Bulken en cutten voor vrouwen? — Dutch (Netherlands)

Bulken en cutten voor vrouwen?

Opties
rddd8
rddd8 Berichten: 35 Member
Hoi allemaal,

Ik zit al langere tijd met de vraag of vrouwen die normaal krachttraining doen ook bulken en cutten.
Ik dacht voorheen dat dat voor bodybuilders was of mensen die flink spiermasse willen opbouwen. Zelf had ik in gedachten om aan te komen tot 65 kilo en door hard te trainen en goed te eten zodat ik op gewicht blijf omzetten in spiermassa.
Maar nu vraag ik me af of ik wat ik in gedachten had ook wel reeël is.

Mijn vraag dus, iemand ervaring met bulken en cutten of iemand die daar meer informatie over heeft ? Ik lees veel online, maar ik vind het soms ook een beetje dubbel. Of weet niet of dat precies in mijn ‘straatje’ valt.

Hoop dat iemand me wat wijzer kan maken!
Alvast bedankt.

:)

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik zal hier op antwoorden, gezien ik hier als vrouw ervaring mee heb. Ik neem even wat zinssnedes en beantwoord ze een voor een.
    Ik zit al langere tijd met de vraag of vrouwen die normaal krachttraining doen ook bulken en cutten. Ik dacht voorheen dat dat voor bodybuilders was of mensen die flink spiermasse willen opbouwen.
    Ja, vrouwen die krachttraining beoefenen en spiermassa willen aanzetten, bulken en of cutten. Denk aan vrouwen die bijvoorbeeld wedstrijden doen. Het idee achter bulken binnen de bodybuildwereld is om spiermassa aan te zetten. Verder is er geen andere reden hiervoor.
    Zelf had ik in gedachten om aan te komen tot 65 kilo en door hard te trainen en goed te eten zodat ik op gewicht blijf omzetten in spiermassa.
    Je zet niets om in spiermassa, je bouwt het. Je zet ook geen vet om in spier. Maar je wilt aankomen? Is dat vanuit een ondergewicht oogpunt, of wil je daadwerkelijk spiermassa gaan bouwen? Waar is die 65kg op gebaseerd? Heb je een plan voor dit traject? Houd je je trainingen en voeding bij? Etc.
    Maar nu vraag ik me af of ik wat ik in gedachten had ook wel reëel is.
    In welk opzicht?
    Ik lees veel online, maar ik vind het soms ook een beetje dubbel. Of weet niet of dat precies in mijn ‘straatje’ valt.
    Wat bedoel je met of het in je straatje valt? Bulken is vrij eenvoudig; een 'genoeg' overschot aan kcal creëren zodat je je lijf voldoende voorziet van de extra 'bouwblokken' om massa te bouwen en supercompensatie te bewerkstelligen. Hierbij is een goed afgesteld krachtprogramma nodig met progressieve overload als doel.

    Hier in ieder geval een artikel van Bell Coaching over bulken: https://www.bell-coaching.com/training/bulk/
  • rddd8
    rddd8 Berichten: 35 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Ik zal hier op antwoorden, gezien ik hier als vrouw ervaring mee heb. Ik neem even wat zinssnedes en beantwoord ze een voor een.
    > (Quote)
    > Ja, vrouwen die krachttraining beoefenen en spiermassa willen aanzetten, bulken en of cutten. Denk aan vrouwen die bijvoorbeeld wedstrijden doen. Het idee achter bulken binnen de bodybuildwereld is om spiermassa aan te zetten. Verder is er geen andere reden hiervoor.
    > (Quote)
    > Je zet niets om in spiermassa, je bouwt het. Je zet ook geen vet om in spier. Maar je wilt aankomen? Is dat vanuit een ondergewicht oogpunt, of wil je daadwerkelijk spiermassa gaan bouwen? Waar is die 65kg op gebaseerd? Heb je een plan voor dit traject? Houd je je trainingen en voeding bij? Etc.
    > (Quote)
    > In welk opzicht?
    > (Quote)
    > Wat bedoel je met of het in je straatje valt? Bulken is vrij eenvoudig; een 'genoeg' overschot aan kcal creëren zodat je je lijf voldoende voorziet van de extra 'bouwblokken' om massa te bouwen en supercompensatie te bewerkstelligen. Hierbij is een goed afgesteld krachtprogramma nodig met progressieve overload als doel.
    >
    > Hier in ieder geval een artikel van Bell Coaching over bulken: https://www.bell-coaching.com/training/bulk/



    Allereerst bedankt voor je reactie !

