Nog maar eens ... er moet 30 kg af. — Dutch (Netherlands)

Nog maar eens ... er moet 30 kg af.

Opties
Kat_IH
Kat_IH Berichten: 19 Member
Dag allemaal

Ik ben nieuw hier, en stel me graag even voor. Ik hoop dat afvallen lukt deze keer, want ik heb altijd goeie intenties, maar dan vind ik weer allerlei excuses.

Ik ben Kat, 42. Ik ben 1,68 meter 'groot' en weeg momenteel 100kg. :'( Ik heb maat 46 tot 48 nu.

Ik ben nooit echt graatmager geweest, maar heb wel een hele tijd maat 42 kunnen aanhouden en dat vond ik best goed. Ik heb van nature nogal vrouwelijke vormen, dus echt superslank ga ik nooit worden. Dat vind ik ook niet erg. Wat ik wel wil, is me opnieuw fit voelen, want ik begin nu echt te voelen dat mijn gewicht me in mijn dagelijkse leven beperkt. Snel buiten adem, veel gewrichtspijnen, snel zweten, ... En ik voel er me niet goed bij ook, uiteraard. Wanneer ik naar mezelf kijk, zie ik niet meteen de persoon die eruitziet zoals ik er wil uitzien. :/

Het meeste vet zit rond mijn midden, dus op mijn buik, en ik weet dat dat erg ongezond is. Ik ben ook bang om diabetes type 2 te krijgen als ik op deze manier doorga. En toch weet ik ondanks dit alles niet of ik het ga kunnen volhouden. Ik wil zo'n 30kg kwijt. Dat is misschien nog niet genoeg voor mijn lengte, maar ik wil realistisch blijven.

Ik ben op zoek naar wat motivatie, naar wat succesverhalen. Zijn er hier mensen die een heleboel kilo's zijn afgevallen? Het is niet dat ik dit op zes maanden wil, maar kan het me lukken op termijn? Ik heb echt schrik dat ik nooit meer van dat gewicht af geraak.

In elk geval: vandaag opnieuw begonnen. Ik ga me aan een gezond voedingsschema houden en ga beginnen met wandelen en steppen. Voor de rest kan mijn lijf nog niet veel aan, want mijn conditie is -100. :D

Iemand nog tips en/of motivatie.

Groetjes
Kat

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Welkom Kat! Hoort zicht goed aan!
    Ik ga me aan een gezond voedingsschema houden
    Heb je dit opgesteld op basis van je BMR/ TDEE? Want een "gezond" schema is vrij relatief en vrij interpretabel. Dat het een gezond schema is, betekent namelijk nog niet dat je in een energietekort eet. Dat is er namelijk nodig voor gewichtsverlies.

    Succes!

    NB: Lees ook wat topics door op dit forum, of maak gebruik van de zoekfunctie als je bepaalde termen voor het eerst hoort. Er is veel informatie te vinden hier.
  • Kat_IH
    Kat_IH Berichten: 19 Member
    Opties
    Hallo itzhanne

    Bedankt voor de tips. Ik heb me al wat ingelezen en mijn TDEE 2431. Mijn BMR is 1668. Nu moet ik volgens mijn TDEE dagelijks 1931 kcal verbruiken om af te vallen, volgens mijn BMR 1720 kcal. Ik heb hier op MFP ingesteld dat ik graag 1kg/week wil verliezen, en ik mag dus iets van een 1580 kcal. Vandaag wat meer, want ik heb 5km gewandeld. Maar ik weet niet of ik alles wil opgebruiken. Hoe minder, hoe beter, toch?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee, minder is niet automatisch beter. Plus, laat MFP niet jouw inname bepalen maar bepaal die zelf, zoals je in feite hebt gedaan. Steady & slow wins the race. Als jouw TDEE ruim 2400 is en je je inname momenteel ingesteld hebt op een kleine 1600 dan is dat wel een heel groot tekort. Probeer eerst eens 2100, dat zou een tekort van 400kcal zijn en dat is al best groot. Gewicht verliezen gaat nooit lineair dus "één kilo per week" is gevaarlijk. Het gaat om de lange termijn. Als je 2 kilo per maand verliest is dat meer dan genoeg.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    En 2 kilo per maand is langer vol te houden dan 1 kg per week, door een streng dieet. Want dat houdt niemand vol.
    Een beetje minder per dag gaat veel beter en makkelijker.
    Succes!!!

    En extra bewegen is altijd goed
  • Kat_IH
    Kat_IH Berichten: 19 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Plus, laat MFP niet jouw inname bepalen maar bepaal die zelf, zoals je in feite hebt gedaan.

    Dus dan pas ik mijn calorie-inname beter zelf aan? En zorg ik ervoor dat ik elke dag mooi alles op gebruik? Ik heb nl. nog WW gedaan en ook toen moest ik ervoor zorgen dat mijn punten opgebruikt waren. Nadien kon je ze wel wat sparen voor een extra reserve.

    Ik heb vandaag alweer wat op de step gestaan en straks nog een wandeling met de hond. Ik kom van een erg slechte conditie, dus ik moet echt voorzichtig opbouwen. Heb een zwakke rug en nek ook.


    corneaarts schreef: »
    En 2 kilo per maand is langer vol te houden dan 1 kg per week, door een streng dieet. Want dat houdt niemand vol.
    Een beetje minder per dag gaat veel beter en makkelijker.
    Succes!!!

    En extra bewegen is altijd goed

    Dank je!
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik zou niet onder je calorieën verbruik in rust eten.
    Alles opgebruiken lijkt mij als leek ook niet nodig. Als je 2000 mag eten en je komt tot 1900... prima toch.
    En als je er een keer net iets over zit..
    Ook niet zo erg.

    Je TDEE is bepalend. Ik vul deze in, in MFP.
    Dat is mijn dagelijks doel.
    Je beweging zit hier al in.

    Dus als je vandaag sport, niet de verbrande calorieën erbij eten omdat MFP zegt dat je nog over hebt.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hi Kat, welkom en succes. Hoe is je eerste week gegaan?
  • Kat_IH
    Kat_IH Berichten: 19 Member
    Opties
    Hallo

    Eerste week -2,5kg. Ik heb een online health coach onder de arm genomen. 1515 kcal per dag, 3x per week een uur wandelen en 3x per week krachttraining. Ik eet gewoon drie keer per dag met 2 of 3 snacks ertussen. Alcohol heb ik volledig geschrapt.

    Ik schrok mij een bult toen ik deze ochtend op de weegschaal stond en zag dat er 2,5kg af was. Ik heb nog geen seconde honger gehad (deze ochtend roerei als ontbijt en daarnet een appel tussendoor).