Tips ivm gewicht toename — Dutch (Netherlands)

Tips ivm gewicht toename

Opties
walnuts2019
walnuts2019 Berichten: 23 Member
Vandaag precies 3 weken gestopt met het roken. Ookal hanteer ik een calorie tekort en ga ik regelmatig naar de gym. Ben ik toch weer 2,5 kg aangekomen dit geeft een demotiverend gevoel heeft iemand tips tricks wat ik hieraan kan doen of toepassen?

Reacties

  • kingborgia1974
    kingborgia1974 Berichten: 37 Member
    Opties
    Hoe zit het met je suikers zoals cola etc... welke tijdstippen dat je eet en welke vetgehalte wat je eet ..
    Zijn meerdere factoren die meespelen dan enkel letten op kcal. Geef eens wat gedetailleerder je voeding en tijdinname eens door. Dit zijn enkele voorbeelden wat al je gewicht kunnen bepalen.
    Grt 😊😊

    Ps :en volhouden met stoppen met roken. Super bezig
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik weet niet exact wat er gebeurt met je metabolisme of NEAT als je stopt met roken, maar je tekort blijft wel de basis. Misschien dat het thermisch effect van voeding iets anders is, maar kan nooit een groot verschil maken. Weeg je je dagelijks en neem je daarbij een gemiddelde? Of weeg je je één keer per week? Houd je andere progressie bij dan alleen gewicht? Zijn tevens je macro's wellicht anders verdeeld? Bijvoorbeeld ineens meer koolhydraten, die er voor kunnen zorgen dat je meer vocht vasthoudt.
  • ilseverhees
    ilseverhees Berichten: 39 Member
    Opties
    Ikzelf ben 2 maanden geleden gestopt. Had ook angst voor het aankomen daardoor. Het schijnt dat het aankomen wat bij de ruime meerderheid gebeurd komt door a, je metabolism wat iets lager wordt ( wat resulteerd in 1a2 kilo) dus blijf je exact het zelfde eten kan het zijn dat je idd 1 a 2 kilo toe neemt. Maar de meeste kilo’s gaan m toch zitten in het, waarschijnlijk onbewust, toch meer eten.
    Dan is mfp wel een hele fijne hulp, want door alles goed te registreren houd je het wel inzichtelijk. Ikzelf ben nu na 2 maanden 1,5 kilo zwaarder. Bij mij komt dat vooral door savonds iets te vaak naar de koelkast of voorraadkast te lopen. Maar hey.. 2 of 3 kilo of zelfs 5 kilo zwaarder is nog altijd beter dan roken. En op de lange termijn raak je die wel weer kwijt
  • walnuts2019
    walnuts2019 Berichten: 23 Member
    Opties
    > @kingborgia1974 zei:
    > Hoe zit het met je suikers zoals cola etc... welke tijdstippen dat je eet en welke vetgehalte wat je eet ..
    > Zijn meerdere factoren die meespelen dan enkel letten op kcal. Geef eens wat gedetailleerder je voeding en tijdinname eens door. Dit zijn enkele voorbeelden wat al je gewicht kunnen bepalen.
    > Grt 😊😊
    >
    > Ps :en volhouden met stoppen met roken. Super bezig

    Thnx man 💪

    Ik nuttig 7 maaltijden per dag met tussen pauzes van 2,5 uur. Ik drink alleen maar water en spa rood, koffie zonder suiker. Ik zit op 169 gram eiwit 216 gram carbs en 72 gram vet en gemiddeld op 18 gram suiker voornamelijk uit fruit. Daarbij 3 a 4 x in de week krachttraining
  • walnuts2019
    walnuts2019 Berichten: 23 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Ik weet niet exact wat er gebeurt met je metabolisme of NEAT als je stopt met roken, maar je tekort blijft wel de basis. Misschien dat het thermisch effect van voeding iets anders is, maar kan nooit een groot verschil maken. Weeg je je dagelijks en neem je daarbij een gemiddelde? Of weeg je je één keer per week? Houd je andere progressie bij dan alleen gewicht? Zijn tevens je macro's wellicht anders verdeeld? Bijvoorbeeld ineens meer koolhydraten, die er voor kunnen zorgen dat je meer vocht vasthoudt.

