Vraag betreft calorieënverbranding — Dutch (Netherlands)

Vraag betreft calorieënverbranding

Opties
RiannePetiet
RiannePetiet Berichten: 8 Member
Hallo allen, ik heb sinds kort een fijn crosstrainertje en al lange tijd een polar. Ik stond gisterenavond op mijn crosstrainer en heb eigenlijk alleen even geregistreerd en bijgehouden met mijn polar. Na 22 minuten vrij intensief te hebben bewogen gaf de polar aan dat ik 63 calorieën had verbrand. Vond het zo weinig en voelde écht niet kloppend. Ik heb zo'n hart Bluetooth apparaatje horend bij de polar maar dat elastische bandje waar die mee bevestigd moet om je borst ben ik kwijt. Anyways. Op welke andere manier kan ik preciezer de verbrandde calorieën bijhouden? Klopt het wel denken jullie? Of moet ik vanavond eens de crosstrainer zelf aanhouden en zijn schermpje? Ben benieuwd. Gr Rianne

Reacties

  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Gewoon niet kijken naar je verbrandde calorieën. Je kan er niks mee. Het is niet accuraat en zeker niet het scherm op je crosstrainer zelf.
    Hartslag is leuk om bij te houden als je ergens op of voor traint. Je snelheid, afgelegde km's daar doe je iets mee.
    Je kan beter je TDEE gaan uitrekenen als je wilt weten wat je aan calorieën kan eten om af te vallen/op gewicht te blijven/aan te komen.
  • RiannePetiet
    RiannePetiet Berichten: 8 Member
    Opties
    > @Manga23 zei:
    > Gewoon niet kijken naar je verbrandde calorieën. Je kan er niks mee. Het is niet accuraat en zeker niet het scherm op je crosstrainer zelf.
    > Hartslag is leuk om bij te houden als je ergens op of voor traint. Je snelheid, afgelegde km's daar doe je iets mee.
    > Je kan beter je TDEE gaan uitrekenen als je wilt weten wat je aan calorieën kan eten om af te vallen/op gewicht te blijven/aan te komen.
    >

    Hallo Manga23, bedankt voor je reactie. Het gaat in mijn geval echter niet om willen weten wat ik kan eten om af te vallen. Dit gaat namelijk prima zelfs zonder erbij te sporten. Mijn leefstijl wat betreft voeding heb ik al aangepast met succes tot zover. Mijn vraag is nu specifiek gericht op het sporten en het verbranden van calorieën. Maar wat jij dus zegt is dat het allemaal kul is? Dat zou zonde zijn van mijn polar. Gelukkig meet hij ook wel afgelegde km's en aantal stappen maar waarom is dit dan wel accuraat en de calorieën verbranding niet? Wat betreft de hartslag meter was ik in de veronderstelling dat verbrandde calorieën hier wellicht exacter mee zouden weergegeven dan zonder de hartslag meter. Is dat een verkeerde veronderstelling? Verder is het voor mij ook een stukje motivatie dat je ziet wat je hebt gepresteerd/verbrand maar dat is denk een persoonlijk dingetje.. Kun je jouw reactie eventueel nog verder aanvullen aan de hand van mijn reactie? Bedankt alvast!
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Je calorieverbranding is handig om te weten of je caloriebalans in evenwicht is of niet.
    Maar er zijn meer factoren die je calorieverbranding bepalen oa
    geslacht leeftijd lengte spiermassa vetmassa. Je horloge houd niet met al die factoren rekening dus niet accuraat.
  • rieterrrd86
    rieterrrd86 Berichten: 5 Member
    Opties
    > @Manga23 zei:
    > Je calorieverbranding is handig om te weten of je caloriebalans in evenwicht is of niet.
    > Maar er zijn meer factoren die je calorieverbranding bepalen oa
    > geslacht leeftijd lengte spiermassa vetmassa. Je horloge houd niet met al die factoren rekening dus niet accuraat.
    >

    Hoi @Manga23, dankjewel voor deze info. Heb net mijn andere account verwijderd en een nieuwe aangemaakt dus reageer nu met de nieuwe maar ben nog steeds dezelfde persoon. Maar mijn TDEE is 1742 (bij weinig tot geen beweging) en BMR is dan 1452. Is er ook een manier om uit te rekenen hoe je calorieën verbranding is? Of kan dat niet?
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Met de berekening van je TDEE houd je al globaal rekening met je verbranding qua calorieën door sport, beweging en/of lichamelijk werk.
    Wat je sporthorloge weergeeft (ik heb er zelf ook een) blijft een schatting ook. Ik doe daar niet echt iets mee. Vandaag heb ik met spinning ongeveer 800 calorieën verbrand maar ik tel dat niet bij mijn voeding......ik zou niet weten hoe je het exact zou moeten uitrekenen.
    Er is ook zoiets als afterburn, bij krachttraining is dat hoger dan bij cardio. Dat valt allemaal niet te meten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    juli 2019 aangepast
    Opties
    Een polar horloge (of elke willekeurig ander sporthorloge) geeft alleen een schatting met de standaardgegevens die je ingeeft. Verre van accuraat. Voorbeeld hierbij is krachttraining. Deze duurt bijvoorbeeld met warming-up & rust tussen sets 2 uur. Echter ben je misschien netto maar 45 minuten écht actief. Dus als je Polar aangeeft; 600kcal verbrand is dit vaak meer rond de 300-400 "echte" calorieën.

