'T lukt niet 😭 — Dutch (Netherlands)

'T lukt niet 😭

Opties
Selinnnxxx
Selinnnxxx Berichten: 4 Member
Hallo allemaal!

Ik had een paar vraagjes, ik vind het heel erg moeilijk om bezig te gaan met gezonde voeding. Eerste stap heb ik gezet en dat is de sportschool. Alleen hou ik teveel van snoep chocola redbull en dat ook echt dagelijks :( ja ik word ook erg moe van me zelf. Merk ook dat ik elke dag vermoeid ben , geen energie en ga zo door. Ik moet sws paar kilo'S kwijt alleen vind ik het zeeeer moeilijk. Ik zit met de volgende punten.

1. Wat moet ik in godsnaam doen in de sportschool? Kracht ? Cardio ? Soms sta ik uurtje op de loopband en dan denk ik WAT DOE IK. ik weet 't niet meer. Wat te doen kracht of cardio of samen om af te vallen ??

2. Ik kan hele dag goed bezig zijn met gezond eten maar na 8 uur gaat het mis. Ik begin dan weer te eten. Dan denk ik boeiend begin morgen wel. ik word er echt moe van. Weet niet hoe ik dit vermijd om savonds toch niet te eten.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!!

P.s ik snap niet veel van deze app maar doe me best haha

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Tja, dat is een lastig verhaal. Wel goed dat je natuurlijk een start hebt gemaakt. Helaas zal er toch enige vorm van motivatie of doorzettingsvermogen aanwezig moeten zijn, anders wordt het wel heel moeilijk. Zet doelen, korte termijn en lange termijn. Lees ook wat topics door hier op het forum, daar staat veel uitgelegd en bevat goeie informatie over voeding en beweging.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Red bull zeg je.... Ik hoor dat de dip, lees vermoeidheid, vaak groter is als de UP, veroorzaakt door de redbull.

    Mijn advies zou zijn, daarmee stoppen en zoveel mogelijk toegevoegde suikers vermijden.

    Elke vorm van beweging is beter dan niets doen. Kijk wat je leuk vindt, dat is vaak beter om het vol te houden.

    Je zal zien dat je minder moe wordt.
    En... luieren maakt lui. Dus get up and rock and roll
  • 10Johanna
    10Johanna Berichten: 23 Member
    Opties
    Oeps! Ik lees heel veel dingen.
    En als ik ga schrijven.....🤪

    Eerste stap; de sportschool. Goed begin toch?

    En ik ben geen expert, dat voorop gesteld, maar heb zo'n mooi diëtistenboek thuis over voeding, plus n beetje ervaring...(schade en schande)
    Snoep, chocolade, en red bull....
    Ik ben ook n snoeper, en mijn zwak is ook s avonds. Er is maar één manier om dat niet te doen, of minder, en dat is bewust (niet) doen. Gun jezelf iets kleins. Streng werkt meestal averechts.
    Één ding over suiker; Het maakt je moe. Niet de suiker zelf, maar wat je lichaam ervoor moet doen om t ergens kwijt te kunnen in je lijf, vetdepot, of erger, de lever. Het geeft even n boost, je voelt je lekker, maar daarna komt dat beruchte energie dalletje. Oftewel insuline aan, insuline productie weer uit, aan, uit.... En insuline verstoord de vetverbranding, maar dat terzijde. Red bull is nog erger, cafeïne, suiker....je lijf heeft het er maar druk mee.
    Daardoor raak je, en blijf je, vermoeid.
    Weerstand tegen snoepen wordt dan ook weer minder. Oftewel de bekende vicieuze cirkel!
    Maar, als je dat gewend bent is ineens stoppen best lastig. Op zich wel beter, om ermee te stoppen, maar als dat niet lukt ben ik t eens met wat hierboven wordt gezegd; Kleine stapjes, overzichtelijke doelstellingen.
    Je smaak voor eten moet veranderen, naar minder zoet, en dat kan. Echt! Maar vergt wat tijd. En ja, wij kunnen hier allemaal motiveren, maar je moet t uiteindelijk zelf doen. Keuzes maken.
    In het begin vind je een salade ( zomaar n voorbeeld) wellicht niet lekker, totdat je merkt dat gezonde voeding, en bewegen, je fitter en minder vermoeid maakt. Als je dan een dag merkt dat je niet meer moe, maar gewoon fit bent. Ik kan je zeggen; Een heel goed gevoel!!
    En het gaat smaken! Dat gezonde eten! Ook dat. Er is zoveel lekkers wat gezond is!
    Het hoeft helemaal geen straf te zijn.

    Je vraagt je ook af; Cardio of kracht?
    Beide helpt. Kracht is spieropbouw en helpt de verbranding te verhogen, maar heeft tijd nodig. Cardio is om t glycogeen in de spier, en na langer trainen ook vet, te verbranden wat opgeslagen ligt in je lijf. Voor spieropbouw heb je iig goede voeding met daarin eiwitten nodig, anders werkt dat niet. Voor cardio ook, maar door je suikerinname heb je wel al iets te verbranden. Niet de juiste koolhydraten, maar vooruit. Hardlopen zal je helpen.

