Hoe vaak een pauze inlassen bij diëten? — Dutch (Netherlands)

Hoe vaak een pauze inlassen bij diëten?

Opties
Nog zo'n 8 kilo te gaan en ik zit op mijn streef gewicht. Hoera! Het gaat me tot nu toe makkelijker af dan verwacht maar omdat ik nu zo dichtbij de eindstreep ben vraag ik me wel af hoe ik het daarna dan aan moet pakken.

Ik lees steeds vaker dat je lichaam op een gegeven moment went aan de lagere calorie inname waardoor je onderhoud calorieën steeds lager worden. Ik val tot nu toe nog gewoon af, wel wat minder snel, maar toch maak ik me hier wel 'zorgen' over. Ik las dus dat je het beste om de zoveel tijd meer kan eten. Zoals 3 weken deficit en 1 week onderhoud. Of minimaal 3 dagen in ieder geval onderhoud om de zoveel tijd.

Nu weet ik natuurlijk dat ik gewoon altijd zal moeten opletten om te voorkomen om terug te vallen in oude gewoontes maar ik wil voorkomen dat mijn deficit nu straks mijn onderhoud is.

Ik las al bijna iedere week een dag in dat ik wat meer eet omdat ik van mezelf wat lekkers mag in het weekend. Maar is het nu verstandig om dat nu wat vaker te doen en dus even een 'pauze' te nemen? En zo ja hoe lang en hoe vaak? Hebben mensen hier misschien ervaring met deze 'methode'?

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik lees steeds vaker dat je lichaam op een gegeven moment went aan de lagere calorie inname waardoor je onderhoud calorieën steeds lager worden
    De essentie klopt hierin wel, maar het is meer dat je lichaam letterlijk "kleiner" wordt en dus minder calorieën nodig heeft. Dus je onderhoud van voor je dieet zal lager zijn nadat je je streefgewicht hebt behaald. Het is dus niet zo dat je lichaam "langzamer" werkt door het diëten.
    Ik las dus dat je het beste om de zoveel tijd meer kan eten. Zoals 3 weken deficit en 1 week onderhoud. Of minimaal 3 dagen in ieder geval onderhoud om de zoveel tijd
    Nee dit hoeft niet, want wat je doet is eigenlijk je tekort in calorieën verlengen. Afvallen gebeurd nog steeds door een energietekort en naarmate je afvalt en dus minder weegt, zal je benodigde inname ook afnemen. Stel jij valt af met een tekort van -300 kcal. Wat gebeurt er dan; je valt af, weegt minder en uiteindelijk zal je je onderhoud bereiken en dus niet meer afvallen. Dan zal je je inname dus naar beneden moeten bijstellen en dit herhaal je totdat je bij je gewicht bent.

    Dus samenvattend; nee, je hoeft geen pauze in te lassen. Het kan psychologisch bijdragen, maar je hoeft dit niet te doen om je lichaam 'werkend' te houden of 'wakker' te schudden. Ja, bij een ineens verhoogde inname zal je bijvoorbeeld ineens zien dat je weer afvalt, maar dat komt doordat je onbewust meer gaat bewegen (meer energie qua voeding, is meer energie om dingen te doen).