Calorieën — Dutch (Netherlands)

Calorieën

Opties
Hoi allemaal,

Even een klein vraagje, maakt het uit uit wat ik mijn calorieën uit haal? Moet het uit gezond voeding komen of mag het bv ook uit een zak chips? Ben momenteel bezig met krachttraining en zou moeten aankomen..

Gr

Reacties

  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Een zak chips is lekker maar qua macro's en verzadiging niet echt de juiste keuze als je wilt aankomen in spiermassa.
    Een calorie is een calorie maar calorieën uit een bord pasta doet wat anders voor je lijf dan calorieën uit 4 bier.
    Dus pas op voor calorieën met weinig voedingswaarde de bouwstoffen voor je lijf.
    Succes
  • KhalidLou
    KhalidLou Berichten: 8 Member
    Opties
    Oke top dan weet ik dat natuurlijk. En voor buikspieren te creeëren zo weinig mogelijk vet eten dan veronderstel ik?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee. Van vet eten word je niet dik (geld voor koolhydraten en eiwitten net zo), maar van een overschot aan calorieën. Voor het zichtbaar maken van je buikspieren zul je moeten diëten totdat je een laag vetpercentage hebt waarbij ze zichtbaar worden.
  • KhalidLou
    KhalidLou Berichten: 8 Member
    Opties
    Als ik het goed heb moet ik dus enkel mijn calorieën binnen hebben die ik binnen moet hebben en goed trainen?
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Jep, in de juiste macro's.
    Dus iets boven je onderhoud. Als je aan wilt komen.
  • KhalidLou
    KhalidLou Berichten: 8 Member
    Opties
    Top, dankjewel guys !
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Aankomen is idd een klein overschot aanhouden en bijstellen waar nodig. Praktijk moet bijvoorbeeld toch uitwijzen of je te hoog (te snel aankomen) of te laag (stilstand of zelfs afvallen) ingeschat hebt qua calorie-intake. Het meest straightforward is verhoudingen aanhouden als tussen 1.2-1.8gr eiwi per kilo lichaamsgewicht, 1gr ongeveer per kilo lichaamsgewicht aan vetten en de rest opvullen met koolhydraten. Maar je kunt tussen vet en koolhydraten spelen. Beetje waar jij je prettig onder voelt. Zorg wel voor progressieve overload in je training voor de juiste spierprikkel.
  • Stabourlos
    Stabourlos Berichten: 6 Member
    Opties
    Een vraagje over calorien.

    Stelling:
    je eet een voedingdsmiddel van 100gr met 200 kcal
    In dat voedingsmiddel zitten 60gr eiwitten.

    Je lichaam verbruikt 200 kcal van dat voedingsmiddel. Wat gebeurt met die eiwitten? Zijn die die kcal in dit geval of worden de eiwitten opgenomen door het lichaam?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    je lichaam zal alle 200 kcal benutten, of dit nu uit vetten, koolhydraten of eiwitten bestaan. Eiwitten zal het lichaam gebruiken voor eiwitsynthese en het 'overtollige' gebruiken als energie. Net als de rest van die 200kcal.

    Maar als je je achterliggende gedachte van deze vraag deelt, dan kan ik het wellicht anders verwoorden of toelichten, want heb nu niet helemaal helder wat je bedoelt met de vraag.
  • Stabourlos
    Stabourlos Berichten: 6 Member
    Opties
    die 200 kcal neemt het lichaam dus op uit bv die 60gr eiwitten en de rest in die 100gr? Dus als die die 200kcal volledig gebruikt, blijven er eigenlijk geen eiwitten over om in het lichaam te gebruiken als bouwsteen? Dat bedoel ik :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    september 2019 aangepast
    Opties
    Dus als die die 200kcal volledig gebruikt, blijven er eigenlijk geen eiwitten over om in het lichaam te gebruiken als bouwsteen? Dat bedoel ik :smile:
    Ik heb echt werkelijk géén idee wat je nu precies bedoelt, sorry. :D Kan aan mij liggen, maar ik volg je gedachtegang niet helemaal. Misschien iemand anders?

    Het lichaam neemt op wat er in die 200kcal zit, maar begrijp niet helemaal wat het ertoe doet? 200kcal wordt opgenomen door het lichaam voor alle processen die in je lichaam spelen. Eiwitten zullen nuttig zijn voor eiwitsynthese, koolhydraten voor energie (als in energie voor performance in de breedste zin van het woord) & vetten veelal voor je hormonen. Dit is even heeeeeel simplistisch gezegd. Die 200kcal bestaan ook uit micronutriënten en die neem het lichaam ook gewoon op.

    Je lichaam 'neemt' geen calorieën op, maar voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Het lichaam denkt niet in calorieën, maar in macronutriënten.
  • Stabourlos
    Stabourlos Berichten: 6 Member
    Opties
    dat is wat ik moest weten, dus je weet wel wat ik bedoelde :D Die uitleg zocht ik gewoon naar. Is een geruststelling.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Die uitleg zocht ik gewoon naar. Is een geruststelling.
    Graag gedaan haha, maar ben toch benieuwd waarom je de vraag hebt gesteld? Was je eerst iets anders verteld? Of dacht dat het anders in elkaar zat?
  • Stabourlos
    Stabourlos Berichten: 6 Member
    Opties
    nee, ik had die logica zelf in mijn hoofd, maar iets wat in je hoofd zit is niet per se de realiteit, right? :smiley:
    anderzijds een geruststelling dat mijn grote eiwitinname niet puur verspild/gebruikt wordt als energiebron, maar dat het lichaam ook wel eiwitten zal opnemen voor opbouw, enz.