Gezonde en ongezonde vetten... — Dutch (Netherlands)

Gezonde en ongezonde vetten...

Lisette_1986
Lisette_1986 Berichten: 9 Member
Oei toch weer wat meer aangekomen de afgelopen tijd dus ik pak het even weer op. Ik merk alleen na het meten wat ik precies mag eten per dag dat ik vaak met vetten niet uit kom en eiwitten en koolhydraten ruim over hou. Dus bijv vandaag 33 gram in het rood sta bij vetten. Geldt dit ook voor gezonde vetten? Avocado, Griekse yoghurt, notenpasta, olijfolie enz.
Alvast bedankt!

Reacties

• ErwinJ70
    ErwinJ70 Berichten: 53 Member
    Hi Lisette,
    't Is maar een suggestie, maar ik lees dat je bij je eiwitten en kh ruim "over" houdt. Als dat een patroon is door de dagen heen, kun je toch je macro-verdeling aanpassen? Dus in % vet ga je wat hoger zitten ten koste van kh en eventueel eiwitten..
    Uiteindelijk gaat het om balans. Zowel in je dagelijkse calorie inname als de keuzes die je maakt ten aanzien van de vetten in je voeding. Maar in een gezond dieet / voedingspatroon kun je er van uit gaan dat 20 - 40% van je dagelijkse inname uit vetten mag bestaan. Waarbij je transvet wel echt moet vermijden.
    Bij mijn weten gaan verzadigde en onverzadigde vetten in voeding altijd hand in hand. Dus een gedeelte van de vetten in je voeding zal altijd verzadigd zijn. Aan jou de keuze om te kiezen voor voeding met het minste aantal grammen verzadigde vetten.
    Als je ook gaat sturen op verzadigd / onverzadigd vet in je inname ben je, in mijn ogen, aan het micro-managen op je macro's. Gezien je laatste zin over Avocado..., olijfolie etc. ben je je prima bewust van de vetten die je juist wel wilt hebben. Lijkt me prima om mee te (blijven) werken.
    Tot slot: 1 gram vet levert 9 calorien waar 1 gram eiwit en kh 4 calorien leveren.

Hoop dat je er wat mee kunt? Succes in ieder geval! :)
  • Lisette_1986
    Lisette_1986 Berichten: 9 Member
    Hi!
    Bedankt voor je reactie! Ah ik wist niet dat je een verdeling 'mocht' aanpassen. Ik heb inderdaad elke dag ruim koolhydraten en eiwitten over. Dank je voor je berekening. Ik ga hier mee aan de gang!

Groetjes Lisette
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 722 Member
    De verdeling van de macro's hoort ook bij je doelen. Body building, fitness, afvallen, aankomen, duursporten..
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Dus bijv vandaag 33 gram in het rood sta bij vetten. Geldt dit ook voor gezonde vetten? Avocado, Griekse yoghurt, notenpasta, olijfolie enz.
    Ik mis context; welke macro's houd je aan en hoeveel kcal eet je? "gezonde" vetten zijn ook vetten, dus ja... die tellen ook gewoon mee. In feite is je macro-indeling ondergeschikt als je wilt afvallen of aankomen, omdat de energiebalans leidend is. Echter is een balans hierin wel aan te raden. Neem 1.4-1.8gr per kilo lichaamsgewicht aan eiwit en de rest (koolhydraten en vet) kun je enigszins zelf indelen.