Gewicht gaat niet omlaag!! — Dutch (Netherlands)

Gewicht gaat niet omlaag!!

Opties
steven_fey
steven_fey Berichten: 2 Member
Beste,

Ik ben 19 jaar, 81 kg, 175cm en sport nu iets meer dan 1,5 jaar.

Sinds 6 januari houd ik serieus mijn voeding bij en probeer ik vet te verliezen. Ik eet zo’n 400 kcal onder mijn onderhoud en doe daarbij 4/5 keer in de week krachttraining. Hierbij probeer ik zo zwaar mogelijk te trainen.

Mijn eiwitiname is 2g/kg. Ik eet alleen maar onbewerkt voedsel en drink geen calorieën. Tot nu toe 0 cheats gehad.

In de eerste 3 dagen ben ik 0,7 kg afgevallen maar sindsdien geen gram meer. Op dit moment (2 weken later) ben ik nog steeds maar 0,7 kg kwijt.

Mijn (en die van mn sportmaten) enige verklaring is dat ik spiermassa aanmaak en vet kwijt raak tegelijk. Ik word namelijk sterker op de compounds ipv dat ik achteruit ga. Echter is hier weinig over te vinden op het internet en youtube.

Kan iemand dit bevestigen of heeft iemand hier een andere verklaring voor?

Alvast heel erg bedankt! Steven

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je hebt het over een periode van 2 weken?! Dan is er nog helemaal niets zinnigs over te zeggen. Daarbij mogen je sportmaten zich meer gaan inlezen over fysiologie en biomechanica, want nee; je bent niet spier aan het aanzetten in 2 weken. Daarbij; als jij vet wilt verliezen moet je in een tekort eten. Kun je in een tekort spiermassa aanmaken? Ja, dat kan, zeker als newbie kun je hier goed gebruik van maken. Een klein overschot is daarbij wel meer aan te raden, omdat dit meer optimaal is om massa aan te zetten. Maar wanneer je nét in een klein tekort zit en daarbij de juiste training doet kun je zowel spiermassa bouwen als vet verliezen en dat heet een recomp. Echter is een recomp niet per definitie dat je op gewicht blijft.

    Kracht is tevens een skill en dat je vooruit gaat in kracht is omdat je CZS (centrale zenuwstelsel) vaardiger wordt in de beweging.

    Enkele opmerkingen nog:
    1. Je geeft aan zo zwaar mogelijk te trainen tijdens je sessies, met welke reden is dit?
    2. Je geeft aan dat je eiwitiname is 2g/kg, op basis van welke beredenering is dit?
    3. Je zegt alleen onbewerkt voedsel te eten, met welke achterliggende gedachte is dit?
    4. Je zegt dat je 400 calorieën onder je onderhoud zit, maar hoe heb je dit uitgerekend?

    Kort samengevat; als je geen gewicht verliest zit je niet in een tekort en therefor ben je geen vet aan het verliezen.
  • steven_fey
    steven_fey Berichten: 2 Member
    Opties
    Ten eerste, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Verder zal ik jouw opmerkingen toelichten.

    1. Je hoort best vaak dat mensen tijdens het afvallen/cutten hun trainingen meer focussen op meer reps en lichter gewicht. Wat ik hiermee aan wil geven is dat ik dit niet doe en gewoon lager in reps zit meer hetzelfde gewichten als tijdens de bulk.

    2. Hiervoor heb ik meerdere bronnen gebruikt waar vooral uitkwam om tijdens het afvallen/cut wat hoger in eiwitten te zitten. Normaal naam ik altijd 1.5g/kg en nu dus 2g/kg.

    3. Met onbewerkt voedsel bedoel ik meer vooral voedzame en gezonde producten. Dus producten zonder hoge hoeveelheden toegevoegd zout, kleur -en smaakstoffen. Bewerkt voedsel zit vaak wat hoger in calorieën terwijl het minder voedingsstoffen bevat. Wat ik hiermee wilde aangeven is dat ik gezond eet.

    4. Ook hiervoor meerdere bronnen gebruikt, met name de calculators die op basis van gewicht, lengte en activiteitsniveau berekenen wat je onderhoud is en hoeveel kcal je met aanhouden tijdens het afvallen/cutten. Uiteraard heb ik dit bij meerdere sites gedaan. Continu kwam ik op een callorietekort tussen de 350-500 calorieën. Ook heb ik bij meerdere bronnen gelezen dat een calorietekort van 15-20% van je onderhoud het beste is, weer kom ik dan op die marge van 350-500 calorietekort.

    Ik hoop voldoende uitleg te hebben gegeven en tips zijn altijd welkom.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    1. Je hoort best vaak dat mensen tijdens het afvallen/cutten hun trainingen meer focussen op meer reps en lichter gewicht. Wat ik hiermee aan wil geven is dat ik dit niet doe en gewoon lager in reps zit meer hetzelfde gewichten als tijdens de bulk.
    Dat soort onzin hoor je dus in de bro-gyms en is fabel eerste klas. Je trainingsschema hoort niet te veranderen in een cut of bulk... ALLES zet aan tot hypertrofie wanneer je tussen een rep-range van 5-30 traint. Rep ranges zijn individueel en dienen getest te worden op basis van RM testen. "zwaar trainen" is tevens heel relatief. Wat versta jij onder zwaar trainen?

    Het lijkt alsof je in ieder geval moeite hebt gedaan je een beetje in te lezen, echter niet genoeg en ik merk dat de basis bij je ontbreek qua fysiologie :wink: . Namelijk; de energiebalans is leidend en wanneer jij voor een week of 2-3 geen verschil ziet op de weegschaal, je dus niet in een tekort zit (wat een calculator ook zegt). Die uitgerekende TDEE calculators zijn een prima start, ik gebruik ze zelf ook wel eens, maar blijven een schatting. Daarbij; hoe komen je maten erbij dat je spiermassa binnen 2 weken kunt aanzetten?

    Gewicht verlies je nooit lineair en als je dit echt pas 2 weken doet zou ik eerst nog je macro's aanhouden voor een goede week. Gebeurd er dan nog niets op de weegschaal, dan zit je dus niet in een tekort en is je TDEE te hoog ingeschat.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Welkom steven, veel succes!
  • pinkwoman86
    pinkwoman86 Berichten: 2 Member
    januari 2020 aangepast
    Opties
    Hoi Steven, je gewicht gaat niet per dag omlaag , maar over een langere tijd.
    Tip: ga elke ochtend op nuchtere maag nadat je naar toilet hebt gewrest op de weegschaal staan. Doe dit 14 dagen lang. Bereken dan je eeek gemiddelde van week 1 en 2 en leeg deze naast elkaar. Daar zie je aan of je bent aangekomen, afgevallen of gelijk vent gebleven. Daarnaast ook 14 dagen omtrek op de navel en de lovehandles meten en ook de gemiddelden van week 1 en 2 naast elkaar leggen. Hieraan kan je zien wat er gebeurd.

    Groetjes Naïma