    En ik dacht dus serieus dat je vet kon omzetten in spiermassa. 😅 Helaas lees en hoor ik dus steeds verschillende dingen hierover, maar bedankt voor de info.

    Ja, ik wil dus aankomen. Ik ben altijd al slank geweest en voor mijn lengte (169 cm) vind ikzelf 65 kg. een mooi gewicht. Dit is gebaseerd op een BMI berekening. Nou is dat natuurlijk per mens ook verschillend, omdat de ene zwaardere botten heeft of de een heeft meer spiermassa. Maar, omdat ik dacht dat je vet kon omzetten in spier had ik gedacht aankomen en dat omzetten in spiermassa.

    Of het reeël is heb je eigenlijk al beantwoord, met dat je vet niet kunt omzetten in spier. En ook in de zin of het in mijn schema past. Met wat voor doelen ik wil behalen. Dat bedoel ik met of het in mijn ‘straatje’ valt.

    Ik heb ook nagedacht om een personal trainer te benaderen, maar juist doordat iedereen wat anders zegt en adviseert weet ik ook niet of dat zo verstandig is.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    99% van de fitnesstrainers in een gemiddelde basic fit gaan af op 'bro science' en zou ik nooit aanraden om in de arm te nemen. Totaal niet gefundeerd met de wetenschap. Die denken bijvoorbeeld dat je nog steeds 30 minuten na je training je vol moet gooien met een eiwit-shake, want "anabolic window". Of dat ze denken dat BCAA's werken; ook allemaal onzin. Afgezien van dat; nee, je kunt vet niet omzetten in spieren; het zijn 2 hele verschillende weefsels. Spieren bouw je of breek je af en vet kom je aan of verbrand je.

    Bell coaching werkt met een evidence based aanpakt; werken met wat we tot nu toe weten met de wetenschap. Onderbouwde artikelen.

    Hoe dan ook; aankomen (of afvallen) kan iedereen, dus jij ook. Ik weet niet hoeveel je nu weegt en hoe je eruit ziet qua fysiek, dus het is lastig te zeggen "ga maar meer eten".
  • rddd8
    rddd8 Berichten: 35 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > 99% van de fitnesstrainers in een gemiddelde basic fit gaan af op 'bro science' en zou ik nooit aanraden om in de arm te nemen. Totaal niet gefundeerd met de wetenschap. Die denken bijvoorbeeld dat je nog steeds 30 minuten na je training je vol moet gooien met een eiwit-shake, want "anabolic window". Of dat ze denken dat BCAA's werken; ook allemaal onzin. Afgezien van dat; nee, je kunt vet niet omzetten in spieren; het zijn 2 hele verschillende weefsels. Spieren bouw je of breek je af en vet kom je aan of verbrand je.
    >
    > Bell coaching werkt met een evidence based aanpakt; werken met wat we tot nu toe weten met de wetenschap. Onderbouwde artikelen.
    >
    > Hoe dan ook; aankomen (of afvallen) kan iedereen, dus jij ook. Ik weet niet hoeveel je nu weegt en hoe je eruit ziet qua fysiek, dus het is lastig te zeggen "ga maar meer eten".


    Ik heb onder andere via youtube veel informatieve filmpjes gezien. Ook op basis van wetenschap. Meestal zijn dat wel mannen, maar dat waren onder andere Jeff Nippard en Jeremy Ethier.

