Kettlebell effectief? — Dutch (Netherlands)

Kettlebell effectief?

Opties
Omdat de sportschool voor mij nog te onhandig vanwege de corona maatregelen. En ik echt weer wat aan krachttraining moet doen....

Ik heb een 16kg kettlebell, en wil ook nog een 12kg kettlebell aanschaffen.

Maar is een kettlebell workout een beetje effectief om spier op te bouwen (voor afvallen) en wat raden jullie aan als workout voor een half uur (in de ochtend loop ik hard of wandel ik, dit wil ik in de middag na werktijd doen)

Dus tips en andere tips, ze zijn welkom!

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hier ontbreekt wat context, maar mijn eerste ingeving is helaas "nee". Spier bouw je op door over een langere periode progressive overload toe te passen middels weerstandstraining. Als je oefeningen gebruikt die over een langere periode te verzwaren zijn kun je massa bouwen; of dit nu een barbell, dumbbell of kettlebell is maakt niet uit; gewicht is gewicht. Je lichaam weet niet of je werkt met een barbell of kettlebel.

    Kleine notitie; spieren bouwen gaat niet anders in een tekort dan in een overschot, omdat je specifiek aangeeft "spieren bouwen voor afvallen".
  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Hier ontbreekt wat context, maar mijn eerste ingeving is helaas "nee". Spier bouw je op door over een langere periode progressive overload toe te passen middels weerstandstraining. Als je oefeningen gebruikt die over een langere periode te verzwaren zijn kun je massa bouwen; of dit nu een barbell, dumbbell of kettlebell is maakt niet uit; gewicht is gewicht. Je lichaam weet niet of je werkt met een barbell of kettlebel.
    >
    > Kleine notitie; spieren bouwen gaat niet anders in een tekort dan in een overschot, omdat je specifiek aangeeft "spieren bouwen voor afvallen".

    Waarom zou je een kattlebell workout dan gebruiken?

    Wat bedoel je met je kleine notitie?
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Ik zou eerder voor thuis een dumbell set of weerstandsbanden aanraden zodat je je weerstand kan blijven verzwaren tot een bepaalt punt. Lijkt mij dat je daar meer spieren mee opbouwt......Kettlebell zie ik meer als een full body ttaining.......je spreekt heel veel spieren tegelijk aan maar je blijft werken met hetzelfde gewicht
    Ik heb zelf n de afgelopen periode veel gehad aan een set met weerstandsbanden. Je kan daar elke oefening mee nabootsen die je in de sportschool doet en je kan echt flink hoog gaan ik weerstand. Ik ga nu weer naar de sportschool maar ik ga ze zeker blijven gebruiken en ze gaan mee op vakantie.
  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    Opties
    > @Manga23 zei:
    > Ik zou eerder voor thuis een dumbell set of weerstandsbanden aanraden zodat je je weerstand kan blijven verzwaren tot een bepaalt punt. Lijkt mij dat je daar meer spieren mee opbouwt......Kettlebell zie ik meer als een full body ttaining.......je spreekt heel veel spieren tegelijk aan maar je blijft werken met hetzelfde gewicht
    > Ik heb zelf n de afgelopen periode veel gehad aan een set met weerstandsbanden. Je kan daar elke oefening mee nabootsen die je in de sportschool doet en je kan echt flink hoog gaan ik weerstand. Ik ga nu weer naar de sportschool maar ik ga ze zeker blijven gebruiken en ze gaan mee op vakantie.

    Hoe ziet jouw workout eruit?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Waarom zou je een kattlebell workout dan gebruiken?
    Een kettlebell (workout) is geen magisch iets hè... het is simpelweg een apparaat wat je kunt gebruiken voor allerhande workouts. Hij wordt natuurlijk veel gebruikt binnen CrossFit, zoals KB snatches, KB cleans, KB shoulder press, KB thruster en ga zo maar door. Maar; deze oefeningen kunnen ook allemaal met een barbell of dumbbell.

