijd zou 40+ gram aan eiwitten 'moeten' bevatten als dat je laatste maaltijd voor het slapen gaan is.
    >
    > Eiwitsynthese vindt pas plaats als je de leucine drempel overschrijdt. Dat is zeker, afhankelijk van je gewicht en lichaamssamenstelling, 20gr+ aan eiwit per maaltijd. Een 'tussendoortje' is eigenlijk niet wenselijk, maar ja... Ik kan niet in je agenda kijken :# . Kun je je maaltijd niet van tevoren maken en dat meenemen en eten na je training?

    Ja dat zou ik graag willen, eet het liefst een warme maaltijd na het sporten, maar heb een afwisselend schema. Dit is waarom ik nu vaker in de ochtend/middag sport, zodat ik mijn trainingen niet oversla. En een warme maaltijd is toch niet zo lekker zo koud.

    Dit is waarom ik iets mee wil dat ik snel kan eten, maar toch genoeg voedingsstoffen bevat. Ik maak al gebruik van eiwitshakes, maar deze zijn natuurlijk niet bedoeld als maaltijd vervanger.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dan geld alsnog hetzelfde verhaal hierboven. Je maaltijd hoeft niet warm te zijn. Zorg dat na je training meer dan 20gr+/25gr+ in je maaltijd hebt om de leucine drempel te overschrijden, anders heeft je maaltijd geen zin en vind er geen eiwitsynthese plaats.
  • kamerferdi
    kamerferdi Berichten: 35 Member
    Opties
    Helemaal eens met wat @itzhanne82 zegt. Voeding is immers nog belangrijker dan de training zelf. Die bepaalt echt het spierherstel en opbouw. Het is zonde van de resultaat die je uit je training kan halen als je hier geen rekening mee houdt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Exact, je zou progressie (of herstel) laten liggen als je voeding daarbij niet optimaal is. Uiteraard is er soms gewoon het leven wat gebeurd, maar wanneer die hectiek een blijvend iets of een terugkerend ding is, zou ik mijn trainingstijd herzien. Een "tussendoortje" als post workout is nooit aan te raden, maar een enkele keer kan dat geen kwaad.