    Waarom doe je niet gewoon eerst waar je zin in hebt en ga je daarna fine tunen? Je schrijft; "soms sta ik n uurtje op de loopband en denk ik "wat doe ik?"
    Echt?
    Eh nou....je brengt, of houdt, je lijf in conditie, verbruikt energie.
    Hartstikke goed toch!?

    Ik denk dat als je dat blijft doen, dat bewegen, daarbij suiker mindert, red bull weg laat, en n beetje let op wat je eet (gezond, maar lekker) , dat jij die kilo-tjes zo kwijt bent!

    En de app, gewoon uitproberen, word je vanzelf duidelijk.

    Ieder begin is soms even moeilijk, maar volhouden loont! En gaat t n dag niet, volgende dag gewoon weer oppakken!

    Ik wens je succes!
  • Poecillia
    Poecillia Berichten: 42 Member
    Opties
    Moeilijk om wat toe te voegen aan 10J, maar ik zou lekker elke avond een flinke wandeling maken of fietsen of skeeleren. Dat is leuker dan de sportschool en dan hoef je niet te snoepen. Wees verder trots op je eigen discipline en wat je daarmee bereikt.
  • 10Johanna
    10Johanna Berichten: 23 Member
    Opties
    Eens! Buiten sporten/ bewegen is heerlijk!🌞
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Één ding over suiker; Het maakt je moe. Niet de suiker zelf, maar wat je lichaam ervoor moet doen om t ergens kwijt te kunnen in je lijf, vetdepot, of erger, de lever. Het geeft even n boost, je voelt je lekker, maar daarna komt dat beruchte energie dalletje. Oftewel insuline aan, insuline productie weer uit, aan, uit.... En insuline verstoord de vetverbranding, maar dat terzijde. Red bull is nog erger, cafeïne, suiker....je lijf heeft het er maar druk mee. Daardoor raak je, en blijf je, vermoeid.
    Als gezond persoon hoef je je niet druk te maken over je insuline of suikerspiegel wat schommelt; dat regelt je lichaam verder prima. Zo lang je in een tekort zit blijf je afvallen; hoe vaak je ook een piek in je suikerspiegel krijgt.

    Jammer dat er toch nog steeds voeding als 'gezond' en 'ongezond' wordt gelabeld; zie het meer als nutriëntrijk en minder nutriëntrijk. Een product is dus niet per definitie slecht en vooral ook omdat je lichaam niet in producten 'denkt', maar in macro's. Of je nu een frietje neemt of gekookte aardappelen. Het werkt met de voedingsstoffen die in het product zitten.

    Uiteindelijk, als je geen fysiek doel hebt zoals spiergroei, dan maakt het uiteindelijk niet zoveel uit wat je doet; zolang je maar in een tekort zit. Doe vooral wat je leuk vindt en wat je vol kan houden.
  • pnentjes
    pnentjes Berichten: 9 Member
    Opties
    Ik eet elke dag een eiwitreep dat is mijn traktatie en zolang het in je eetpatroon past kan er weinig mis gaan. Ik heb ook chips van body&fit waar ik in de avond wat van kan nemen.
  • walnuts2019
    walnuts2019 Berichten: 23 Member
    Opties
    Hoi selinnn, ik zou het stapje voor stapje opbouwen in 1x met alles stoppen werkt demotiverend ik was een cola junkie en drink nu al een paar weken helemaal geen frisdrank meer voel me stukken beter. Uitrekenen wat je behoefte is qua kcal. Daar onder gaan zitten en ik zou gaan voor krachttraining met aansluitend 20 a 30 minuten cardio. En netjes alles invoeren en afwegen en niet boven je kcal doel komen. Waar een wil is is een weg heel veel succes met je journey.
  • Just_Renate
    Just_Renate Berichten: 14 Member
    Opties
    Mijn mening...eten is stap 1 en sporten stap 2. Als je voedingspatroon/inname niet goed is kun je sporten wat je wilt maar ga je niet je doel behalen.
    Ga naar een voedingscoach, die kan je op weg helpen met een volwaardig voedingsschema (en dan doel ik vooral op de goede verhouding tussen de macro nutriënten) en met welke voedingsmiddelen je kunt variëren en hoe je dit moet doen. Pas als je dat op orde hebt ga je het sporten oppakken.
    Ik heb het ook op deze manier gedaan en met héél veel succes. Zet hem op!
  • Just_Renate
    Just_Renate Berichten: 14 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Één ding over suiker; Het maakt je moe. Niet de suiker zelf, maar wat je lichaam ervoor moet doen om t ergens kwijt te kunnen in je lijf, vetdepot, of erger, de lever. Het geeft even n boost, je voelt je lekker, maar daarna komt dat beruchte energie dalletje. Oftewel insuline aan, insuline productie weer uit, aan, uit.... En insuline verstoord de vetverbranding, maar dat terzijde. Red bull is nog erger, cafeïne, suiker....je lijf heeft het er maar druk mee. Daardoor raak je, en blijf je, vermoeid.
    >
    >
    >
    > Als gezond persoon hoef je je niet druk te maken over je insuline of suikerspiegel wat schommelt; dat regelt je lichaam verder prima. Zo lang je in een tekort zit blijf je afvallen; hoe vaak je ook een piek in je suikerspiegel krijgt.
    >
    > Jammer dat er toch nog steeds voeding als 'gezond' en 'ongezond' wordt gelabeld; zie het meer als nutriëntrijk en minder nutriëntrijk. Een product is dus niet per definitie slecht en vooral ook omdat je lichaam niet in producten 'denkt', maar in macro's. Of je nu een frietje neemt of gekookte aardappelen. Het werkt met de voedingsstoffen die in het product zitten.
    >
    > Uiteindelijk, als je geen fysiek doel hebt zoals spiergroei, dan maakt het uiteindelijk niet zoveel uit wat je doet; zolang je maar in een tekort zit. Doe vooral wat je leuk vindt en wat je vol kan houden.