    Ik kwam dit tegen, geen idee of dit betrouwbaar is, maar het geeft een methode om verbrande caloriën uit te rekenen middels de MET methode (Metabolic Equivalent of Task):
    https://www.allesoversport.nl/artikel/afvallen-reken-uit-hoeveel-calorieen-je-verbrandt/

    Om het voorbeeld van fitness te nemen; zou dit in mijn geval per actieve minuut ongeveer 6kcal zijn (5,5 (MET waarde) x 3,5 = 19,25 x 66 : 200 = 6,3). Als ik dan 45 actieve minuten zou hebben zou dit op 285 verbrande calorieën zijn.
  • rieterrrd86
    rieterrrd86 Berichten: 5 Member
    Opties
    > @Manga23 zei:
    > Met de berekening van je TDEE houd je al globaal rekening met je verbranding qua calorieën door sport, beweging en/of lichamelijk werk.
    > Wat je sporthorloge weergeeft (ik heb er zelf ook een) blijft een schatting ook. Ik doe daar niet echt iets mee. Vandaag heb ik met spinning ongeveer 800 calorieën verbrand maar ik tel dat niet bij mijn voeding......ik zou niet weten hoe je het exact zou moeten uitrekenen.
    > Er is ook zoiets als afterburn, bij krachttraining is dat hoger dan bij cardio. Dat valt allemaal niet te meten.

    Oké dan heb ik weer wat geleerd in ieder geval. Bedankt voor je uitleg!
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    @itzhanne82

    > Om het voorbeeld van fitness te nemen; zou dit in mijn geval per actieve minuut ongeveer 6kcal zijn (5,5 (MET waarde) x 3,5 = 19,25 x 66 : 200 = 6,3). Als ik dan 45 actieve minuten zou hebben zou dit op 285 verbrande calorieën zijn.

    Dat zou naar mijn gevoel meer in de buurt komen. Je horloge telt maar door ook als je geen kracht--of cardio levert op dat moment.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oké dan heb ik weer wat geleerd in ieder geval. Bedankt voor je uitleg!
    No problem :smile:
    Dat zou naar mijn gevoel meer in de buurt komen. Je horloge telt maar door ook als je geen kracht--of cardio levert op dat moment.
    Inderdaad; die telt gewoon door en 'stopt' pas als je op de knop drukt. Wat bijvoorbeeld wel weer een beetje nauwkeuriger wordt is het doen van een HIIT of CrossFit workout waarbij je eigenlijk continue bezig bent met inspanning. Maar goed; alles blijft een schatting uiteindelijk.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    De polar is best een waardevolle investering hoor. Het registreert iig activiteit en slaap. Het sporten is een.leuke indicatie. Bij wandelen vond ik hem wel accuraat.

    Het aantal verbrandde calorieën kwam overeen met het aantal afgevallen kilo's.
  • rieterrrd86
    rieterrrd86 Berichten: 5 Member
    Opties
    corneaarts schreef: »
    De polar is best een waardevolle investering hoor. Het registreert iig activiteit en slaap. Het sporten is een.leuke indicatie. Bij wandelen vond ik hem wel accuraat.

    Het aantal verbrandde calorieën kwam overeen met het aantal afgevallen kilo's.

    Bedankt voor je reactie. Ik vind de polar inderdaad uiteindelijk ook wel prettig in gebruik voor bepaalde dingen. Helemaal nutteloos is hij inderdaad niet dat valt best mee. Maar ik vond het wel goed om wat te leren over hoe je zelf eventueel calorieën verbruik kunt uitrekenen ook al is ook daar niet 100% zeker mee of het accuraat is maar het is wel leuk om eens te bekijken. Als ik zo zelf kijk naar die berekening die je zelf kunt doen en naar de telling op de polar dan ligt dat inderdaad helemaal niet zo ver van elkaar af maar ik begrijp wel dat je wellicht meer aspecten mee moet nemen in de berekening dan alleen wat de polar meet. En als ik te lang stil zit dan zegt ie inderdaad dat ik moet bewegen en dat vind ik op zich al heel positief :D
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ja de melding om te bewegen is idd wel handig.... al doet hij het ook als je al 2 uur gesport hebt.

    Met de 4 daagse vorig jaar had ik 3500 calorieën per dag verbrand. Ik was idd 2 kilo afgevallen..
    Dan klopt het aardig.
  • Poecillia
    Poecillia Berichten: 42 Member
    Opties
    Ik zit ook wat met deze verhouding. Als ik afval en intensief sport zit ik er snel doorheen en moet ik wat eten. Maar als ik 1000 calorieën verbrand hoeveel kan ik dan eten?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wanneer je op basis van je TDEE eet, eet je niks bij omdat je dat al in je berekening mee hebt genomen. Daarnaast; waar of wie zegt dat je 1000 kcal hebt verbrand?