Ik ben het noorden kwijt — Dutch (Netherlands)

Ik ben het noorden kwijt

Opties
Ik ben het volledig kwijt. Vooral mijn voeding lukt niet. Vooral de macro's. Constant de twijfel wat goed is, lowcarb - keto of andere diëten....
Het internet staat er vol van met allemaal verschillende diëten. Doe je aan duursport dan moeten de koolhydraten hoog zijn. Doe je aan krachttraining moeten de eiwitten hoog zijn. Doe je geen sport doe dan keto zo blijkt.
Ik wil terug gaan fietsen en krachttraining doen om zodoende een fit gezond en sterk lichaam te krijgen ipv van nu een slap onsmakelijk iets van 110kg 😔
Hoe verdeel ik mijn macro's het best naar deze 2 sporten en op een rustdag.
Ik heb ook nogal vlug te neiging om te weinig te eten wanneer het resultaat lang op zich laat wachten, wat ik dan soms inhaal door koekjes te schransen met alle gevolgen vandien.
Ik ben ook duidelijk een endomorph( als dit een verschil uitmaakt).
Soms heb ik het idee van: nu ga ik eens heel weinig eten zo ga ik afvallen want ik heb geen energie om te gaan sporten, maar dit is niet de juiste manier voor mij.....

Reacties

  • walnuts2019
    walnuts2019 Berichten: 23 Member
    Opties
    Hey Geert, ik ben ook een endomorph wat voor mij werkt is de basis in een calorie tekort gaan zitten. Ik eet in principe alles, qua macro's hou ik alleen mijn eiwit inname stabiel 210 gram per dag dat is 30 gram per maaltijd. De rest wisselt per dag je moet gewoon experimenteren waar jij je goed bij voelt. Na mijn krachttraining standaard 20 minuten lopen of fietsen met een hartslag rond de 125. Om de 2,5 uur eten om stofwisseling om gaan te houden en bij elke maaltijd 500 ml water. Geen frisdrank of light producten consumeren.
    Na 18:00 eet ik geen koolhydraten meer !
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juli 2019 aangepast
    Opties
    Na 18:00 eet ik geen koolhydraten meer!
    Je zult er ongetwijfeld een reden voor hebben, maar het is niet nodig om na 18:00 geen koolhydraten meer te eten. Of althans; het maakt geen moer uit wanneer of hoe laat je wel of niet koolhydraten eet, zo lang je maar je macro's aantikt. Handig is uiteraard wel om dit gedurende de dag te verdelen en je KH inname het hoogst te hebben rondom je training. Dit geld overigens ook voor je eiwitten.
    Het internet staat er vol van met allemaal verschillende diëten
    Klopt en als men de basis weet van fysiologie en voeding, kun je heel gemakkelijk het kaf van het koren scheiden.
    Doe je aan duursport dan moeten de koolhydraten hoog zijn. Doe je aan krachttraining moeten de eiwitten hoog zijn. Doe je geen sport doe dan keto zo blijkt.
    Dit is allemaal veel te generiek. Vooral je laatste punt, dat als je geen sport doet je het beste keto kunt doen, slaat de plank ook volledig mis. Je dient je macro's af te stemmen op je leefstijl en/ of soort sport. Daarbij spelen ook nog leefstijlfactoren mee en persoonlijke voorkeuren. Afgaan op somatotypering is helemaal achterhaald: https://www.bell-coaching.com/training/somatotypering-ecto-meso-endomorph/ Je hoeft helemaal niet 'te eten als een ecto, endo of mesomorph'.

    De basis is simpel; om af te vallen hanteer je een tekort en hoe je dat tekort invult is van meerdere factoren afhankelijk en vergt tijd, aanpassing en ervaring in de praktijk. Houd 1.3-1.8g per kilo lichaamsgewicht aan voor je eiwitten, 0.8-1gr per kilo lichaamsgewicht aan vet en verdeel de rest over je koolhydraten, of speel met je vetten en koolhydraten waar jij je prettig bij voelt. De een gaat beter op iets meer koolhydraten, de ander doet het beter op meer vetten.