    Zo simpel is het niet. Als je in een tekort gaat zitten maar je voeding bestaat grotendeels uit koolhydraten, dan krijg je enorme dippen en dat ga je niet volhouden. Dus je hongergevoel moet worden gestilt en dat moet met de juiste nutriënten. En daarbij wil je in het afvalproces geen spieren verbranden toch? Ook weer een kwestie van de juiste verhouding van de macro nutriënten.
    Ik denk dat dit bij héél veel mensen fout gaat en daardoor uiteindelijk het jojo effect ontstaat.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zo simpel is het niet. Als je in een tekort gaat zitten maar je voeding bestaat grotendeels uit koolhydraten, dan krijg je enorme dippen en dat ga je niet volhouden
    Even recht door de bocht; afvallen is helaas wél zo simpel, maar ik snap dat er zeker meer dingen bij komen kijken als het gaat om afvallen. Een groot gedeelte is ook mindset, je relatie tot voeding, je omgevingsfactoren en je gedragspatronen. On a side note; mijn voeding bestaat voornamelijk uit koolhydraten en heb nergens last van. Daarbij is het aan te raden om volwaardige maaltijden te nuttigen waarbij elke maaltijd de leucinedrempel wordt overschreden. Dus tussendoortjes als bijvoorbeeld een appel doet eigenlijk niets voor je lichaam. Neem dit eigenlijk altijd in combinatie met een eiwitbron. Koolhydraatbehoefte kan per persoon verschillen, dus wellicht ben ik niet het meest handige doorsnee voorbeeld met mijn training waarbij daar alles op af is gestemd :tongue:
    Ik denk dat dit bij héél veel mensen fout gaat en daardoor uiteindelijk het jojo effect ontstaat.
    Het jojo effect ontstaat vaak doordat mensen van hun huidige voedingspatroon ineens iets heeeel anders gaan doen en/ of voedingsproducten uit gaan sluiten. Dát is niet duurzaam en niet vol te houden.
  • Just_Renate
    Just_Renate Berichten: 14 Member
    Opties
    Ik denk dat afvallen heel erg complex is en niet simpel minder eten is. Er zit een psychisch deel bij, sociaal, fysiek. Het gaat zo ontzettend ver..je wordt er continue mee geconfronteerd. Maar feit is dat als iemand honger krijgt, hij vroeg of laat weer gaat overeten. Dat hongergevoel moet je voorkomen, idd genoeg eiwitten binnenkrijgen. Waar die grens ligt, verschilt idd per persoon. Belangrijk is wel dat je dat goed afgestemd krijgt! Dus simpel 'minder eten' werkt niet. Is half Nederland te dik omdat 'gewoon minder eten' zo simpel is?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juli 2019 aangepast
    Opties
    Is half Nederland te dik omdat 'gewoon minder eten' zo simpel is?
    Ja, in de basis is het dit wel; men eet teveel. Afvallen is niet meer of minder dan minder eten dan je verbruikt.

    Echter, komen er natuurlijk wel meerdere andere zaken bij kijken zoals ik in een ander topic ook aangaf, maar in de basis is er niet meer nodig dan een energietekort. Men hoeft ook niet op een speciale manier te eten, of producten weg te laten (ook al doet de maatschappij soms anders geloven) of zich drie slagen in de rondte te sporten; een energietekort volstaat om gewicht te verliezen. Dus ja; in de basis is afvallen heel simpel alleen maken mensen het vaak onbedoeld complex.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Honger hoeft in mijn beleving ook niet te worden voorkomen. Het zakt ook weer. Ik heb nooit direct de behoefte om er iets mee te doen. Ik eet gewoon op vaste tijden, zonder tussendoortjes omdat ik daar alleen maar extra trek van krijg. Dan liever drie behoorlijke maaltijden per dag en tussendoor alleen water of light frisdrank.
  • Poecillia
    Poecillia Berichten: 42 Member
    Opties
    Volgens mij zijn we de topic starter inmiddels kwijt geraakt....