Caloriedeficiet, maar toch aankomen?! — Dutch (Netherlands)

Caloriedeficiet, maar toch aankomen?!

Opties
Hi allemaal,

Ik ben nieuw hier! Ben nu 8 dagen bezig met mn eetdagboek bijhouden. En ik vroeg me af, hoe kan het zo zijn dat je calorieën laag zijn, maar je toch aankomt? Ik zat namelijk de eerste 5/6 dagen op max 1200 kcal per dag. Toch was ik na die dagen een halve kilo aangekomen. Vraag me dan toch af of ik wel mn dagboek bij moet houden aangezien die theorie niet echt schijnt te kloppen?

Ik neem aan dat jullie meer verstand hebben van dit soort zaken, vandaar dat ik dit even hier wil posten.

Reacties

  • mrriixx
    mrriixx Berichten: 16 Member
    Opties
    Ben zelf ook nieuw.. maar wat zijn je macros? Op hoeveel zat dat
  • Lailaaaaaaaaaaa
    Lailaaaaaaaaaaa Berichten: 11 Member
    Opties
    Hi! Leuk dat je reageert

    Dit waren de macro’s afgelopen 7 dagen, moet wel zeggen zondag was ik t echt goed zat dus heb ik mezelf een beetje laten gaan.

    Koolhydraten 50% (doel was 50)
    Vetten 39% (doel was 30)
    Eiwitten 11% (doel was 20)
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Ten eerste is een paar dagen te vroeg om te stellen dat het niet werkt. Kijk het sowieso even twee weken aan. Weeg je dagelijks? Dan heb je het meest heldere overzicht. Check of je niet onder registreert, dus komen de ingevoerde calorieën overeen met het etiket? Dat wil nog weleens afwijken namelijk. En schat je in of weeg je, zelfs een banaan of een sinaasappel? En tel je ook de boter of olie mee waar je in bakt?
    Dat soort dingen kunnen een vertekent beeld geven.

    Verder, als je daadwerkelijk in een tekort zit kun je niet aankomen. Op lange termijn.
    En macro’s zijn goed om naar te kijken, maar zullen het afvallen niet tegenhouden. Het tekort wat je hanteert is waardoor je afvalt.
    Lees je eens in op het forum, er is al veel over geschreven. Ben je op de hoogte van hoe het zit met je BMR en TDEE?
    Succes!
  • alexoudbier
    alexoudbier Berichten: 1 Member
    Opties
    Hoi! 8 dagen is echt te kort om een conclusie te kunnen trekken. dagelijkse wisselingen in o.a vochtbalans hebben op deze korte termijn een veeeeel groter effect. laat je ook zeker niet van je stuk brengen door wat een weegschaal je vertelt.
    Zelf weeg ik dagelijks, en schommel ik tussen de 77 en 79kg. Soms zit daar maar een dag tussen, maar om nou te zeggen dat ik in 1 dag 2kg aan ben gekomen is niet realistisch.
    Hou de lange termijn in gedachten! Iedere verandering die je aanbrengt (zoals beginnen met afvallen) heeft een effect op je lichaam, en deze zijn niet van dag tot dag te meten.

    Succes!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zoals @Sandraatje123 al heel goed aangeeft is zo'n korte tijd geen tijdsbestek waarin je conclusies kan trekken. Geef een verandering minimaal 2 weken de tijd. In die tijd verander je dus niets aan je voeding. Daarnaast; 1200 is heel weinig. Ik weet niet wat je gegevens zijn, maar heb je je BMR & TDEE al uitgerekend?
  • Lailaaaaaaaaaaa
    Lailaaaaaaaaaaa Berichten: 11 Member
    Opties
    Hi allemaal, bedankt voor de interessante en behulpzame reacties!

    @Sandraatje123 ik probeer zo veel mogelijk te wegen/etiketten te lezen of in te schatten, maar olie heb ik idd niet meegerekend.. ik kom wel alleen maar aan, terwijl ik echt niet veel meer eet vergeleken met eerst. Heel apart hoor! Misschien houd ik vocht vast oid, ik drink nu meer water en wacht gewoon even af. Ik weeg trouwens wel dagelijks maar dat demotiveert nogal haha.

    Met BMR en TDEE was ik idd niet bekend! BMR komt uit op 1556, bij dagelijks verbruik staat 1867, dan heb ik geen lichaamsbeweging meegerekend.

