Elkaar motiveren en helpen — Dutch (Netherlands)

Elkaar motiveren en helpen

Opties
rafi190
rafi190 Berichten: 2 Member
Hoi, ben nieuw en zoek nieuwe vrienden binnen deze app. Om elkaar wat tips te geven.

Doel: *conditie en afvallen.
* krachttraining
* gezond leren koken.



Groetjes Rafael

Reacties

  • jfkdd
    jfkdd Berichten: 8 Member
    augustus 2019 aangepast
    Opties
    Hoi Rafeal,

    goed bezig, ik ben net hier op MFP maar heb al bijna 40 jaar ervaring met kracht training. Voeding heb ik vroeger nooit zo op gelet, daarom moet ik nu ook kilo's kwijt. Maar afgelopen paar jaar let ik veel beter op wat ik eet.

    Conditie training doe ik zelf niet veel aan; cardio is maar een klein deel van mijn workouts in de gym. Ik ben echt kracht trainer (old school) en daar haal ik mijn plezier uit.

    Gezond koken is vooral opletten welke ingredienten je gebruikt en hoeveel, deze app gaat je daarbij goed helpen denk ik, maar lees ook vooral op verpakkingen van voeding en kijk op www wat verstandige keuzes zijn. Gebruik vooral veel verse groentes en wat fruit en probeer processed food te mijden, dan kom je al een heel eind. Snacks en tussendoortjes dito, die kunnen flink aantikken als je niet uitkijkt. Vlak voor een kracht training is het handig om genoeg koolhydraten achter de keizen te hebben voor de benodigde energie. Daarna juist weer minder koolhydraten, en meer eiwitten en proteine om de spieren te voeden bij herstel en groei.

    Voor kracht training heb je gebasseerd op mijn ervaring een paar dingen nodig:
    - No1! techniek
    zorg dat je oefeningen goed uitvoert. vekeerd uitgevoerde oefeningen bieden slecht resultaat en kunnen ook nog eens voor blessures zorgen. Gooi niet met gewichten, maar voer oefeningen rustig in een vaste regelmaat uit. Als je klaar bent ook niet gewichten laten vallen of in een rek knallen. Laat zien dat je het beheerst. Weet je niet goed hoe iets moet, vraag het dan een ervaren persoon. Techniek is veel belangrijker dan gewicht. doe niet stoer als zovelen door te zware gewichten te hanteren, dat levert je niets op. Ik zie er genoeg die dat wel doen en dus de omgeving belangrijker vinden dan hun eigen doel...techniek leer je niet in een dag, daar is tijd voor nodig. kijk op internet of andere media hoe oefeningen goed uitgevoerd kunnen worden en raadpleeg RL ervaren mensen. Doe je dat goed dan komen we bij het volgende punt
    - No 2! motivatie
    zonder de juiste instelling kom je niet ver. houd je workouts bij en leg je oefeningen vast zodat je progressie meetbaar maakt. Progressie die je dan waarneemt motiveert ook om door te gaan. Laat je niet afleiden tijdens een workout maar focus op de oefeningen. zelf heb ik altijd mn eigen muziek met oortjes zodat ik niet afgeleid wordt door geluiden en anderen die meer met praten bezig zijn dan met trainen. drink voldoende water tussendoor. Drive! Je hebt geen wedstrijd met anderen behalve met jezelf. M.a.w. heb schijt aan wat anderen doen en doe wat jou goed lijkt. Zorg dat het leuk voor je blijft, wissel af en heb lol in wat je doet. Dan wordt het ook makkelijk en soms zelfs verslavend om al weer uit te kijken naar de volgende work out 😀
    - No 3! ademhaling
    is feitelijk onderdeel van techniek. bij oefeningen uitademen als je kracht zet. probeer tijdens een set in een vast ritme te ademen. Soms kost een neergaande beweging meer moeite als je die langzaam doet dan de opgaande beweging ( bijv. bij bicep atm curl) draai de ademhaling dan om. Ademhaling is ook de key voor progressie en het juist uitvoeren van oefeningen.
    - rust
    tussen sets bij een oefening (ca 30 sec tot 1 min max) je ademhaling terugbrengen naar rustig en mijn advies: laat je mobiel ongemoeid tijdens trainen! ik zie er zat die drukker zijn met hun mobiel dan met de training en dat gaat te koste van het resultaat of zelfs erger: nul resultaat. Bovendien zijn die 30-60 seconden zo om en is er dus geen tijd om te chatten. Ben je ook eerder klaar. In plaats daarvan rustig spieren rekken/ losgooien en je concentreren op de volgende set. Concentratie!
    Tussen oefeningen mag je, afhankelijk van het type oefening, bijv. een nieuwe spiergroep, meer rust nemen. Even water bijvullen. Ook dan focussen op ademhaling en spieren strekken cq opruimen gebruikt materiaal en klaarzetten nieuwe materiaal voor de nieuwe oefening.
    Bij een goede workout kun je op deze manier tussen 1 a 1,5 uur heel veel spiergroepen onder handen nemen. Pak ten minste 2 hoofd spiergroepen aan tijdens een work out, ook afhankelijk hoe vaak je per week traint en met welk schema natuurlijk. Daarnaast kleinere spieren doen. Bij een workout altijd een warming up en een cool down doen! Zo kom je goed in het ritme en ga je er ook weer goed uit.
    Na een training (die intensief moet zijn geweest) ook de rust nemen om rustig weer verder met de dag te gaan. Innerlijke rust zorgt ook voor balans en evenwicht in dagene wat je doet... Ren niet meteen naar buiten, neem een lekkere douche, zelf duik ik altijd nog even 20 min. de sauna in voor een kleine meditatie als beloning voor het harde werk. Je gaat daarna als herboren weer verder de dag in en als het later op de avond is slaap je daarna als een roos.

