Calorieën meenemen voor het weekend/cheatday — Dutch (Netherlands)

Calorieën meenemen voor het weekend/cheatday

Opties
Dag Allen,

Vrij nieuw hier en nog steeds aan het ontdekken. Ik kom van weight watchers af waar ik ooit 15 kg mee ben afgevallen, helaas zit er wederom weer 7 kg aan en wil ik het middels deze app kwijt raken. Wat ik bij weight watchers erg fijn vond was dat ik punten kon sparen(zat wel een max aan) voor bijvoorbeeld uit eten gaan of in het weekend iets meer snacken.

Mijn vraag kan je ook calorieën sparen voor iets extra zoals uit-eten of weekend snacks?

Hoe gaan jullie daar mee om?

Reacties

  • sakurablossoms82
    sakurablossoms82 Berichten: 42 Member
    Opties
    Je kunt geen niet gebruikte calorieën meenemen naar een andere dag. Tenminste niet dat ik weet. Wat ik tot nu toe doe is zo eten dat mijn frietjes+snack gewoon binnen de maximale calorieën die ik wil eten past. En ik heb voor mezelf besloten dat ik op zondagen wat meer mag eten als ik dat zou willen. Heb deze week een etentje bij mijn favoriete restaurant en ik heb besloten het er gewoon van te nemen en het niet vast te leggen. Ga bijna nooit uit eten ofzo dus die ene keer moet kunnen en anders pech. Als je vaak uit eten gaat kan het wel lastiger zijn natuurlijk. Ga wel meer sporten en bewegen om zo de schade hopelijk iets te beperken.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Hele mooie gedachte wat hierboven wordt beschreven, maar wanneer je over je tekort heen gaat, dan val je simpelweg niet af. Hoe graag je jezelf ook dingen gund zoals meer eten op zondag. Het kan allemaal wel, alleen uiteindelijk zullen je calorieën tellen over een langere periode.

    Even terugkomen op de vraag van de topic starter; ja, die kun je zeker opsparen. Als jij van tevoren weet dat je gaat uiteten bijvoorbeeld, dan kun je daar absoluut rekening mee houden. Persoonlijk houd ik zelf rond de 1000 kcal over in mijn budget op de dag dat ik ga uiteten, liefst nog meer. Wat je ook kan doen is in de dagen ervoor zo'n 300-200 kcal per dag minder eten waardoor je weekinname wat lager ligt.

    Hoe je het uiteindelijk wend of keert; als je teveel calorieën eet over een langere periode kom je aan. Omgekeerde geldt dus ook; eet minder dan je verbrandt over een langere periode en je zult afvallen.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Welkom :)
  • sakurablossoms82
    sakurablossoms82 Berichten: 42 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Hele mooie gedachte wat hierboven wordt beschreven, maar wanneer je over je tekort heen gaat, dan val je simpelweg niet af. Hoe graag je jezelf ook dingen gund zoals meer eten op zondag. Het kan allemaal wel, alleen uiteindelijk zullen je calorieën tellen over een langere periode.

    Even terugkomen op de vraag van de topic starter; ja, die kun je zeker opsparen. Als jij van tevoren weet dat je gaat uiteten bijvoorbeeld, dan kun je daar absoluut rekening mee houden. Persoonlijk houd ik zelf rond de 1000 kcal over in mijn budget op de dag dat ik ga uiteten, liefst nog meer. Wat je ook kan doen is in de dagen ervoor zo'n 300-200 kcal per dag minder eten waardoor je weekinname wat lager ligt.

    Even om het duidelijk te hebben: Stel je TDEE is 15500 kcal per week om op gewicht te blijven, je eet daarvan nu 13000 kcal omdat je wilt afvallen. Gedurende de week sport je iets meer maar die eet je niet terug waardoor je "netto calorieën" laten we zeggen 12000 kcal zijn. Als je dan zorgt dat je niet over die 13000 kcal of desnoods 15500 kcal dan kom je niet aan als het goed is. Of zou jij dan gezien dit voorbeeld de rest van de week 12000 kcal eten zodat je 1000 kcal over hebt?

    Ik zorg zowiezo dat ik niet over die 15500 kcal ga maar iets over de 13000 kcal zou kunnen.

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    In je TDEE zitten al je calorieën die je zou verbranden inclusief training of sport. Ik kijk niet echt per week, maar per dag. Als ik ga uiteten houd ik in ieder minimaal 1000 over voor die dag. Sowieso verbrand je nooit elke dag hetzelfde, maar of je nu of weekbasis kijkt of dagbasis maakt in feite niet zo uit. Persoonlijk vind ik het makkelijker om op basis van dag calorieën te eten, maar dat is voor iedereen verschillend. Als je wil sparen voor calorieën zou je dus of op de dag zelf een x aantal kunnen sparen of dus enkele dagen daarvoor paar 100 minder.
  • sakurablossoms82
    sakurablossoms82 Berichten: 42 Member
    juli 2020 aangepast
    Opties
    Ja qua eten kijk ik ook per dag normaal gesproken maar ik heb dat etentje pas laat op de avond vandaar dat ik ook even per week kijk. En toen dacht ik laat ik eens kijken wat het totaal is van de afgelopen weken.
  • ChangeLifestyle66
    ChangeLifestyle66 Berichten: 5 Member
    Opties
    Fijne tips, bedankt allemaal. Ik denk inderdaad zolang mijn weekinname niet de tdee calorieën over de week genomen overschrijdt ik goed zit. Dus af en toe 100/200/300 dagelijks sparen voor extra uiteten in het weekend moet kunnen. Zolang het maar beetje balans blijft.
  • sakurablossoms82
    sakurablossoms82 Berichten: 42 Member
    Opties
    De ochtend na het etentje van vorige week was ik 1,5 kilo zwaarder (kon het niet laten om toch even te kijken). Maar toen ik vanmorgen op de weegschaal stond was ik toch weer een halve kilo lichter ten opzichte van het laatste weegmoment voor het etentje. Ik dacht dat ik deze week niks zou afvallen i.v.m. dat etentje dus dit was weer een meevaller.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Het is toch niet erg dat je het niet kon laten. Dagelijks wegen geeft juist een helder beeld, zolang je je niet te druk maakt om piekjes omhoog en het over een langere periode bekijkt.