    TDEE komt ongeveer op hetzelfde uit, ruststofwisseling 1550 en dagelijkse behoefte 1860.

    Zou het dan kunnen zijn dat ik met 1200 gewoon relatief weinig afval per week of zo? En dat t daarom schommelt?

    @alexoudbier thanks! Ik neem dat zeker mee in mijn strijd tegen de kilo’s. Waarschijnlijk wil ik het allemaal gewoon te snel. Heb eens een keto dieet gevolgd (Cambridge) en toen ging het best wel snel. Op eigen houtje is het toch lastiger, maar het leert me wel beter keuzes maken, en af en toe nee zeggen.

    @itzhanne82 okee haha ik zal wat meer geduld hebben! Ben nog nooit uit mezelf “echt” afgevallen dus vind dit best wel moeilijk. 1200 is nog best veel hoor! Ik bedoel ik heb geen hongergevoel, nou heb ik sowieso niet snel een hongergevoel maar eet ik meer omdat het “hoort/moet”. Ik luister nu best wel goed naar mn lichaam. En heb idd de BMR en tdee berekend, zie hierboven :p maar houdt t dan in dat ik 1550 kcal nodig heb om stabiel te blijven of juist 1860?
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,447 MFP Moderator
    Opties
    Hoi Laila, in ieder geval nog welkom en ik zie dat je hier door de andere mensen op het forum goed op weg geholpen bent! Veel succes.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee, als je in een periode van 2-3 weken niet afvalt dan kunnen er 2 dingen aan de hand zijn; je eet meer dan je denkt en rapporteert dus onder (je eet dus geen 1200) of je voert je registraties niet juist in. Je vertelt dat je je boter en/of olie niet meerekent, maar weet je dat dat soms meer dan 100kcal is?

    Dus; weeg alles af, tel alles mee en rapporteer alles tot op de kruimel. Zonder dat kun je geen conclusies trekken helaas. En dat jij 1200 heel veel vindt en geen hongergevoel ervaart, zegt eigenlijk niks.

    Lees ook de topics door, want je stelt vragen die al vaker beantwoord zijn en je gemakkelijk na het lezen ervan zelf kunt beantwoorden. ;)
  • 10Johanna
    10Johanna Berichten: 23 Member
    Opties
    Had je onder n andere topic geantwoord, dus kopieer t even hier heen 😊

    juli 24, 2019 10:53
    Hoi Lailaaaa,
    Speciale tactiek heb ik niet echt. Ik probeer tussen de 1200-1500 kcal te eten, gezond, maar let matig op de macro's. Als je gevarieerd eet zou dat goed moeten gaan. Alhoewel ik in t weekend vaak wat verder ren en daarna wel bewust ei eet. Snoep iig weg laten ( chocola de grootste uitdaging) en heel regelmatig te bewegen.
    Ik weet dat voeding voor wat betreft afvallen het grootste verschil maakt, maar bewegen helpt daarbij op zeker. Het versnelt de spijsvertering, betere conditie, strakker in je lijf.
    Wie wil dat nou niet?😉

    Jij was wel wat meer met je macro' s bezig, zag ik? Jij n speciale tactiek?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Jij was wel wat meer met je macro' s bezig, zag ik? Jij n speciale tactiek?
    Bedoel je Laila, of mij? :#
  • Lailaaaaaaaaaaa
    Lailaaaaaaaaaaa Berichten: 11 Member
    Opties
    > @10Johanna zei:
    > Had je onder n andere topic geantwoord, dus kopieer t even hier heen 😊
    >
    > juli 24, 2019 10:53
    > Hoi Lailaaaa,
    > Speciale tactiek heb ik niet echt. Ik probeer tussen de 1200-1500 kcal te eten, gezond, maar let matig op de macro's. Als je gevarieerd eet zou dat goed moeten gaan. Alhoewel ik in t weekend vaak wat verder ren en daarna wel bewust ei eet. Snoep iig weg laten ( chocola de grootste uitdaging) en heel regelmatig te bewegen.
    > Ik weet dat voeding voor wat betreft afvallen het grootste verschil maakt, maar bewegen helpt daarbij op zeker. Het versnelt de spijsvertering, betere conditie, strakker in je lijf.
    > Wie wil dat nou niet?😉
    >
    > Jij was wel wat meer met je macro' s bezig, zag ik? Jij n speciale tactiek?

    Hi! Ja het is best wel onhandig via de app, aangezien ik verder geen notificaties krijg oid, dus dank daarvoor! Vergat dat ik op meerdere topics gereageerd had.

