Struggles met nieuwe macro's.. Wat kan ik nog eten?! — Dutch (Netherlands)

Struggles met nieuwe macro's.. Wat kan ik nog eten?!

MexSelien
MexSelien Berichten: 3 Member
Hoi allemaal! Sinds deze week zit ik in een nieuwe 'cut'fase (en extra laag in m'n kcal,
omdat gyms dicht zijn en ik door COViD thuis werk en dus een stuk minder beweeg dan anders). Samen met mijn trainer heb ik mijn macro's opnieuw berekend:

Proteïne: 160 -165 gr.
KH: 105 gr.
Vet: 55 gr.

1600 kcal per dag.

Ik heb sowieso altijd al moeite gehad met m'n eiwitten, want ik vind kip en kalkoen écht niet lekker en ik wil sowieso niet elke dag vlees eten. Dit zorgt wel voor een probleem: vegetarische bronnen van eiwitten (behalve eieren) zitten vol met OF carbs OF vetten. En om nu elke dag een halve kilo kwark te eten 🤢...

Dus ik heb gewoon serieuze "struggle protein".

Heeft iemand tips/tricks voor échte maaltijden die niet heel hoog in vetten of carbs zitten (beetje wel), en vega zijn?

Reacties

• itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Wat is de reden dat je trainer je zo hoog zet in eiwit en zo laag in koolhydraten en vet? Koolhydraten snap ik ergens misschien nog, omdat je door minder koolhydraten ook minder vocht vasthoudt en je daardoor vaak droger lijkt. Daarnaast weet ik ook niet wat je gegevens zijn (lengte, gewicht, leeftijd etc), maar vaak is zo'n 2gr per kilo lichaamsgewicht echt wel "de max". Meer heeft ook vaak geen zin. Maar misschien heeft hij dit gedaan zodat je langer vol zit?

Dan terug naar je vraag. Als je niet zo graag kip en kalkoen eet en daarnaast niet elke dag vlees wil eten dan wordt het wel lastig 😅 . Je hebt natuurlijk ook ander vlees zoals bijvoorbeeld tartaartjes die weinig vet hebben. Enige waar ik aan denk is supplementeren met eiwit poeder maar dat is geen volwaardige maaltijd. Zelf ben ik niet zo thuis in vegetarisch eten en welke bronnen eiwitrijk zijn, maar volgens mij zitten hier wel meerdere vegetarische mensen die je misschien tips kunnen geven.
  • MexSelien
    MexSelien Berichten: 3 Member
    januari 2021 aangepast
    Ik weeg 88kg, 175cm met een vetpercentage van ongeveer 29% (dmv omvang meten op verschillende plekken van lichaam en caliper) en doe powerliften, dus ik wil zo min mogelijk spiermassa kwijt. Vandaar dat ik zo hoog zit.
    De carbs en vet mag ik wel iets in variëren, als ik maar niet structureel meer vetten ga eten en het onder de streep een kcal tekort blijft (duh🤣).

Maar ik ga dan idd maar tartaartjes eens proberen, dankjewel voor de tip!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Yay, een mede powerlifter :sunglasses: ! Cool :smile: . Ah ja, als je 88kg weegt dan snap ik die 160gr eiwit. Ik zit rond de 146gr eiwit, maar weeg 69-71. En die 146gr eiwit is al best veel, vandaar dat ik benieuwd was waarom die zo hoog is. Dat bevestigd maar weer dat zonder context iets niet zoveel zegt. Oké, ik wijk af...

Maaaar... je weegt 88kg en wilt cutten op 1600???? Dat is wel heeeeeel erg weinig voor jouw gewicht? 55gr vet vind ik persoonlijk veel te laag voor jou als vrouw. Je zou mínimaal 1gr per kilo lichaamsgewicht binnen moeten krijgen, dus bij jou rond de 90gr. Vet is voor onze hormonen erg belangrijk en te weinig vet is niet bevorderlijk. Even een een link waarin dit beschreven staat: https://bell-coaching.com/training/spiermassa-opbouwen-vrouwen/

Je dieet zou rond de 30% moeten bestaan uit vetten als je vrouw bent.

Oh, en wat ze bij de Jumbo ook hebben is tartaar gehakt, ook weinig vetten, hoog in eiwit en laag in calorieën. Is natuurlijk iets 'droger' dan normaal gehakt, maar kan wel een alternatief zijn.
  • xchantal92
    xchantal92 Berichten: 30 Member
    januari 2021 aangepast
    Er zijn veel vegetarische bronnen met veel eiwitten, bijv: havermout, linzen, erwten, bonen, eieren/ eiwit, cacaopoeder, broccoli, boerenkool, kiemen, bloemkool en spinazie.

Vegetarisch vlees pak ik niet zo vaak, omdat ik die kcal liever besteed aan dingen met minder zout en dingen die me langer vol laten zitten.
  • MarliesReinders
    MarliesReinders Berichten: 1 Member
    eens met itzhanne..met 88 kg en ook powerliften is 1600 wel heel weinig. (hou je dan nog kracht over om te trainen??). Idd erg laag in vet... zou het overleggen met de coach!
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 722 Member
    Idd weinig vet...
    Wordt altijd slapjes als ik te weinig vetten binnen krijg. Met de juiste vetten is het ook een prima energie bron.

Ik eet wel een kilo Skyr of kwark per dag....😬😀.
    Ook kipfilet, eieren, regelmatig tonijn of zalm.. en veel groenten.
    Eiwitten volop.