    Maar ik wist dus niet zeker of het bulken en cutten ook vrouwen goed is voor meer spierdefinitie. Met name vrouwen die niet niet aan wedstrijden meedoen etc. maar meer trainen voor iets meer spierdefinitie. Want mijn doel is nu tot dat ik aankom 2.646 calorieën per dag eten, maar zelfs dat gaat soms moeizaam 😅

    Dus ja mijn vraag eigenlijk. Kan ik via de gewone weg dmv goede voeding en eventueel eiwitshakes mijn doel behalen. Of moet ik ook voor een goed resultaat bulken en cutten.


    Goede site trouwens! Ga zeker me goed inlezen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je hebt geen eiwitshakes nodig, alleen als je met moeite je eiwitdoel haalt (of niet haalt). In feite is het niet heel moeilijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen, met wat eitjes, zuivel en vlees, kip of vis kom je er altijd wel aan. Wat is voor jou overigens "goede voeding"?

    Wat bedoel je trouwens met een "gewone weg"?

    Voor resultaat (over welk resultaat hebben we het hier?) hoef je niet te bulken of te cutten. Je dient een goed krachtprogramma te hebben waarbij je continue vooruitgang boekt middels progressieve overload. Je kunt bijvoorbeeld wel 2600+ kcal eten, maar als je daarbij alleen op een cardio apparaat loopt te steppen, dan zet dat qua fysiek weinig zoden aan de dijk. Krachttraining dien je te doen voor een verandering in je fysiek (meer massa), je dieet zou daarop afgesteld moeten zijn.

    Ik heb zelf ook beide gedaan, zonder wedstrijd, dus ja... vrouwen kunnen ook bulken en cutten zonder dat ze met een wedstrijd mee doen. 2600+ moeizaam? Wat dacht je van 3500? In mijn hoogste bulkperiode heb ik rond de 3500 gezeten... Soms zalig, soms moeizaam.

    Vrouwen zijn niet anders t.o.v. mannen als het om fysiek gaat; we bestaan beide uit dezelfde 'bestandsdelen' en hebben dus ook spieren & vet. Spieren die je kunt bouwen en vet wat je kunt verliezen. Natuurlijk is onze hormoonhuishouding anders, maar in de basis zijn we gelijk en kunnen wij net als mannen gewoon een beter fysiek bouwen middels krachttraining.

    Jeff Nippard is idd een goeie :wink: Dat is in ieder geval al een hele goede bron.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Misschien moet je even het gewicht als doel loslaten. Ik denk dat je wilt gaan voor een bepaald fysiek.
    Ik ben zelf ook slank van nature.....door veel sporten had ik al wel wat spierdefinitie. Na de zomer ben ik serieuzer gaan trainen en langzaam naar een bulk gegaan om meer in massa aan te komen. Het is proberen en zoeken wat voor jou werkt. Lees je inderdaad goed in en een goede coach kan echt geen kwaad. Die zijn echt niet zeldzaam alleen bij een BasicFit zal je hem niet zo snel vinden.
  • rddd8
    rddd8 Berichten: 35 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Je hebt geen eiwitshakes nodig, alleen als je met moeite je eiwitdoel haalt (of niet haalt). In feite is het niet heel moeilijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen, met wat eitjes, zuivel en vlees, kip of vis kom je er altijd wel aan. Wat is voor jou overigens "goede voeding"?
    >
    > Wat bedoel je trouwens met een "gewone weg"?
    >
    > Voor resultaat (over welk resultaat hebben we het hier?) hoef je niet te bulken of te cutten. Je dient een goed krachtprogramma te hebben waarbij je continue vooruitgang boekt middels progressieve overload. Je kunt bijvoorbeeld wel 2600+ kcal eten, maar als je daarbij alleen op een cardio apparaat loopt te steppen, dan zet dat qua fysiek weinig zoden aan de dijk. Krachttraining dien je te doen voor een verandering in je fysiek (meer massa), je dieet zou daarop afgesteld moeten zijn.
    >
    > Ik heb zelf ook beide gedaan, zonder wedstrijd, dus ja... vrouwen kunnen ook bulken en cutten zonder dat ze met een wedstrijd mee doen. 2600+ moeizaam? Wat dacht je van 3500? In mijn hoogste bulkperiode heb ik rond de 3500 gezeten... Soms zalig, soms moeizaam.
    >
    > Vrouwen zijn niet anders t.o.v. mannen als het om fysiek gaat; we bestaan beide uit dezelfde 'bestandsdelen' en hebben dus ook spieren & vet. Spieren die je kunt bouwen en vet wat je kunt verliezen. Natuurlijk is onze hormoonhuishouding anders, maar in de basis zijn we gelijk en kunnen wij net als mannen gewoon een beter fysiek bouwen middels krachttraining.
    >
    > Jeff Nippard is idd een goeie :wink: Dat is in ieder geval al een hele goede bron.