    In principe hebben we dan wel een beetje dezelfde tactiek, ik probeer ook tussen de 1200-1500 kcal te blijven, drink geen frisdranken meer, wel suikervrije. Chocola mis ik ook al een tijdje 😢 haha heel soms een blokje pure choco. Vreselijk! Maar beter dan niks en het haalt de trek erin evengoed weg.
    Bewegen ben ik nog niet echt mee begonnen, ik wandel wel veel dus zit vaak tussen de 7000 en 12000 stappen op een dag, als dat ook meetelt :p
    Wil wel gaan sporten weer, maar met dit weer even nog niet.

    Ben verder niet echt heel erg bewust met macro’s bezig hoor, het is maar dat iemand er om vroeg en ik het in de app makkelijk terug kan lezen. Ik eet in principe gewoon waar ik zin in heb, als ik maar niet boven de 1500 kcal uit kom. Meestal zit ik rond 1200, maar ben er tot nu toe nog niet echt mee afgevallen (terwijl ik voorheen echt als een monster kon vreten, snap er niks van). Misschien toch nog wat nauwkeuriger bijhouden wat ik eet.

    En @itzhanne82 voel je vrij om jouw afvalstrategie te delen hoor 🤗
  • 10Johanna
    10Johanna Berichten: 23 Member
    Opties
    Tussen de 7000 en 12000 stappen telt idd ook gewoon. Bewegen is bewegen en daar is energie voor nodig. Met dit warme weer niet fijn. Dat klopt.
    Vandaag wel gedaan, buiten, vanmorgen, maar voelt niet goed. Net ff teveel. Maar dat hersteld wel weer.
    Ik heb voor de chocolade nog n tip, als dat op deze app mag ( weet ik niet), maar dat zijn chocoflikken van cote d'or, zie afb. Maar 25 kcal per stuk, met klein rice krispies erin. Smelt goed, en lekker.
    En verder; geef t de tijd en houd goed bij wat je eet. Je zal zien, straks is er plots ineens een kilo af!
    Succes!!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    En @itzhanne82 voel je vrij om jouw afvalstrategie te delen hoor 🤗
    Geen magische pil of aanvalsplan; energietekort en bijstellen als ik stil sta. Mijn macro's zijn momenteel 190gr carbs, 50gr vet & 146gr eiwitten. Maar dat is op mij afgestemd incl. persoonlijke voorkeuren en benodigde calorieën.
  • Lailaaaaaaaaaaa
    Lailaaaaaaaaaaa Berichten: 11 Member
    Opties
    > @10Johanna zei:
    > Tussen de 7000 en 12000 stappen telt idd ook gewoon. Bewegen is bewegen en daar is energie voor nodig. Met dit warme weer niet fijn. Dat klopt.
    > Vandaag wel gedaan, buiten, vanmorgen, maar voelt niet goed. Net ff teveel. Maar dat hersteld wel weer.
    > Ik heb voor de chocolade nog n tip, als dat op deze app mag ( weet ik niet), maar dat zijn chocoflikken van cote d'or, zie afb. Maar 25 kcal per stuk, met klein rice krispies erin. Smelt goed, en lekker.
    > En verder; geef t de tijd en houd goed bij wat je eet. Je zal zien, straks is er plots ineens een kilo af!
    > Succes!!

    Nee idd, met dit warme weer kan dat nog gevaarlijk zijn ook buiten! Bovendien kost slapen al veel energie denk ik met dit weer. Belachelijk zeg!

    Ah thanks voor de tip, ziet er heerlijk uit! Ik zal ze eens proberen als ik trek heb in chocola, afgelopen dagen qua chocola wel goed gegaan haha maar qua koolhydraten minder. Was vanochtend uiteindelijk toch 0,4 afgevallen, dus het tijd geven is zeker iets wat ik moet leren.
    Alhoewel ik vandaag echt een goddelijke pasta heb gemaakt. 😢 maar goed, hopelijk zweet ik dat in mn slaap er weer uit. En anders gewoon doorgaan.

    > @itzhanne82 zei:
    > En @itzhanne82 voel je vrij om jouw afvalstrategie te delen hoor 🤗
    >
    >
    >
    > Geen magische pil of aanvalsplan; energietekort en bijstellen als ik stil sta. Mijn macro's zijn momenteel 190gr carbs, 50gr vet & 146gr eiwitten. Maar dat is op mij afgestemd incl. persoonlijke voorkeuren en benodigde calorieën.

