Verschillende workouts en rustdagen hoe aan te pakken? — Dutch (Netherlands)

Verschillende workouts en rustdagen hoe aan te pakken?

Opties
Ik ben sinds 2 weken begonnen thuis te sporten en daarvoor deed ik niet aan sport. Ik volg nu dagelijks een aflevering van "Nederland in Beweging" met afwisselend korte work outs van o.a. Popsugar, Optima Vita, Chloe Ting en soms Wii Active. Mijn idee was om een challenge te gaan doen maar daar zitten tot nu toe oefeningen bij die te zwaar zijn voor me zoals planken, daar krijg ik echt pijnlijke polsen en knieën van.

Maar hoe kan ik het nu het beste aanpakken? Valt "Nederland in Beweging" onder sporten of meer onder bewegen zoals wandelen? Ik houd nu meestal ook een half uur tot een uur sporten aan per dag gedurende de dag maar ik vraag me af of dat niet wat teveel is? Na hoeveel dagen zou je rustdagen in moeten lassen?

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hier ontbreekt voor mij context. Want in MIJN context vallen de workouts die jij aangeeft niet onder "sporten" maar onder "bewegen". Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik powerlifter ben en dus "zwaar" train met gewichten. Ik train 6x in de week en heb één dag per week rust. Sommige trainen elke dag, sommige maar enkele keren per week. Een rustdag is niet per definitie nodig (je programma kun je daarop afstemmen). Wanneer je structureel teveel doet is dat je dit op lange termijn in je prestaties gaat merken. Je boekt geen vooruitgang meer, gaat zelfs achteruit. Je slaapt slecht, je voelt je futloos, je bent prikkelbaar etc. Dat zijn signalen, serieuze signalen, dat je een stapje terug moet doen.
  • sakurablossoms82
    sakurablossoms82 Berichten: 42 Member
    Opties
    Oja dat kan natuurlijk ook. Voor mij vallen die work outs wel onder sporten, alleen bij Nederland in Beweging weet ik het niet zo goed omdat dat toch anders in elkaar zit. Maar het is natuurlijk wel heel anders dan powerlifting.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Chloe Ting
    Ik mag hopen dat je daar geen advies van aanneemt, want zij verkondigd toch onzin... :o

    Maar goed, het komt allemaal neer op context. Ik ken je leefstijl niet, je eventuele beperkingen, je doelen, eventuele blessures, je sporthistorie etc. En wat betekent rustdag voor jou? Met welk idee zou je een rustdag willen inplannen? Allemaal vragen die je mee moet nemen om een gedegen antwoord te geven.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @sakurablossoms82 zei:
    > Oja dat kan natuurlijk ook. Voor mij vallen die work outs wel onder sporten, alleen bij Nederland in Beweging weet ik het niet zo goed omdat dat toch anders in elkaar zit. Maar het is natuurlijk wel heel anders dan powerlifting.

    Wat jij omschrijft valt onder bewegen. Helemaal prima en zeker goed om te doen. Sporten is een andere catogorie.
    Dan ga je je grenzen opzoeken en groeien naar een doel. Je moet dan een grotere inspanning leveren waarbij je je spieren en uithoudingsvermogen aanspreekt.