    Jeetje wat een wijsheid allemaal ! Super bedankt. Hier heb ik ook veel aan.
    Wat ik onder gezonde voeding versta is bruin volkoren brood. Weinig witte producten. Verder eet ik regelmatig porrigde van foodspring.
    En ik eet zo gevarieerd mogelijk. En ook minstens 1x per week vis. Eigenlijk kort samengevat een beetje de schijf van vijf.
    Eiwitten probeer ik ook zoveel mogelijk uit voeding te halen, want ik vind die shakes niet te zuipen haha.

    En met de gewone weg bedoel ik eigenlijk letten op je macro’s en voeding. Zorgen dat je voldoende binnenkrijgt. Goed herstelt en met een goede trainingsschema traint.

    Knap overigens dat je zoveel binnen kon krijgen op een dag ! Respect :)
  • rddd8
    rddd8 Berichten: 35 Member
    Opties
    > @Manga23 zei:
    > Misschien moet je even het gewicht als doel loslaten. Ik denk dat je wilt gaan voor een bepaald fysiek.
    > Ik ben zelf ook slank van nature.....door veel sporten had ik al wel wat spierdefinitie. Na de zomer ben ik serieuzer gaan trainen en langzaam naar een bulk gegaan om meer in massa aan te komen. Het is proberen en zoeken wat voor jou werkt. Lees je inderdaad goed in en een goede coach kan echt geen kwaad. Die zijn echt niet zeldzaam alleen bij een BasicFit zal je hem niet zo snel vinden.

    Dat is ook een goed idee inderdaad. Ik heb ook eerder gemerkt hoe erger ik me focuste op het aankomen hoe moeizamer het ging. Bedankt voor de tip!
  • reeppie
    reeppie Berichten: 1 Member
    Opties
    Hoi hoi, Ik ben gestopt met roken en ben (weer) aan krachttraining gaan doen, om te voorkomen dat ik (te) zwaar wordt. Ben op een mooi gewicht nu (altijd ondergewicht gehad) en hard bezig met spieren opbouwen, zonder dat ik te veel aan kom.
    Voor eiwitten hoef je je zeker niet vol te gooien met eieren en vlees, die zijn ook heel goed uit plantaardige voedsel te halen. Veel succes!
  • rddd8
    rddd8 Berichten: 35 Member
    Opties
    > @reeppie zei:
    > Hoi hoi, Ik ben gestopt met roken en ben (weer) aan krachttraining gaan doen, om te voorkomen dat ik (te) zwaar wordt. Ben op een mooi gewicht nu (altijd ondergewicht gehad) en hard bezig met spieren opbouwen, zonder dat ik te veel aan kom.
    > Voor eiwitten hoef je je zeker niet vol te gooien met eieren en vlees, die zijn ook heel goed uit plantaardige voedsel te halen. Veel succes!

    Dank je wel! Jij ook goed bezig en veel succes. :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @reeppie ; als je ervoor kiest om plantaardig te gaan qua eiwitten zul je daar relatief meer van moeten eten. Plantaardige eiwitten hebben niet altijd een compleet aminozuur profiel waardoor je meer en gevarieerder moet eten wil je voldoende binnen krijgen. Dierlijke eiwitten zijn, helaas, nog altijd superieur aan plantaardige eiwitten.