    Interessant! Dank voor het delen. Het is eigenlijk relatief simpel dus om af te vallen. Gek, voorheen stond ik daar nooit echt bij stil. Gewoon een energietekort kweken (logischer kan haast niet). Toch best nog pittig hoor! Hoe logisch ook..

    Ah zo, je sport veel neem ik aan (ook wel te zien aan je profielafbeelding)? Ben je zelf ook wel s echt veel te zwaar geweest? Ik zit momenteel in de gevarenzone zoals ze dat noemen haha. Maar heb ooit wel meer gewogen, helaas op een hele slechte manier afgevallen (shakes), desondanks nooit meer boven de 80 gekomen! Laatst ook weer geprobeerd met die shakes, maar had echt totaaaaal geen energie. Nooit meer!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juli 2019 aangepast
    Opties
    Het is eigenlijk relatief simpel dus om af te vallen.
    Yep, alleen de maatschappij en alle influencers, hippies en BN'ers willen je anders doen laten geloven met allerhande supplementen, shortcuts, diëten, fabels (zoals bijv. de spaarstand), sapjes, drankjes en weet ik allemaal wel niet.

    Zeker, een tekort is op den duur ook niet fijn, omdat je je langzaamaan eigenlijk gewoon aan het uithongeren bent. Je lichaam protesteert daarbij dus (gevoel van honger geven bijvoorbeeld).
    Ah zo, je sport veel neem ik aan (ook wel te zien aan je profielafbeelding)? Ben je zelf ook wel s echt veel te zwaar geweest?
    Ja, ik sport inderdaad veel; 6x per week en heb een online coach (Richard Bell) die mijn programma maakt en mijn voeding bijstelt. Zelf ben ik nooit heel zwaar geweest, daarvoor ben ik teveel met sport bezig geweest denk ik. Plus, tijdens mijn opvoeding en opgroeien werd daar ook enigszins op gelet. Dus gezonde voeding, iets lekkers met mate, dat soort dingen.

    Ja shakes is simpelweg een manier om dat tekort te creëren, alleen wordt het aangeprezen dat je DOOR de shakes afvalt, terwijl het gewoon het energietekort is. Als je namelijk de calorieën gaat optellen kom je vaak niet bijster hoog. En zo werkt elk dieet. Men prijst iets aan, je volgt dat dieet en valt af. Dus je denkt; zie nu wel, dit dieet werkt... terwijl de verkeerde conclusie wordt getrokken. Maar als je de basis eenmaal weet dan heb je heel snel door of iemand onzin verkoopt :wink:

    Succes!
  • Lailaaaaaaaaaaa
    Lailaaaaaaaaaaa Berichten: 11 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Het is eigenlijk relatief simpel dus om af te vallen.
    >
    >
    >
    > Yep, alleen de maatschappij en alle influencers, hippies en BN'ers willen je anders doen laten geloven met allerhande supplementen, shortcuts, diëten, fabels (zoals bijv. de spaarstand), sapjes, drankjes en weet ik allemaal wel niet.
    >
    > Zeker, een tekort is op den duur ook niet fijn, omdat je je langzaamaan eigenlijk gewoon aan het uithongeren bent. Je lichaam protesteert daarbij dus (gevoel van honger geven bijvoorbeeld).
    > Ah zo, je sport veel neem ik aan (ook wel te zien aan je profielafbeelding)? Ben je zelf ook wel s echt veel te zwaar geweest?
    >
    >
    >
    > Ja, ik sport inderdaad veel; 6x per week en heb een online coach (Richard Bell) die mijn programma maakt en mijn voeding bijstelt. Zelf ben ik nooit heel zwaar geweest, daarvoor ben ik teveel met sport bezig geweest denk ik. Plus, tijdens mijn opvoeding en opgroeien werd daar ook enigszins op gelet. Dus gezonde voeding, iets lekkers met mate, dat soort dingen.
    >
    > Ja shakes is simpelweg een manier om dat tekort te creëren, alleen wordt het aangeprezen dat je DOOR de shakes afvalt, terwijl het gewoon het energietekort is. Als je namelijk de calorieën gaat optellen kom je vaak niet bijster hoog. En zo werkt elk dieet. Men prijst iets aan, je volgt dat dieet en valt af. Dus je denkt; zie nu wel, dit dieet werkt... terwijl de verkeerde conclusie wordt getrokken. Maar als je de basis eenmaal weet dan heb je heel snel door of iemand onzin verkoopt :wink:
    >
    > Succes!


