Trainingsschema veranderen — Dutch (Netherlands)

Trainingsschema veranderen

Opties
rddd8
rddd8 Berichten: 35 Member
Hoi allemaal,

Momenteel zoek ik wat informatie op over het variëren van de trainingsschema. Wanneer is dit noodzakelijk, of wanneer is het tijd om je trainingsschema aan te passen? Natuurlijk zijn er weer veel mensen die veel verschillende dingen beweren. Ik heb een aantal artikels en een video online gevonden wat mij het meest aansprak. Hier wordt geen exacte cijfer benoemd, zoals om de 8 weken veranderen, wat overigens mij ook niet aanspreekt of logisch lijkt.
Maar dan volgt daarop een andere vraag, wanneer dan wel? Of is dit zoals in link 2 wordt uitgelegd echt per persoon verschillend en kun je daar geen vaste periode/tijd aan vastkoppelen.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet! En alvast bedankt!

Groetjes

Link 1:
https://bell-coaching.com/training/variatie-meer-resultaat/#t-1592641689081
Link 2:
https://www.fit.nl/krachttraining/veranderen-schema
Link 3:
https://www.fitaddict.nl/2017/06/10/trainingsschema-veranderen-waarom-en-hoe/#:~:text=Het is goed om ongeveer,een lange tijd hetzelfde doet.
Video 1 (eerste minuut kun je skippen):
https://www.youtube.com/watch?v=c2bof21Me3I

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Bell coaching voor de win, want hij is al 4,5 jaar mijn coach. Je veranderd je programma in feite niet, mits daar een absolute reden voor is. Wanneer je stagneert met een oefening, of je hebt bijvoorbeeld db's uitgespeeld kun je altijd nog werken met tempo's of je periodisering aanpassen. Maar in feite ga je je programma niet om een bepaald aantal werken wisselen. Dat is nergens voor nodig.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Ik verander ook weinig. .........ook meer uit gemak 😂😂 Gewoon de compound oefeningen als vaste prik en daar omheen pak ik wat isolatie oefeningen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het ligt er ook maar net aan wat je doel is. Als je bij wijze van spreken alleen een beetje wilt "bewegen", dan maakt het vrij weinig uit welke oefeningen. Maar als je echt vooruitgang wilt boeken dan moet je wel nadenken over hoe je een programma opstelt. Bell coaching heeft daar ook een artikel over geschreven; hoe je een programma opstelt en dat je na moet denken over de volgorde.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Het ligt er ook maar net aan wat je doel is. Als je bij wijze van spreken alleen een beetje wilt "bewegen", dan maakt het vrij weinig uit welke oefeningen. Maar als je echt vooruitgang wilt boeken dan moet je wel nadenken over hoe je een programma opstelt. Bell coaching heeft daar ook een artikel over geschreven; hoe je een programma opstelt en dat je na moet denken over de volgorde.

    Tja.......voorlopig boek ik nog wel vooruitgang maar weet ook nog niet hoe ik straks ga doorpakken.
    Ik heb hiervoor veel cardio naast kracht gedaan. Dat wil ik afbouwen en meer riching kracht en techniek verbeteren.........😁 alles stond een beetje stil de laatste tijd.
    Zijn er goede tips om zelf een schema te bouwen??
  • rddd8
    rddd8 Berichten: 35 Member
    Opties
    Bedankt voor de reacties dames! Wat doen jullie b.v. als je een nieuwe oefening (of meerdere) in je schema wilt opnemen? Dat verwisselen met anderen?
    En is het niet zo dat als je jarenlang hetzelfde doet op een gegeven moment ook weinig resultaat ziet? Offfff is dat ‘broscience’
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zijn er goede tips om zelf een schema te bouwen??
    Deze: https://bell-coaching.com/training/periodisering/
    en deze wellicht: https://bell-coaching.com/training/trainingsschemas/
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat doen jullie b.v. als je een nieuwe oefening (of meerdere) in je schema wilt opnemen? Dat verwisselen met anderen?
    Mijn eerste vraag is, waarom wil je een nieuwe oefening of oefeningen in je schema opnemen? Waarom wil je wisselen, wat is de reden?
    En is het niet zo dat als je jarenlang hetzelfde doet op een gegeven moment ook weinig resultaat ziet? Offfff is dat ‘broscience’
    Definieer "resultaat"? Bedoel je puur cijfermatig of esthetisch? Het komt natuurlijk voor dat je op een bepaald moment nog maar met hele kleine stapjes, lees 0,125kg aan increment, vooruit gaat of vooruit kán gaan. Je kunt dan eventueel spelen met een tempo variant; dus ipv reguliere squat, ga je pauze squat of tempo squats doen en behoud je bijvoorbeeld de reguliere squats voor zwaar of licht werk. Uiteindelijk draait het erom dat je genoeg volume draait (hoeveel sets per week).

    Vaak denk mensen dat ze dus om de zoveel tijd moeten wisselen van schema om meer stimulans te creëren, maar dat klopt niet en is niet nodig. Als je bij wijze van spreken je schema om de 8 weken veranderd, begint je adaptatieproces weer van vooraf aan, waardoor het LIJKT alsof je vooruit gaat. Dit is schijnprogressie. Je lichaam moet namelijk eerst (weer) wennen aan de beweging en kracht is een vaardigheid.

    Als ik bijvoorbeeld voor mezelf spreek heb ik vaak een goblet squat variant erin zitten. Alleen onze DB's gaan 'maar' tot 40kg. Op een bepaald moment kan ik niet verder laden, omdat het er simpelweg niet is qua materiaal. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een andere quadriceps variant zoals bijvoorbeeld sissy squats. Die kan je dan ook helemaal weer 'uitspelen'. OF je gaat met een tempo goblet squat aan de gang waarbij je aanzienlijk in lager gewicht zal moeten beginnen.

    Hopelijk is het zo een beetje duidelijker voor je?
  • Grandmaforpresident
    Grandmaforpresident Berichten: 1 Member
    Opties
    Hallo 🙋 Ik doe wedstrijden Woman's Physique de zwaarste klasse voor vrouwen in het bodybuilder.. Fitness al tig jaren).. De meningen zijn daar over verdeeld.. Ikzelf verander mijn workout routine in principe nooit.. Wel verander ik de reps en sets.. Zie je lichaam als een tuin 😬 hoe vaker je gaat schoffelen.. Des te minder dat er iets gaat groeien.. Constant bereik je de meeste progressie.. Succes! 💪