    De vraag zou eigenlijk moeten zijn; waarvoor zou JIJ een kettlebell willen gebruiken?
    Wat bedoel je met je kleine notitie?
    Wat ik daarmee bedoel is dat je expliciet aangeeft dat je spieren wilt bouwen voor afvallen, waarbij mij dat de indruk wekt dat je iets anders zou moeten doen in een energietekort (voor afvallen) dan wanneer je niet aan het afvallen bent. Daar is geen verschil tussen, je workouts zouden hetzelfde moeten zijn ongeacht of je nu wilt afvallen of niet. Het enige verschil tussen een tekort en onderhoud of overschot is dat je in een tekort naar verloop van tijd minder goed/ snel herstelt en dat je minder volume kan verdragen.
    Ik ga nu weer naar de sportschool maar ik ga ze zeker blijven gebruiken en ze gaan mee op vakantie.
    Dus dat haha... aankomende vrijdag ga ik 10 dagen op vakantie en reken maar dat mijn weerstandsbanden meegaan, mijn kaatsu banden, mijn push up handels en mijn set dumbbell of kettlebell. :smile:
  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > (Quote)
    > Een kettlebell (workout) is geen magisch iets hè... het is simpelweg een apparaat wat je kunt gebruiken voor allerhande workouts. Hij wordt natuurlijk veel gebruikt binnen CrossFit, zoals KB snatches, KB cleans, KB shoulder press, KB thruster en ga zo maar door. Maar; deze oefeningen kunnen ook allemaal met een barbell of dumbbell.
    >
    > De vraag zou eigenlijk moeten zijn; waarvoor zou JIJ een kettlebell willen gebruiken?
    > (Quote)
    > Wat ik daarmee bedoel is dat je expliciet aangeeft dat je spieren wilt bouwen voor afvallen, waarbij mij dat de indruk wekt dat je iets anders zou moeten doen in een energietekort (voor afvallen) dan wanneer je niet aan het afvallen bent. Daar is geen verschil tussen, je workouts zouden hetzelfde moeten zijn ongeacht of je nu wilt afvallen of niet. Het enige verschil tussen een tekort en onderhoud of overschot is dat je in een tekort naar verloop van tijd minder goed/ snel herstelt en dat je minder volume kan verdragen.
    > (Quote)
    > Dus dat haha... aankomende vrijdag ga ik 10 dagen op vakantie en reken maar dat mijn weerstandsbanden meegaan, mijn kaatsu banden, mijn push up handels en mijn set dumbbell of kettlebell. :smile:

    Ik wil dus kettlebels omdat het lekker compact is voor thuis. Ik een sterker lichaam wil, gezonder lichaam, met meer spierweefsels. Want spierweefsel geeft een hogere rustverbranding, dus helpt het afvallen.

    Ik vind die elastieken trouwens niet fijn. Of ik weet niet hoe ik ze goed kan gebruiken. Maar ik wordt er niet gelukkig van. Ik heb een theraband clx gold liggen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Spierweefsel bouw je dus door krachttraining en dat kun je dus helaas niet vinden in één kettlebell. Je kunt wel sporten met een kettlebell natuurlijk, beter iets dan niets zullen we maar zeggen. Als je op YouTube zoekt op Bell coaching, vind je talloze oefeningen om thuis te doen met weinig tot geen materiaal.
  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    Opties
    Maar wat doet een workout met een kettlebell dan wel?
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @vallieveropdanaf zei:
    > Maar wat doet een workout met een kettlebell dan wel?

    Ik zie het meer als een cardio met gewicht training. Net zoals mensen naar een body pump les gaan. Je traint je spieren, je krijgt echt wel meer kracht maar meer conditioneel.
    Je gaat er niet onwijs mee groeien.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties


    Even snel iemand die ik volg opgezocht. Hij laat split trainingen zien met een simpele weerstandsband. Met een beetje kennis van de beweging die je moet maken kan je al je spiergroepen trainen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Maar wat doet een workout met een kettlebell dan wel?
    Het is een workout, niets meer niets minder. Wat ik zei; het is geen speciaal iets. Je gaat er ws van zweten, maar dat doe je ook met een dumbbell of HIIT training. Het is simpelweg een attribuut waarmee je een workout kan doen. Je lichaam wordt er niet strakker door en je bouwt er ook geen spieren mee op; of je moet je KB continue verzwaren, dezelfde oefeningen doen waardoor er progressieve overload wordt toegepast en je lichaam dus gaat adapteren aan de spierprikkel. Wil je echt bouwen, dan zul je echt een workout moeten doen, die je continue 'verzwaard' en dus progressief overload.

    En laten we wel wezen; een KB is altijd nog meer dan alleen lichaamsgewicht :smile:
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik heb ook een kettlebel en is ideaal voor hiit training. Snelle training op tempo, veel herhalingen.
    Dus geen krachttraining