    Ik weeg bijna elke dag om daar idd een gemiddelde van te nemen. Mijn macro's zijn ongewijzigd ik denk idd dat het te maken heeft met een vertraagde metabolisme als gevolg door het stoppen met roken. Het werkt echter demotiverend en ik houd mij progressie bij door maandelijks de omtrek te meten van armen benen buik en borst. Op alle punten gelijk gebleven alleen iets toegenomen op de buik. Dus dan toch aangekomen maar ik hoop dat het een aanpassing fase van het lichaam is en me metabolisme weer kan verhogen. In ieder geval bedankt voor je input wordt gewaardeerd 👌
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Je lichaam moet wennen aan het feit dat er een aantal stoffen niet meer binnenkomen. Geef het even tijd.
    Die paar kilo zijn lang niet zo erg als roken.

    Zodra er weer een balans is, komt het weer goed.

    Van 40 sig per dag naar 0. Nu 16 jaar geleden. Hou vol.
  • walnuts2019
    walnuts2019 Berichten: 23 Member
    Opties
    > @corneaarts zei:
    > Je lichaam moet wennen aan het feit dat er een aantal stoffen niet meer binnenkomen. Geef het even tijd.
    > Die paar kilo zijn lang niet zo erg als roken.
    >
    > Zodra er weer een balans is, komt het weer goed.
    >
    > Van 40 sig per dag naar 0. Nu 16 jaar geleden. Hou vol.

    Wow 40 per dag dat doe ik je ook niet na ... maar 16 jaar niet roken respect 💪 ik denk dat de aanhouder wint en dan maar hopen dat het lichaam weer snel in balans is 👍
  • walnuts2019
    walnuts2019 Berichten: 23 Member
    Opties
    > @ilseverhees zei:
    > Ikzelf ben 2 maanden geleden gestopt. Had ook angst voor het aankomen daardoor. Het schijnt dat het aankomen wat bij de ruime meerderheid gebeurd komt door a, je metabolism wat iets lager wordt ( wat resulteerd in 1a2 kilo) dus blijf je exact het zelfde eten kan het zijn dat je idd 1 a 2 kilo toe neemt. Maar de meeste kilo’s gaan m toch zitten in het, waarschijnlijk onbewust, toch meer eten.
    > Dan is mfp wel een hele fijne hulp, want door alles goed te registreren houd je het wel inzichtelijk. Ikzelf ben nu na 2 maanden 1,5 kilo zwaarder. Bij mij komt dat vooral door savonds iets te vaak naar de koelkast of voorraadkast te lopen. Maar hey.. 2 of 3 kilo of zelfs 5 kilo zwaarder is nog altijd beter dan roken. En op de lange termijn raak je die wel weer kwijt

    Je hebt helemaal gelijk iets zwaarder zijn is idd beter als roken. Knap dat je ook al 2 maand gestopt bent 👍 ik ga me best doen en bedankt voor je comment 👌
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wow 40 per dag dat doe ik je ook niet na ... maar 16 jaar niet roken respect 💪 ik denk dat de aanhouder wint en dan maar hopen dat het lichaam weer snel in balans is 👍
    Dat gaat helemaal goed komen. Je lichaam is heel inventief en regelt alles zelf. Het kan best zo zijn dat je toch onbewust minder beweegt (NEAT). Stel jij zou, ik noem maar wat, 20 sigaretten per dag roken. Daarvoor moet je naar buiten lopen. Het lijkt weinig, maar die 20x op en neer naar buiten, waar je wellicht ook nog drentelt, zijn allemaal kcal die je verbrandt. Als die compleet wegvallen, gaat je NEAT omlaag. Mensen blijven helaas onderschatten, myself included, hoeveel effect NEAT heeft op gewichtsverlies en helemaal als men in een tekort zit (in een bulk gaat dit juist de andere kant op).