    Nog 1 tip: ieder mens is uniek... ja, sowhat?
    Nou, dat betekent dus ook dat een oefening voor de een anders uitpakt dan bij de ander. Bovendien heeft de een meer aanleg voor het ene dan de ander. Als dat niet zo was waren we allemaal Mr Olympia toch? Staar je dus niet blind op wat anderen doen, maar vind je weg in oefeningen waar jij baat bij hebt. En ja, dat weet je pas als je lang - denk in jaren - bezig bent en genoeg ervaring hebt om dat te kunnen bepalen. Dus ook oefeningen uitproberen voor een bepaalde periode om daarna a.d.h.v. de resultaten te bezien of het goed voor je werkt. Lange termijn denken dus, en niet willen scoren op korte termijn. Uiteindelijk kom je dan veel verder, niet alleen in de gym, maar overal.

    Succes!


  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    😁 Allemaal onze struggles.......Ik goochel tussen kracht-, en conditietraining. De focus moet meer naar kracht. Dan weer niet consistent in het oppakken van een goed schema/plan
    En gezonde voeding gaat met pieken en dalen. Lastig om op drukke dagen vast te houden om onbewerkt te koken/eten 🙄
    Succes, je mag me toevoegen
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hoi Rafael, welkom en veel succes!
  • Diaan39
    Diaan39 Berichten: 8 Member
    Opties
    Hoi

