Even voorstellen, hulp gezocht. — Dutch (Netherlands)

Even voorstellen, hulp gezocht.

Opties
afvallen09
afvallen09 Berichten: 1 Member
Hallo, ik ben nieuw hier, even voorstellen dus.
Ik weet niet of alles afval gerelateerd is voor jullie, maar ik vind het belangrijk om te melden omdat het wel allemaal heeft geleid tot het gewicht wat ik nu heb. Ik zal niet alles vertellen, alleen het belangrijkste.

Ik ben een vrouw, 1.70 meter lang/klein en heb al ruime tijd problemen met mijn gewicht.
Op de basisschool wel geschommeld in gewicht maar nooit veel te licht of veel te zwaar.
In de brugklas ontwikkelde ik door een zware periode waar ik doorheen ging, en daarnaast trauma’s van de basisschool, langzaam anorexia, wat eerst heel onbewust begon, en eigenlijk pas een of twee jaar later meer aanwezig werd. Ik deed het in het begin niet om af te vallen, maar als coping mechanism, ik was op zoek naar het enige stukje waar ik zelf controle over had, en ik had ook geen trek omdat ik depressief was, ik verstopte mij ook in veel te grote kleren omdat ik niet wilde dat mijn omgeving zag dat ik te dun was geworden. Beetje bij beetje veranderde die laatste gedachte, ik wilde dat er ‘zo min mogelijk van mij aanwezig was’. Pas later ontdekte ik een pro-ana site. Door een jeugd serie op tv. Toen werd het afvallen ‘serieuzer’ en heftiger. Rond mijn 18de ging het beter, al heb ik wel even een terugval gehad.
Aan het eind van mijn puberteit ontwikkelde ik epilepsie/narcolepsie, wat mij zware medicijnen opleverde. Hier ben ik destijds wel door op een gezond gewicht terecht gekomen.
Dit omdat ik door de medicijnen ‘gedwongen’ werd om goed op mijn voedingspatroon te letten.

Een paar jaar later heb ik zo iets heftigs mee gemaakt dat ik opnieuw een trauma opliep.
Helaas werd ik niet geholpen door middel van gesprekken of adviezen, maar kreeg ik alleen een pilletje voorgeschreven. Bij iedere heftige gebeurtenis werd weer de dosering opgehoogd. Maar erover praten, of advies geven wilde de behandelaar nog steeds niet.
Door deze medicijnen, ondanks dat ik niks aan mijn eetpatroon veranderde, kwam ik ruim 40 kilo aan.
Mijn stofwisseling veranderde namelijk totaal. Wat altijd gezegd word dat een bijwerking was meer te gaan eten door meer hongergevoel was voor mij niet het geval.

Inmiddels ben ik in overleg met de huisarts met dit middel gestopt.
Waarom? Het hielp me niks, sterker nog, ik had vanaf dag 1 al vervelende bijwerkingen, en heb er nooit enig moment baat bij gehad. En ik moest een maand zwoegen om er een kilo af te krijgen, die er na drie dagen iets minder streng (niet eens heel erg ongezond) er weer gelijk bij zat.

Inmiddels ben ik door het stoppen al een paar kilo kwijt, dieptepunt was namelijk 99,5.
Ik schaam me heel erg om te zeggen.
Ik heb echter nu wel echt hulp nodig om de rest van het overgewicht kwijt te raken.
Als ik bij een diëtist aanklopte kreeg ik te horen “We kunnen niks voor je doen, je hebt veel te veel overgewicht.”
Serieus? Als ik met mijn destijds 99, maar nu 90 kilo al niet geholpen kan worden worden door een diëtist, hoe zit het dan met die mensen die boven de 150 kilo zitten? Ik noem maar wat. Als ik om mij heen kijk in het dorp ben ik met mijn broekmaat 42/44 lang niet een van de dikste. En dat wil wat zeggen, ik voel me namelijk gigantisch.

Via deze app wil ik mijn voeding bijhouden, hoop ik op tips en inspiratie.
Om te ontvangen maar ook om te geven.
Sorry voor het lange verhaal, en ontzettend bedankt voor de moeite het te lezen! 🥰
Liefs.

Reacties

  • Dawio123
    Dawio123 Berichten: 3 Member
    Opties
    ja zeker wel
  • MCVB18
    MCVB18 Berichten: 3 Member
    Opties
    @afvallen09 ik wens je heel veel succes. Dank je wel dat je dit verhaal hebt willen en durven delen. Respect daarvoor. Heb je je grote doel opgedeeld in kleine doelen om af te vallen? Ben benieuwd hoe je het aanpakt. Nogmaals succes!
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Welkom, goedzo - stap 1 is je aanmelden en nu volhouden. Dus ga zo door. Wat is je TDEE & BMR? Die kun je berekenen online met een calculator.