Nieuwe weegschaal, meer calorieën eten — Dutch (Netherlands)

Nieuwe weegschaal, meer calorieën eten

Opties
Eindelijk een nieuwe weegschaal. Mijn oude gaf toch een wat lager gewicht aan dan de professionele weegschaal van onze PT. Zojuist dus ook mijn KG aangepast in MFP, lees hoger. Al met al toch al 8 kg kwijt sinds april. Na maanden stil te hebben gestaan heb ik e.e.a. aangepast met hulp van een voedingsdeskundige. Het bleek dat ik ondanks gebruik van TDEE en BMR toch te weinig binnen kreeg. En dus mijn kcal met bijna 300 opgehoogd en ja hoor. Ik val weer lekker af. 1.6 kg in 2,5 week. De verdeling van macro's ook aangepast. Nu 20% kh, 35% eiwitten en 45% vetten. Het blijkt dat als je wat meer eiwitten eet, je dit meerekent in het aantal kcal. Ja, dan verhoog je dus je kcal. Ik dacht eerst, dat klopt niet maar deze berekening houdt rekening met meerdere factoren. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor iedereen zo werkt maar ik van weer lekker af terwijl ik meer kcal binnen krijg. Best fijn 😜

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dit is een leuk gegeven en is fysiologisch heel makkelijk te verklaren; je NEAT & je thermisch effect van voeding neemt toe. Onder de streep verbrand je meer dan je deed, puur omdat je omhoog bent gegaan in calorieën. Dat is het 'leuke' van meer eten; waarbij in je energietekort je NEAT en thermisch effect van voeding afneemt (en je dus minder verbrand met een kcal-budget waarvan je denkt; hiermee moet ik toch afvallen) geldt dit ook voor ophogen.
    Het blijkt dat als je wat meer eiwitten eet, je dit meerekent in het aantal kcal.
    Is nogal wiedes natuurlijk... ook als je meer vetten of koolhydraten zou eten reken je dit bij je kcal. Je kcal bestáán uit de macro's eiwitten, koolhydraten en vetten. Of bedoel je iets heel anders?
    Ik dacht eerst, dat klopt niet maar deze berekening houdt rekening met meerdere factoren
    Zoals?
  • Consuela1971
    Consuela1971 Berichten: 19 Member
    Opties
    Ik bedoel iets anders. Doordat ik hoger in mijn eiwitten % zit heeft ze extra kcal toegevoegd, net zoals dat er op basis van je beweging extra kcal wordt opgeteld. Op basis van dat totaal gaat er 25 % vanaf zodat je in een tekort zit. Met bewegen had ik eerder ook gedaan, niet met de eiwitten. En door deze berekening kom ik 300 kcal hoger uit en val ik af.
    Op het forum wordt veel geroepen dat je in een tekort moet zitten en dat kan ook verkeerd opgevat worden. En ervoor zorgen dat mensen te weinig binnen gaan krijgen als ze niet genoeg expertise hebben. Met mijn berekening zoals op het forum steeds genoemd wordt met TDEE en BMR, zat ik dus gewoon te laag. Ik weet wel veel van voeding maar was minder goed op de hoogte van het juist berekenen. Nu met deze vo3dingsdeskunidge weet ik dat ik goed voor mijn lichaam zorg qua inname kcal.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Doordat ik hoger in mijn eiwitten % zit heeft ze extra kcal toegevoegd, net zoals dat er op basis van je beweging extra kcal wordt opgeteld
    Die redenatie snap ik niet helemaal. Wellicht ligt het aan mijn interpretatie, maar wat heeft een hoger eiwitpercentage te maken met het willen toevoegen van calorieën?

    Misschien begrijp ik niet helemaal wat je probeert te zeggen, maar wat je eigenlijk bedoelt is dat je je TDEE hebt her-berekend en daarbij 300kcal hoger uitkomt dan waar je op zat? Als je nu 300 meer eet, ook al heb je daarbij je macro's aangepast, dan zit je kennelijk nog steeds in een tekort als je nu nog afvalt, alleen zit je dichter tegen je onderhoud. Maar goed; een tekort = een tekort, of dit nu -1000 is of -100 :smile:
    Met mijn berekening zoals op het forum steeds genoemd wordt met TDEE en BMR, zat ik dus gewoon te laag
    Wat is er verschillend aan 'onze' berekening en de berekening die je met je voedingsdeskundige hebt opgesteld? Daar ben ik wel benieuwd naar. De indeling van je macro's maken uiteindelijk het aantal calorieën.