Zelf geperste groentesappen — Dutch (Netherlands)

Zelf geperste groentesappen

Hi allemaal,

Ik heb een sapcentrifuge en daarmee maak ik sapjes. Geen kuurtjes, ontslakken, etc. Ben bekend met "meer suiker en minder vezels". Dit is voor af en toe en voor de leuk.

Maar hoe voer ik zoiets in?
Bv: 1 komkommer, 4 appels, halve bos bleekselderij. Nou dan heb ik 2 flinke glazen sap. Maar ik kan niet dat wat erin zit precies invoeren, want er blijft zoveel pulp over.
Maar ik weet dus ook niet echt wat ik binnen krijg...

Wie weet wat ik het beste kan doen?
(En nee, ermee kappen is niet mn doel ;-))

Dankjewel en Groetjes!

Reacties

• itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juni 2019 aangepast
    Ontslakken of kuren helpt sowieso niet... anders dan een enorm tekort creëren waardoor je afvalt, maar dat terzijde. Ik zou alles invoeren wat je gebruikt (beter teveel invoeren, dan te weinig). Het is niet in te schatten wat er over blijft na het 'uitpersen' zeg maar en wat je dus daadwerkelijk tot je neemt. M.a.w.; afwegen wat je in die centrifuge doet en invoeren in MFP. Althans, dat zou ik doen. Daarnaast zou ik niet weten wat voor alternatief je hebt... misschien een ander lid?
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,479 MFP Moderator
    Welkom nog :) Zo juist mogelijk invoeren is advies, beter iets te veel dan te weinig.
  • annabannannac1
    annabannannac1 Berichten: 2 Member
    Geldt natuurlijk voor alles, maar de vraag is hoe. De voedingswaarde van 200 ml geperste komkommer lijkt me anders dan 200 gram in stukjes gehakte komkommer... vergt meer research. Ik ga op zoek. 👍
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    De voedingswaarde van 200 ml geperste komkommer lijkt me anders dan 200 gram in stukjes gehakte komkommer
    Nee? 200gr komkommer is en blijft 200gr komkommer; of het nu compleet geperst is of dat je het zo nuttigt. Wat weerhoud je ervan om simpelweg de gebruikte fruit- en/ of groenten in te voeren?
  • Lenteliedjes
    Lenteliedjes Berichten: 58 Member
    Hoi,
    Ik maakte ook graag zelf sappen met de centrifuge, al lang niet meer gedaan omdat ik het zo 'zonde' vond van al die pulp. Tegenwoordig maak ik dus meer 'smoothies' daarvoor voer ik alle groenten die ik gebruik volledig in. Lekker en beter dan al die supermarkt sappen!

Mocht je niet het volledige groenten/ fruit gewicht in willen voeren, dan kun je onderstaande methode hanteren. Het blijft natuurlijk 'bij benadering', omdat je inderdaad nooit precies weet wat er in het pulp achterblijft.
    Maar m.i. weet je ook nooit zeker of de exacte verhoudingen van het door jou gebruikte product overeen komen met het in MFP beschikbare product (weersinvloeden en oogst moment hebben bijv. ook invloed op de samenstelling van een groente of fruit).

Voor de benader methode gebruik ik even jouw groenten/fruit voorbeeld:
    - tarreer de opvangbak (zet m op je weegschaal, zet het gewicht op 0)
    - centrifugeer de komkommer in de opvangbak
    - weeg de opvangbak met komkommersap en gebruik dat gewicht voor je 'komkommer' invoer in MFP.
    - tarreer weer
    - centrifugeer de appels
    - weeg de bak met inhoud en gebruik de uitkomst voor je 'appels' in MFP
    - tarreer weer
    - centrifugeer de bleekselderij
    - weeg de bak met inhoud en gebruik dat gewicht voor je 'bleekselderij' in MFP.

Toi toi toi!

• Mathijssli88
    Mathijssli88 Berichten: 1 Member
    Dit wordt lastig denk ik. Ik zou eerder voor een high speed blender kiezen waar je alles in doet. Dan heb je ook een super glad sapje... met de vezels, want ook die heb je nodig. Ik heb zelf verschillende apparaten in huis/gehad. Van sapcentrifuge tot slowjuicer, van blender tot high speed blender. De laatste is toch echt mijn favoriet. Hierboven zit nog de power blender, maar die zijn (voor mij) heel duur, prijzen vanaf €500,- deze heb ik daardoor nog niet kunnen testen/gebruiken.