    Idd!

    Fijn hoor, ik geloof ook echt dat opvoeding een belangrijke rol speelt. Sowieso in de ontwikkeling van een kind als mens, de keuzes die het leert maken etc. Ik luste zelf vroeger geen enkel stuk fruit of groente, nou dat is gewoon een luxeprobleem, oftewel verwend nest in de maak. Als je geen snacks kent, mis je ze ook niet. Dus leuk om te lezen dat je zo bent opgevoed! Denk dat dat veel ellende scheelt. Maar uiteindelijk maak je natuurlijk zelf de keuze of je je daaraan blijft houden.

    Ja precies haha! En wij maar denken oo wat een goed systeem, die shakes. Terwijl je eigenlijk nog steeds niet leert om de juiste keuzes te maken wat betreft voeding.

    Ik wil zelf ook beginnen met sporten, zie er alleen nog de lol niet van in haha.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Er is niet één afvalstrategie die je kan toepassen.
    Je moet een balans vinden tussen inspanning, actief herstel, rust en 80% van je doel haal je uit je voeding. De key is dus balans, balans en nog eens balans.
    Alles waar je in doorslaat werkt uiteindelijk tegen en brengt je verder weg van je doel.
    Extreem dieeten, extreem sporten, poeders, pillen etc etc zijn niet de oplossing voor de lange termijn.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Extreem diëten, extreem sporten, poeders, pillen etc etc zijn niet de oplossing voor de lange termijn.
    Exact en dat is het ook gewoon. Vaak zie je mensen die gaan diëten plots de hele boel omgooien en een totaal afwijkend voedingspatroon hanteren dan wat ze deden. Dat is gewoon niet duurzaam. Extreem diepten kan voor een korte periode, voor een bepaald doel (denk aan vlak voor je daadwerkelijke bodybuild wedstrijd), maar wanneer je die gehad hebt, direct weer op je onderhoud te gaan zitten.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei Exact en dat is het ook gewoon. Vaak zie je mensen die gaan diëten plots de hele boel omgooien en een totaal afwijkend voedingspatroon hanteren dan wat ze deden. Dat is gewoon niet duurzaam. Extreem diepten kan voor een korte periode, voor een bepaald doel (denk aan vlak voor je daadwerkelijke bodybuild wedstrijd), maar wanneer je die gehad hebt, direct weer op je onderhoud te gaan zitten.

    Daarom kunnen we alleen tips geven. Wat voor @itzhanne82 of mij of wie dan ook werkt komt omdat het op onze leefstijl, beweging, en fysiek is afgestemd door ervaring en/of inmenging van een proffesianal.
    Kijk wat past bij jouw lifestyle. Als je 36 uur per week werkt, drie kinderen hebt en gek bent op pasta en brood ga dan niet ineens bedenken dat je 6x per week moet sporten, koolhydraatarm wilt eten omdat je over 3 maanden in maatje 36 wilt passen met een droom fysiek. Gedoemd om te mislukken en je bent terug bij af.
  • MishellAlbakri
    MishellAlbakri Berichten: 6 Member
    Opties
    @Laila

    Je kan beter je macro's aanpassen naar 30% carbs, 35% eiwit & 35% vetten. Let er ook op dat je niet te weinig eet waardoor je lichaam in spaarstand gaat. Ik zou 10% onder je benodigde aantal kcal hanteren qua voeding om gezond af te vallen zonder een fall-back.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Nogal wat misvattingen in 1 advies
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je kan beter je macro's aanpassen naar 30% carbs, 35% eiwit & 35% vetten. Let er ook op dat je niet te weinig eet waardoor je lichaam in spaarstand gaat. Ik zou 10% onder je benodigde aantal kcal hanteren qua voeding om gezond af te vallen zonder een fall-back.
    Wat Sandra al aangeeft; behoorlijk wat onjuist advies. 1) macroverhouding aanpassen, maar kcal hetzelfde houden zal voor het afvallen niets uitmaken omdat de energie gelijk blijft. 2) Je lichaam heeft geen spaarstand en stopt niet magisch met afvallen omdat je 'te weinig' eet. 3) Wat is je onderbouwing om een 'globaal' 10% tekort te hanteren voor een 'gezonde' manier van afvallen zónder fall-back?