    Succes en top dat je ook deze app hebt
  • rafi190
    rafi190 Berichten: 2 Member
    Opties
    Thanks voor de comments respect
  • destryckersandra
    destryckersandra Berichten: 5 Member
    Opties
    > @jfkdd zei:
    > Hoi Rafeal,
    >
    > goed bezig, ik ben net hier op MFP maar heb al bijna 40 jaar ervaring met kracht training. Voeding heb ik vroeger nooit zo op gelet, daarom moet ik nu ook kilo's kwijt. Maar afgelopen paar jaar let ik veel beter op wat ik eet.
    >
    > Conditie training doe ik zelf niet veel aan; cardio is maar een klein deel van mijn workouts in de gym. Ik ben echt kracht trainer (old school) en daar haal ik mijn plezier uit.
    >
    > Gezond koken is vooral opletten welke ingredienten je gebruikt en hoeveel, deze app gaat je daarbij goed helpen denk ik, maar lees ook vooral op verpakkingen van voeding en kijk op www wat verstandige keuzes zijn. Gebruik vooral veel verse groentes en wat fruit en probeer processed food te mijden, dan kom je al een heel eind. Snacks en tussendoortjes dito, die kunnen flink aantikken als je niet uitkijkt. Vlak voor een kracht training is het handig om genoeg koolhydraten achter de keizen te hebben voor de benodigde energie. Daarna juist weer minder koolhydraten, en meer eiwitten en proteine om de spieren te voeden bij herstel en groei.
    >
    > Voor kracht training heb je gebasseerd op mijn ervaring een paar dingen nodig:
    > - No1! techniek
    > zorg dat je oefeningen goed uitvoert. vekeerd uitgevoerde oefeningen bieden slecht resultaat en kunnen ook nog eens voor blessures zorgen. Gooi niet met gewichten, maar voer oefeningen rustig in een vaste regelmaat uit. Als je klaar bent ook niet gewichten laten vallen of in een rek knallen. Laat zien dat je het beheerst. Weet je niet goed hoe iets moet, vraag het dan een ervaren persoon. Techniek is veel belangrijker dan gewicht. doe niet stoer als zovelen door te zware gewichten te hanteren, dat levert je niets op. Ik zie er genoeg die dat wel doen en dus de omgeving belangrijker vinden dan hun eigen doel...techniek leer je niet in een dag, daar is tijd voor nodig. kijk op internet of andere media hoe oefeningen goed uitgevoerd kunnen worden en raadpleeg RL ervaren mensen. Doe je dat goed dan komen we bij het volgende punt
    > - No 2! motivatie
    > zonder de juiste instelling kom je niet ver. houd je workouts bij en leg je oefeningen vast zodat je progressie meetbaar maakt. Progressie die je dan waarneemt motiveert ook om door te gaan. Laat je niet afleiden tijdens een workout maar focus op de oefeningen. zelf heb ik altijd mn eigen muziek met oortjes zodat ik niet afgeleid wordt door geluiden en anderen die meer met praten bezig zijn dan met trainen. drink voldoende water tussendoor. Drive! Je hebt geen wedstrijd met anderen behalve met jezelf. M.a.w. heb schijt aan wat anderen doen en doe wat jou goed lijkt. Zorg dat het leuk voor je blijft, wissel af en heb lol in wat je doet. Dan wordt het ook makkelijk en soms zelfs verslavend om al weer uit te kijken naar de volgende work out 😀
    > - No 3! ademhaling
    > is feitelijk onderdeel van techniek. bij oefeningen uitademen als je kracht zet. probeer tijdens een set in een vast ritme te ademen. Soms kost een neergaande beweging meer moeite als je die langzaam doet dan de opgaande beweging ( bijv. bij bicep atm curl) draai de ademhaling dan om. Ademhaling is ook de key voor progressie en het juist uitvoeren van oefeningen.
    > - rust
    > tussen sets bij een oefening (ca 30 sec tot 1 min max) je ademhaling terugbrengen naar rustig en mijn advies: laat je mobiel ongemoeid tijdens trainen! ik zie er zat die drukker zijn met hun mobiel dan met de training en dat gaat te koste van het resultaat of zelfs erger: nul resultaat. Bovendien zijn die 30-60 seconden zo om en is er dus geen tijd om te chatten. Ben je ook eerder klaar. In plaats daarvan rustig spieren rekken/ losgooien en je concentreren op de volgende set. Concentratie!
    > Tussen oefeningen mag je, afhankelijk van het type oefening, bijv. een nieuwe spiergroep, meer rust nemen. Even water bijvullen. Ook dan focussen op ademhaling en spieren strekken cq opruimen gebruikt materiaal en klaarzetten nieuwe materiaal voor de nieuwe oefening.
    > Bij een goede workout kun je op deze manier tussen 1 a 1,5 uur heel veel spiergroepen onder handen nemen. Pak ten minste 2 hoofd spiergroepen aan tijdens een work out, ook afhankelijk hoe vaak je per week traint en met welk schema natuurlijk. Daarnaast kleinere spieren doen. Bij een workout altijd een warming up en een cool down doen! Zo kom je goed in het ritme en ga je er ook weer goed uit.
    > Na een training (die intensief moet zijn geweest) ook de rust nemen om rustig weer verder met de dag te gaan. Innerlijke rust zorgt ook voor balans en evenwicht in dagene wat je doet... Ren niet meteen naar buiten, neem een lekkere douche, zelf duik ik altijd nog even 20 min. de sauna in voor een kleine meditatie als beloning voor het harde werk. Je gaat daarna als herboren weer verder de dag in en als het later op de avond is slaap je daarna als een roos.
    >
    > Nog 1 tip: ieder mens is uniek... ja, sowhat?
    > Nou, dat betekent dus ook dat een oefening voor de een anders uitpakt dan bij de ander. Bovendien heeft de een meer aanleg voor het ene dan de ander. Als dat niet zo was waren we allemaal Mr Olympia toch? Staar je dus niet blind op wat anderen doen, maar vind je weg in oefeningen waar jij baat bij hebt. En ja, dat weet je pas als je lang - denk in jaren - bezig bent en genoeg ervaring hebt om dat te kunnen bepalen. Dus ook oefeningen uitproberen voor een bepaalde periode om daarna a.d.h.v. de resultaten te bezien of het goed voor je werkt. Lange termijn denken dus, en niet willen scoren op korte termijn. Uiteindelijk kom je dan veel verder, niet alleen in de gym, maar overal.
    >
    > Succes!

    Top advies zou ik zeggen ....ik ben juist gestart met krachtsport na een zwaar schouderfractuur waar ik noch voorzichtig met moet zijn lukt het ok...maar deze tips zijn welkom en zeer motiverend ik denk dat ik het goed doe maar dit was fijn om te lezen!! Sandra.