Oeps, vergeten voor te stellen — Dutch (Netherlands)

Oeps, vergeten voor te stellen

Opties
Bas_T
Bas_T Berichten: 10 Member
Goedenavond,

Ik had al een berichtje geplaatst, maar mezelf nog niet voorgesteld 🙈
Ik ben dus Bas (joh...) 38 jaar en sport 5x per week:
Ma: kracht oefeningen thuis met dumbles
Di: Badminton
Wo: 6,5 km hardlopen
Do: CrossFit
Za: 6,5 km hardlopen (soms 12,5km)

Probleem is echter dat ik te weinig vooruitgang boek en m'n vetpercentage niet wil zakken. Vandaar dat ik MFP geïnstalleerd heb om eens kritisch te kijken naar hetgeen dat ik eet.
Hopelijk zie ik iets wat e.e.a. kan verklaren en ik dus.kan verbeteren.

Heb nu als richtlijn 50% koolhydraten en 25% eiwitten en vetten. Dat is denk ik wel een goede combi voor de sporten die ik doe.

Groet,
Bas.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Welkom Bas. Als je vetpercentage niet zakt, eet je niet in een tekort. Heb je je BMR en TDEE al uitgerekend?
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hey Bas, welkom en veel succes, nogmaals ;)
  • Bas_T
    Bas_T Berichten: 10 Member
    Opties
    @itzhanne82, mijn BMR is 1835, mijn TDEE is 2293

    Wat bedoel je met "Als je vetpercentage niet zakt, eet je niet in een tekort"? Dat is niet helemaal duidelijk voor me?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je bent niet op de hoogte dat de energiebalans leidend is voor afvallen, op gewicht blijven of aankomen? Dat is toch wel de basis van voeding/ gewichtsverlies. Desalniettemin; je dient in een energietekort te eten om je vetpercentage omlaag te brengen, afvallen dus. Als je niet afvalt over een langere periode, dan eet je teveel calorieën en zit je niet in een energietekort (dus minder eten dan je verbrandt).
  • Bas_T
    Bas_T Berichten: 10 Member
    Opties
    Goedemorgen! Nu ik de aangehaalde zin lees is het gewoon logisch... Waarschijnlijk niet meer helemaal scherp meer gisteravond 🙈
    Maar ik moet inderdaad minder eten dan ik verbruik, dan ga je gewicht verliezen.

    Zit dat niet in de weg voor het behalen van de sportprestaties?
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ja... je zal in een tekort niet sterker worden. Kracht is spiermassa.. En die neemt niet toe in een tekort.
    (Als ik het zelf goed begrijp 😂)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zit dat niet in de weg voor het behalen van de sportprestaties?
    Dat is afhankelijk van... inserting magic word: context! :smirk:
    Ja... je zal in een tekort niet sterker worden. Kracht is spiermassa.. En die neemt niet toe in een tekort.
    Dat klopt niet helemaal. Kracht is een skill, geen spiermassa. Dat men veel spiermassa heeft is niet direct een indicator dat iemand ook sterk is. Natuurlijk zijn ze wel met elkaar verbonden. Als je binnen krachttraining goed programmeert kun je zéker sterker worden en spiermassa aanzetten. Het kan zijn dat je uiteindelijk je volume moeten aanpassen, omdat je minder herstelt, maar het is zeker niet onmogelijk om progressie te boeken in een tekort. Is een overschot aan calorieën hierin beter? Het is in ieder geval optimaler.

    Wanneer je echt duurtraining doet en/ of flinke cardio training, dan zul je je energietekort meer of sneller merken dan bij krachttraining.
  • Bas_T
    Bas_T Berichten: 10 Member
    Opties
    Wordt dan inderdaad lastig om spiermassa op te bouwen en in tekorten te eten.
    Aan de andere kant, door meer spiermassa op te bouwen vraagt je lichaam weer meer herstel en dus energie en werk je ook weer makkelijker aan je vetverbranding toch?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee, het is niet lastig om spiermassa op te bouwen in een tekort. Het is niet optimaal, maar het kan wel gewoon. Goede programmering is hierbij wel een must.

    Probeer je wat meer in te lezen over voeding, training en het lichaam, want je vragen zijn redelijk basis. Lees ook wat artikelen die hier op het forum gepost zijn.

    Maar, ja; wanneer je meer spiermassa hebt, verbrand je in rust meer. Dit is alleen niet 'vetverbranding'. Het proces 'vetverbranding' gebeurd wanneer je lichaam voor energie zich gaat wenden tot vet en spier als de input aan energie niet voldoende is.
  • vvroegop
    vvroegop Berichten: 120 Member
    Opties
    Welkom Bas.